Gå til innhold

Pleier du å gi tips?

Fremhevede innlegg

Gjest Bellatrix
Skrevet
Tips er et tegn på at du verdsetter maten og servicen, ikke for å dekke opp lønna.

I Norge er det faktisk vanlig å gi ti prosent i tips hvis servicen er god.

Jeg har tipset både frisør og taxi. Frisøren tipset jeg fordi hun var lærling (veldig billig), ga en flott service og var utrolig dyktig.

Så hvis sykepleieren steller ekstra pent med din syke mor så gir du henne tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet
Jeg "tipser" når jeg ikke gidder å ta imot småpenger. Jeg ser ingen grunn til å tipse, lønn får de fra arbeidsgivern sin.

Enig.

Gjest Tanita
Skrevet
Så hvis sykepleieren steller ekstra pent med din syke mor så gir du henne tips?

Tipsing til service/tjenestyting. Ikke leger/sykepleiere osv.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg visste ikke at det var så vanlig å gi tips i Norge jeg :sjenert: . Tror jeg har tipset en eneste gang, og det var på en restaurant i Oslo der vi fikk helt super service. I utlandet blir det noe annet, for der er ofte servitørene o.l. avhengig av tips for at inntekten deres skal bli til å leve av. Men jeg gir ikke tips i alle land heller, kommer an på hva som er tradisjonen i det aktuelle landet.

Gjest Tweek
Skrevet
Vanligvis aldri i Norge, men sist jeg var på pizzarestaurant fikk servitøren ti kroner i tips.

og 30% prosent av de går til kokken ;)

dermed har du gikk tips til 2 personer :hakeslepp:

Gjest Bellatrix
Skrevet
Tipsing til service/tjenestyting. Ikke leger/sykepleiere osv.

Hvorfor bare en yrkesgruppe? Og hva definere4s som service? Tipser du rørleggeren eller teknikeren som reparerer vaskemaskinen også?

Gjest Gjest
Skrevet
Hvorfor bare en yrkesgruppe? Og hva definere4s som service? Tipser du rørleggeren eller teknikeren som reparerer vaskemaskinen også?

Enig med Bellatrix, Slangen og mange av gjestene her.

Jeg synes heller ikke begrunnelsen for å tipse er god her...leger, sykepleiere, hjelpepleiere, legesekretærer, osv. leverer tjenester og service de også! Mange ansatte i privat og offentlig sektor leverer også tjenester til innbyggerne og andre kundegrupper.

Det er snakk om tjenester og service på svært mange områder i samfunnet faktisk: skal alle sammen få tips da?

Tannlegen, frisøren, den bankansatte, kassedamen på Meny, saksbehandleren, resepsjonisten, rørleggeren, advokaten, ingeniøren, ergoterapeuten...osv.: noen av dosse tjener svært bra, andre tjener ganske lavt (på tross av god/høy utdanning): hvorfor bør tipse-prinsippet gjelder overfor kelnere (hvis mange gjør en slett jobb), men ikke overfor andre som tjener dårlig i de andre tjenesteytende gruppene?

Jeg ser ingen grunn til å tipse på resturant, såfremt ikke helhetsopplevelsen er fremragende. Jeg blåser også i blikkene som kommer fra de ansatte og de jeg er sammen med, når blikkene deres sier "å, så gjerrig du er, vil ikke tipse engang".

Nei. Jeg tipser ikke uten en god grunn. Og den grunnen har jeg ennå til gode å oppleve.

Gjest Tweek
Skrevet
Jeg blåser også i blikkene som kommer fra de ansatte og de jeg er sammen med, når blikkene deres sier "å, så gjerrig du er, vil ikke tipse engang".

Nei. Jeg tipser ikke uten en god grunn. Og den grunnen har jeg ennå til gode å oppleve.

du er jo ikke gjerrig som ikke tipser!

det er det mange som ikke gjør, for det er ikke så vanlig å tipse i norge, og jeg er overrasket over å ha lest denne tråden over hvor mange som tipser, og hvor mange de tipser til, hehe..

Gjest Mrs. Potter
Skrevet

Pleier å tipse taxisjåfører og kelnere,men jeg gjør det kun fordi jeg trodde "alle" andre gjorde det og jeg vil ikke føle meg gnien.

Har irritert meg over at jeg føler at jeg må tipse,for jeg mener det ikke er nødvendig i det hele tatt.

Bra service er noe jeg forventer å få uansett..så jeg skjønner ikke hvorfor de skal få ekstra penger for at de er hyggelig og flink. Det er jo jobben deres.

Jeg kunne gjerne tenkt meg noen kroner ekstra jeg også når jeg hver eneste dag er blid og hyggelig på jobb,og ofte får bare dritt tilbake.Hvorfor er det ingen som tipser meg??

Gjest Fruktfat
Skrevet
Gir dere tips? Til hvem? Hvor mye?

