Gjest Chrizzy Skrevet 26. juli 2006 #21 Skrevet 26. juli 2006 (endret) Jeg tipser som oftest. Særlig om servicen er god. Om den er dårlig hender det at jeg ikke tipser i det hele tatt, de gangene må jeg nesten bite tennene sammen for ikke å si noe. Har jobbet som servitør sjøl, alle kan ha en dårlig dag... Endret 26. juli 2006 av Chrizzy
Gjest gjest1 Skrevet 26. juli 2006 #22 Skrevet 26. juli 2006 Jeg tipser på spisesteder uansett, med mindre det er direkte DÅRLIG. Ellers tipser jeg i taxi hvis jeg betaler kontant
Gjest gjesta Skrevet 27. juli 2006 #23 Skrevet 27. juli 2006 Jeg blir litt forbauset når jeg leser at folk gir 15-20% i tips i Norge. Greit nok at man som kelner ikke tjener like godt som en ingeniør, men det er da heller ikke slik i Norge at kelneren lever av tips slik som de omtrent gjør i USA. Jeg bor i Tyskland og her pleier man å runde av beløpet oppover med ca. 5-10% alt etter hvordan det passer seg og hvor fornøyd man er. Det gjør man på kafeer og restauranter med servering (ikke selvbetjening), når man tar taxi og av og til hos frisøren (pga av skattereglene er det ikke alle som tar i mot tips, og enkelte steder står det små sparegriser ved kassen hvor man kan putte på noen mynter).
gard Skrevet 27. juli 2006 #24 Skrevet 27. juli 2006 Hei Jeg må innrømme at jeg er kjip når det gjelder tipsing. Når man går ut å spiser i Norge så koster det ganske mye i utgangspunktet og jeg synes at tipsing burde være unødvendig. I andre land der servitører lever av tipsen er det helt anderledes. Derfor var det deilig å reise til Japan...etter måltiden fikk vi regningen og den betalte vi i kassen på vei ut og tipsing var ikke et tema i det hele tatt. Verste var da vi var i Cancun...vi hadde spist et måltid som ikke var fantastisk og vi betalte og la igjen litt tips...da ble vi ropt tilbake til bordet og fikk klar beskjed om å hoste opp mer tips
Gjest LilSweetie Skrevet 27. juli 2006 #25 Skrevet 27. juli 2006 Jeg tipser på spisesteder uansett, med mindre det er direkte DÅRLIG. Ellers tipser jeg i taxi hvis jeg betaler kontant ← Enig. Jeg er ikke så veldig fan av konseptet tipsing, synes heller folk burde få bedre lønn, dette kunne gjenspeilt seg i prisene og så kunne man kuttet ut tipsingen. At noen får mer tips fordi de gir kjempegod service er greit nok, men er ikke alltid det det går på... Ser på mange av vennene mine at de nærmest tipser etter utseende på servitøren (spesielt etter litt alkohol ), og det er ikke noe særlig. Men, jeg velger å forholde meg til systemet og tipser uansett (ca 10 % uavhengig av utseende )
Gjest Frk Åberg Skrevet 27. juli 2006 #26 Skrevet 27. juli 2006 Jeg tipser kelneren, taxisjåføren, bartenderen, frisøren... Om jeg er fornøyd. 10 - 20%. ← Lønna er som regel ikke god. Mange er avhengig av tips for å få en anstendig lønn. ← Jeg syns tipsing i Norge er en uting. Jeg tipser også hvis jeg er spesielt fornøyd, men aldri til frisøren (det høres jo helt utrolig ut). I USA er de ansatte mer avhengige av dette, men i Norge skal de fleste ha en såpass god lønn at tipsing ikke er nødvendig. Hører stadig mange som sier at nordmenn misforstår dette med tipsing, og tipser mye mer enn de trenger i Norge, fordi de har vært vant til det fra utlandet. Jeg tipser litt på resturang hvis maten er god, men aldri på kafé f.eks. fordi jeg da gjerne bare kjøper en liten ting. Mengde tips avhenger litt av hvor mye jeg har kjøpt for.
