Gå til innhold

Pleier du å gi tips?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg gir veldig sjelden tips, bare på restauranter og til taxi-sjåfører, og aldri mye, jeg runder vanligvis opp til nærmeste tier.

Jeg vet at på mange restauranter er tips lagt inn i prisen, så hvorfor skal jeg tipse dobbelt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Tweek
Skrevet

servitører tjener jo ikke så fælt..

men i norge så er også tips inkludert i prisen, men det går jo ikke direkte til personne..

og 30 % av tipsen går til kokken ;)

er kokk selv (ikke utdannet da) og selfølgelig er det gøy å få noen kroner ekstra!

Skrevet

Vanligvis aldri i Norge, men sist jeg var på pizzarestaurant fikk servitøren ti kroner i tips.

Gjest Gjest
Skrevet

I utlandet, ja selvfølgelig.

I Norge, nei. Det er KUN om jeg har fått ekstremt god service.

Skrevet
Jeg "tipser" når jeg ikke gidder å ta imot småpenger. Jeg ser ingen grunn til å tipse, lønn får de fra arbeidsgivern sin.

Enig.

I utlandet tipser jeg derimot.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg tipser på restaurant. Jeg tipser taxisjåfører om det er en privat tur.

Jeg kjører en del taxi i jobb sammenheng, og da tipser jeg aldri.

Jeg ante ikke at noen tipset frisøren sin og hudpleier. :overrasket:

Hva da med kassadamen på Rimi, Banken osv...?

Gjest Gjest
Skrevet
Verste var da vi var i Cancun...vi hadde spist et måltid som ikke var fantastisk og vi betalte og la igjen litt tips...da ble vi ropt tilbake til bordet og fikk klar beskjed om å hoste opp mer tips  :overrasket:

I slike tilfeller ville jeg ha gitt dem klar beskjed om at de får ikke tips så fremt ikke vi er fonøyd, eller kvaliteten på opplevelsen bra.

Gjest Gjest
Skrevet
I utlandet, ja selvfølgelig.

I Norge, nei. Det er KUN om jeg har fått ekstremt god service.

Hvorfor og i utlandet?

Enten jeg er i Norge eller i utlandet tipser jeg av prinsipp aldri, bortsett fra opplevelser som skiller seg helt ut (innen resturantbransjen, osv.)

Det er ikke min oppgave som kunde å tenke på at de ansatte må få lønnen sin. Det ødelegger for min glede ved å "gå ut".

Synes det er noe skittent og ekkelt ved hele tipse-tradisjonen jeg...

Skrevet

Tips er et tegn på at du verdsetter maten og servicen, ikke for å dekke opp lønna.

I Norge er det faktisk vanlig å gi ti prosent i tips hvis servicen er god.

Jeg har tipset både frisør og taxi. Frisøren tipset jeg fordi hun var lærling (veldig billig), ga en flott service og var utrolig dyktig.

Gjest Gjest
Skrevet

Når jeg er ute og spiser i Oslo, enten det er i Vika, på Bølgen & Moi, Dinner, eller Santinos (bare for å ta noen eksempler), synes jeg det er så frekt av servitørene når det lyser av dem at de går og venter på tips, og de er spent på "hva de får". Synes det er ekkelt, og det ødelegger noe av gleden for meg som kunde (som bare vil ut og hygge meg).

Vi fikk servert lunken rødvin, og en helt grei matservering. Hvorfor de jeg reiste ut med tipset den unge, uerfarne og sure servitøren er for meg en gåte!

Gi meg 1 god grunn til at jeg skal gi ekstra penger til en servitør foruten den dyre prisen det koster å spise der? Jeg blir irritert. Jeg tipser så og si aldri, verken i utlandet eller her i Norge. Jeg velger å overse det totalt. Jeg ønsker ikke å innlemme meg med servitørene, de skal bare levere maten. Jeg gidder ikke smile, smiske og innynde meg hos de, og de krampaktig innynder seg tilbake, i håp om driks mot slutten. Så får heller de jeg sitter sammen med synes at jeg er gjerrig.

Gjest Gjest
Skrevet
Tips er et tegn på at du verdsetter maten og servicen, ikke for å dekke opp lønna.