Jeg har på følelsen av at tipsing er blitt mer utbredt de siste årene, og at det ikke var så vanlig i Norge før?

jeg gir tips når jeg er ute og spiser/drikker. (selvfølgelig ikke burgersjapper)

MEN jeg gir bare tips om det er fortjent. servitører i norge tjener like bra som andre, det er ikke som i andre land hvor de overlever på tips.

tidligere i sommer var vi ute i oslo, og hun som serverte var så jævlig sur og muggen og uhøflig at hun ikke fikk 50 øre i tips. vi skrapet sammen småpengene våre så vi hadde akkurat nok til regninga, da så det ut som om det var litt tips, vedder for at hun ikke ble så fornøyd da hun telte over, hahaha!

er jeg ute på pub o.l legger jeg igjen kronestykker fordi jeg ikke gidder å dr apå dem, ikke fordi jeg syntes bartenderen gjorde en så fantastisk jobb med å gi megf en øl..

er enig at tipsing er mer utbredt i norge nå, men synes ikke noe særlig om det. det blir _forventet_, og for meg er tips en måte å vise at jeg er fornøyd på.

Gjest Fruktfat
Skrevet
men aldri til frisøren (det høres jo helt utrolig ut).

men det er ikke helt uvanlig ;) da jeg jobbet i oslo var det veldig vanlig; jeg har fått blomster og potteplanter og vin og penger av fornøyde kunder, og det er utrolig hyggelig! :)

Gjest Fruktfat
Skrevet
Hvorfor er det mer unaturlig enn å tipse en servitør? Sånn bortsett fra at man er vant til det og at "det bare er sånn", selvsagt.

det er jeg faktisk enig i. en servitør leverer tross alt bare maten, det er jo kokken som lager den (og burde få ros/tips og ris om den er bra/dårlig).

Gjest Fruktfat
Skrevet (endret)
og 30% prosent av de går til kokken  ;)

så bra! selv om jeg synes de burde få mer...

Endret av Fruktfat
Skrevet

Tipser alltid ti prosent på restaurant dersom jeg er fornøyd med båte mat og service. Nå er jeg ganske kresen på servicen da, så det hender jeg trekker fra litt for ting som sen henting av tomme tallerkner, lav oppmerksomhet på tomme glass etc. Er maten og/eller servicen spesielt bra, så tipser jeg gjerne litt mer.

Har vært sammen med en servitør, og vet hvor lite de fleste av dem tjener, og hvor godt tipsen kommer med, så jeg synes det er utrolig frekt å ikke tipse hvis servicen er bra. Og med bra service mener jeg ikke smisking, men en oppmerksom kelner som følger med når man trenger noe, og som kan svare på ting man spør om.

Gjest ENgjest
Skrevet

Jeg tjener ca 100.000 i året og har ikke råd til å tipse i hytt og pine. Nå er jeg ikke ute på resturant eller tar så mye taxi at det gjør noe heller, da.

Den dagen jeg tjener bra, kommer jeg sikkert til å tipse dem jeg synes gjør seg fortjent til det. At enkelte grupper dessverre tjener dårlig, er ikke grunn nok i seg selv til å skulle tipse dem (eller forvente tips).

Skrevet

Etter å ha lest listen over yrkesgrupper som dere mener fortjener tips like mye som andre yrkesgrupper som det er vanlig å tipse, slår det meg; det er mange av disse yrkesgruppene som ikke har lov til å motta eller godta tips.

Jeg tipser sjelden i Norge, men gjør det gjenre i land der dette er vanlig. Hvis jeg tipser i Norge er dette fordi jeg er fornøyd med servicen, og ikke som et resultat av pliktfølelse. Men jeg har lagt merke til at noen av vennene mine synes jeg er gjerrig som ikke lar en restaurant få småkronene mine, til og med når vi ikke har vært fornøyde med servicen.

Jeg bruker systemet med å tipse opp til nærmeste hundrekrone seddel, både i restaurant og taxi.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg tipser som regel, med mindre jeg er misfornøyd.

Jobber som servitør selv, men synes likevel det er en ganske dustete ordning å ha i Norge likevel. Jeg får jo lønna mi, akkurat som alle andre, selv om det er kjempehyggelig om noen vil tipse meg fordi de er fornøyd.

Jeg tipser nok stort sett fordi jeg føler det forventes, eller hvis jeg bare er veldig fornøyd, da.

Skrevet
så bra! selv om jeg synes de burde få mer...

hehe, ja det syntes jeg å ;) burde fått 50 % hehehe :)

Har vært sammen med en servitør, og vet hvor lite de fleste av dem tjener, og hvor godt tipsen kommer med, så jeg synes det er utrolig frekt å ikke tipse hvis servicen er bra.

ja, når er jeg både kokk og servitør, men begge deler tjener ikke så mye ;)

men syntes ikke det er frekt å ikke jeg tips.

derimot syntes jeg det er frekt, og skal forlange mye hele tiden, og når servitøren er blid og prøver å gjøre kunden fornøyd, og får sure utrrykk tilbake, DET er frekt!

vi prøver så godt vi kan

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet
Har vært sammen med en servitør, og vet hvor lite de fleste av dem tjener, og hvor godt tipsen kommer med, så jeg synes det er utrolig frekt å ikke tipse hvis servicen er bra. Og med bra service mener jeg ikke smisking, men en oppmerksom kelner som følger med når man trenger noe, og som kan svare på ting man spør om.

Det er vel kanskje forventet tips som gjør at lønningene blir dårlige? "Dere får så mye tips at 70 kroner timen er passe".

Skrevet
Det er vel kanskje forventet tips som gjør at lønningene blir dårlige? "Dere får så mye tips at 70 kroner timen er passe".

det er jo ikkr lov engang..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...