Gjest LilSweetie Skrevet 27. juli 2006 #27 Skrevet 27. juli 2006 Jeg syns tipsing i Norge er en uting. Jeg tipser også hvis jeg er spesielt fornøyd, men aldri til frisøren (det høres jo helt utrolig ut). I USA er de ansatte mer avhengige av dette, men i Norge skal de fleste ha en såpass god lønn at tipsing ikke er nødvendig. Hører stadig mange som sier at nordmenn misforstår dette med tipsing, og tipser mye mer enn de trenger i Norge, fordi de har vært vant til det fra utlandet. ← Som jeg skrev i innlegget mitt i sted, er jeg forsåvidt enig at tipsing er en uting. Men jeg mener samtidig at systemet er blitt sånn at det nå er kjipt å ikke gjøre det. (På spisesteder, ikke frisører, det ville jeg aldri finne på....) Lønnen varierer veldig mye fra sted til sted uten åpenbare grunner så man som kunde kan oppdage/gjette seg til det. Noen steder tjener de sikkert såpass at de ikke "trenger" tips, andre ikke. En venninne av meg jobber på en café/utested i Oslo, og tjener 80 kroner i timen Uten tips hadde ikke det blitt mye å leve av! Synes også å huske at servitørene på Annen etage tjente vanvittig lite? Og det er (var) et veldig ordentlig sted. Men det ble vel lagt ned nettopp...
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 27. juli 2006 #28 Skrevet 27. juli 2006 Jeg "tipser" når jeg ikke gidder å ta imot småpenger. Jeg ser ingen grunn til å tipse, lønn får de fra arbeidsgivern sin.
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2006 #29 Skrevet 28. juli 2006 Er det ingen her som tipser hudpleieren sin? Aner dere hvor dårlig lønn mange av oss har? Noen tjener mer ved å jobbe på Mc donalds istedet...
Gjest gjesta Skrevet 28. juli 2006 #30 Skrevet 28. juli 2006 Jeg tipser gjerne når jeg er ute og spiser. Også tipser jeg bartendere når jeg begynner å bli brisen, og blir rausere og rausere for hver drink.
Gjest Sille Skrevet 28. juli 2006 #31 Skrevet 28. juli 2006 Er det ingen her som tipser hudpleieren sin? Aner dere hvor dårlig lønn mange av oss har? Noen tjener mer ved å jobbe på Mc donalds istedet... ← Tipse hudpleieren?? Håper det bare var en spøk
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 28. juli 2006 #32 Skrevet 28. juli 2006 (endret) Tipse hudpleieren?? Håper det bare var en spøk ← Hvorfor er det mer unaturlig enn å tipse en servitør? Sånn bortsett fra at man er vant til det og at "det bare er sånn", selvsagt. Endret 29. juli 2006 av Slangen
Lassie Skrevet 28. juli 2006 #34 Skrevet 28. juli 2006 Jeg tipser på cafè/restuarant, snakker da om de mer "fine" - ikke Mc Donalds liksom, også tipser jeg taxisjåføren om jeg betaler med kontanter. Det var forresten ganske festlig da vi hadde bryllupsnatta på Grand Hotell forrige helg. Vi var fryktelig usikre på hvor mye vi skulle tipse portieren som bar opp kjole/dressposene våre og fikset morgenkåper til oss og slikt. Hadde jo aldri ligget på et så flott hotell med egen portier, så da ble vi veldig usikre. Mannen min ga portieren 20kr og sa "vi har dessverre ikke mer kontanter" - hvorpå portieren takket dypt og ble så fornøyd, mens han sa "det er egentlig for mye, men tusen takk" Vi hadde ikke peiling, går jo ikke an å regne ut 10-20% av en sum vi aldri ser...