I Norge er det faktisk vanlig å gi ti prosent i tips hvis servicen er god.

Jeg har tipset både frisør og taxi. Frisøren tipset jeg fordi hun var lærling (veldig billig), ga en flott service og var utrolig dyktig.

Jeg handler av og til på den lokale Meny-butikken. Jeg verdsetter utvalget, maten og de ansattes høflighet og hjelpsomhet. Jeg tipser dem ikke, jeg går bare til kassen og betaler. Belønningen er at jeg vil handle der igjen.

Jeg tipser aldri, verken i Norge eller andre steder.

Skrevet
Jeg ble faktisk litt overrasket over at det er så få som tipser!

Jeg synes det er uhøflig å ikke tipse, men meg om det...

(edit: skrivefeil)

Nå er det ikke alle som ser på tipsyrker som en pariakaste lenger som vi i øvrigheita skal ta vare på ved å tipse.

Gjest Frederik
Skrevet
Nå er det ikke alle som ser på tipsyrker som en pariakaste lenger som vi i øvrigheita skal ta vare på ved å tipse.

Enig. Også enig med gjest over.

Skrevet

Jeg tipser alltid når jeg er på stamcafeen min. De fortjener såpass når jeg bare kan hilse på de som eier stedet, sette meg ned og vente i to minutter før jeg får det jeg skal ha. ;)

Taxisjåfører tipser jeg og servitører om jeg er nøgd med servicen.

Skrevet

Jeg gir ikke tips på lokalbutikken min, men jeg hadde gjort det hvis de hadde kjørt varene mine hjem. Men det trenger jeg ikke, for jeg er fortsatt sprek nok til å handle selv.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvorfor og i utlandet?

Enten jeg er i Norge eller i utlandet tipser jeg av prinsipp aldri, bortsett fra opplevelser som skiller seg helt ut (innen resturantbransjen, osv.)

Det er ikke min oppgave som kunde å tenke på at de ansatte må få lønnen sin. Det ødelegger for min glede ved å "gå ut".

Synes det er noe skittent og ekkelt ved hele tipse-tradisjonen jeg...

Fordi i de mange land i utlandet SKAL man legge på en viss prosentsats av summen i driks.

I Norge er dette inkludert i prisen.

Så om jeg gir i Norge, er det av REN goodwill.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg gir ikke tips på lokalbutikken min, men jeg hadde gjort det hvis de hadde kjørt varene mine hjem. Men det trenger jeg ikke, for jeg er fortsatt sprek nok til å handle  selv.

Det du sier er at du ville ha tipset matvarebutikken dersom de hadde kjørt varene hjem til deg (hvis du trengte det). Men hvorfor ville du ha gjort det? Det å kjøre varene hjem til deg er jo en tjeneste butikken tilbyr, mot en lite tillegg i prisen du betaler for varene. Jeg forstår ikke hvorfor du mener det er tipsegrunn.

Når jeg er på resturant forventer jeg god mat, god service og kjølig riktig temperert vin. Det er en del av produktet og tjenesten de skal levere, det er det vi betaler for. Hvorfor skal man tipse for noe de er "forpliktet" til å levere for at folk i det hele tatt skal gidde å komme dit igjen?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er gnien på tips, tipser kun kelnere og i taxi noen ganger.

Ser noen er konsekvente mht tipsprosenten. Hvorfor skal man tipse mer om man kjøper en dyr flaske vin enn om man kjøper en billig flaske vin? Klener gjør nøyaktig samme arbeidspoogave mht å trekke den opp og skjenke.

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet (endret)
Jeg gir ikke tips på lokalbutikken min, men jeg hadde gjort det hvis de hadde kjørt varene mine hjem. Men det trenger jeg ikke, for jeg er fortsatt sprek nok til å handle  selv.

Det du egentlig sier er at du verdsetter noe type arbeid mer annet arbeid. M.a.o. er du villig til å gi ekstra belønning til de som gjør et synlig arbeid for deg.

Varene kommer ikke av seg selv i diskene eller i hyllene, det er timesvis med arbeid som ligger bak dette også.

Endret av Slangen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...