Gjest Frk Åberg Skrevet 28. juli 2006 #35 Skrevet 28. juli 2006 Hvorfor er det mer unaturlig enn å tipse enn servitør? Sånn bortsett fra at man er vant til det og at "det bare er sånn", selvsagt. ← Da blir det plutselig veldig mange man skal tipse. Kan nevne flere mulige eksempler: bussjåfør, lege, butikkansatte osv. Lista kan bli lang. Disse utøver alle en service, så hvorfor skal ikke de få hvis frisører og hudpleiere skal få? Og jeg syns det noen nevnte med hjelpepleiere - de står da mer på enn noen andre; hvor er tipsen deres? Nei, har en følelse av at tips er noe vi har tatt med oss fra utlandet, og at vi tror vi må tipse like mye i Norge. Men det er ikke nødvendigvis forventet. Leste om dette i avisa for ikke så lenge siden (at vi tipser for mye).
Gjest Tanita Skrevet 28. juli 2006 #36 Skrevet 28. juli 2006 Jeg fikk tips fra flere kunder da jeg jobbet som hudpleier. Men de færreste gjør det. De som gjorde det, er nok vant med det fra da de bodde i utlandet.
lillesky Skrevet 28. juli 2006 #37 Skrevet 28. juli 2006 (endret) Jeg ble faktisk litt overrasket over at det er så få som tipser! Jeg synes det er uhøflig å ikke tipse, men meg om det... (edit: skrivefeil) Endret 28. juli 2006 av lillesky
Gjest Sofie-Marielle Skrevet 28. juli 2006 #38 Skrevet 28. juli 2006 Jeg tipser aldri automatisk. Hvis je er veldig fornøyd med service og kvalitet på spisested, vel, så tipser jeg med en passende sum. Jeg tipser aldri for mye. Det er sjelden jeg møter på en spise/service/interiøsmessig helhetlig og ekte god kvalitetsopplevelse i Oslo, eller andre steder, for den saks skyld. Svært ofte serverer de varm vin, og maten er ofte middels, selv på såkalte bra steder. Derfor tipser jeg sjelden. Jeg synes det er harry å tipse for å tipse...synes det er misforstått snillhet. Teit å vise fram for den/de man er ute med at "se her, jeg har råd til å tipse". Men det handler for meg ikke om det, kun om kvalitet på opplevelsen. Taxisjåfører får aldri tips av meg. Hvorfor skal de få ekstra fra meg, når jeg betaler starttakst pluss kjøretakst? De gjør jobben sin, hvorfor skal jeg sponse ekstralønn til folk i serviceyrker? Jeg er selv høyt utdannet, men får lite lønn igjen for alt strevet, i forhold til innsatsen (offentlig sektor). Det er ingen som tipser akademikere...vi yter også service (noen av oss hvertfall).
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 29. juli 2006 #39 Skrevet 29. juli 2006 Da blir det plutselig veldig mange man skal tipse. Kan nevne flere mulige eksempler: bussjåfør, lege, butikkansatte osv. Lista kan bli lang. Disse utøver alle en service, så hvorfor skal ikke de få hvis frisører og hudpleiere skal få? Og jeg syns det noen nevnte med hjelpepleiere - de står da mer på enn noen andre; hvor er tipsen deres? ← Ja, hvorfor ikke? Noen som begynner å se at tipsing er idiotisk i 2006, hvor alle får lønn for det de driver med?
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 29. juli 2006 #40 Skrevet 29. juli 2006 (endret) Jeg ble faktisk litt overrasket over at det er så få som tipser! Jeg synes det er uhøflig å ikke tipse, men meg om det... (edit: skrivefeil) ← Hvis de ikke hadde fått en fast lønn og varen/tjenesten jeg kjøper ikke hadde gått med til å dekke lønna, som var tilfelle før i tiden, så hadde det vært uhøflig. Endret 29. juli 2006 av Slangen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå