Gå til innhold

Pleier du å gi tips?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg blir alltid så usikker når det gjelder dette med å gi tips. Hvordan gjør dere det?

Gir dere tips? Til hvem? Hvor mye?

Jeg tenker først og fremst på i Norge, men ta gjerne med erfaringer fra andre land også. Kjekt å vite før neste ferie!

Jeg har på følelsen av at tipsing er blitt mer utbredt de siste årene, og at det ikke var så vanlig i Norge før?

Videoannonse
Annonse
Gjest splæsj
Skrevet

Jeg tipser kelneren, taxisjåføren, bartenderen, frisøren... Om jeg er fornøyd. :) 10 - 20%.

Gjest Chantal
Skrevet
Jeg tipser kelneren, taxisjåføren, bartenderen, frisøren... Om jeg er fornøyd.  :) 10 - 20%.

Samme her (bortsett i fra frisøren). Hvis jeg er fornøyd er det et must for meg å gi tips. Føler meg gnien og gjerrig hvis ikke.

Skrevet

Jeg tipser kun på restaurant/café, hvis jeg er fornøyd. Må innrømme at jeg synes det er unødvendig å gi ekstra penger for at folk skal gjøre jobben sin, som de får betalt for også!

Skrevet

På restaurant/bar pleier jeg å tipse, hvis servicen er spesielt god og drinkene ekstraordinære. Og ikke minst hvis jeg slipper å stå i kø i baren.

Skrevet
Jeg tipser kelneren, taxisjåføren, bartenderen, frisøren... Om jeg er fornøyd.  :) 10 - 20%.

I utlandet der mange yrkesgrupper lever av tips, gjør jeg det. I Norge synes jeg ærlig talt at vår likelønnsordning gjør at dette med tis faller litt bort. Tipser bare kelnere og servitører her. Ja, også taxisjåføren, da.

Skrevet

Ja, jeg tipser. Er ganske raus med tips hvis jeg er fornøyd (på restaurant). Men hvis jeg ikke er fornøyd, da hender det en sjelden gang at jeg ikke tipser i det hele tatt.

I utlandet tipser jeg på restautant og i taxi. Men! Tips ikke for mye. Det gjør at spisestedene blir dårlige.

Gjest splæsj
Skrevet
Jeg tipser kun på restaurant/café, hvis jeg er fornøyd. Må innrømme at jeg synes det er unødvendig å gi ekstra penger for at folk skal gjøre jobben sin, som de får betalt for også!

Lønna er som regel ikke god. Mange er avhengig av tips for å få en anstendig lønn.

Skrevet
Lønna er som regel ikke god. Mange er avhengig av tips for å få en anstendig lønn.

Lønna er vel ikke verre for en kelner enn den er for f.eks. hjemmehjelper, hjelpepleiere osv, og disse får ikke tips.

Skrevet
Lønna er vel ikke verre for en kelner enn den er for f.eks. hjemmehjelper, hjelpepleiere osv, og disse får ikke tips.

:klappe: det er helt sant!!

Gjest King James
Skrevet

Tipser Kelnere og Servitører....hvor mye vet jeg ikke men tipper det er en 15-20 %

Gjest Sille
Skrevet

Jeg er skikkelig kjip på tipsingen, skal innrømme det. Ser ikke poenget.

Skrevet

Jeg tipser så godt som aldri her i Norge. Hvorfor skulle jeg gi bort pengene mine til noen som har mye høyere timelønn enn meg bare fordi de gjør den jobben de er ansatt for å gjøre? Jeg gjør min jobb jeg også, uten at folk kommer og lemper ekstra penger i hendene mine av den grunn.

Når jeg har lyst til å gi bort penger, gir jeg det til noen som virkelig trenger det.

(Og jo, det har hendt at jeg har tipset. Det har jeg gjort når personer i serviceyrker har gjort noe ekstra (som ikke er innbakt i deres stillingsbeskrivelse)for meg i form av f.eks. å hjelpe til med å ordne opp i et problem. Da er jeg raus med tipsen.)

Skrevet

Jeg tipser taxisjåfør og på resturanter, ca 10%

Og nå når vi var i Tyrkia så tipsa jeg frisøren som hadde flettet håret til en utolmodig jente på 5 år i nesten 2 timer. Syntes virkelig han fortjente det da.

Skrevet

Tipser på restaurant og til taxisjåføren. Hvis takstameteret stopper på f.eks 127,- og jeg har en 200-lapp sier jeg "gi meg fra 140,-" ..f.eks.

Og hvis det stopper på 119,- så sitter jeg ikke å rekker fram labben og forventer å få den stakkars krona tilbake. Taxisjåføren må jo ha litt "kaffepenger" :)

(hilsen tidligere taxisjåfør)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tipser alt og alle alltid. Kjører taxi minst en gang om dagen og tipser hver eneste tur. Har jobbet mye ute så jeg vet hva tips vil si derfor tipser jeg hver gang i baren også. Tipser av og til frisøren min også. Jeg er når jeg tenker over det utrolig generøs med tipingen min. Men så tjener jeg ganske godt også.

Skrevet (endret)

Jeg tipser ikke ofte, men om jeg er på en restaaurant og er veldig fornøyd med servicen så hender det at det blir noen kr, ca 10%. Det verste jeg ser er feks tipskoppene som står på diskene hos enkelte fastfoodkjeder. Hva fortjener de ekstra lommepenger for? De gidder ikke en gang å ha på hansker når de smører maten.... Taxisjåfører får også noen kr om beløpet passer seg slik.

Endret av Kitz
Gjest tips ja
Skrevet
Jeg tipser så godt som aldri her i Norge. Hvorfor skulle jeg gi bort pengene mine til noen som har mye høyere timelønn enn meg bare fordi de gjør den jobben de er ansatt for å gjøre? Jeg gjør min jobb jeg også, uten at folk kommer og lemper ekstra penger i hendene mine av den grunn.

Når jeg har lyst til å gi bort penger, gir jeg det til noen som virkelig trenger det.

(Og jo, det har hendt at jeg har tipset. Det har jeg gjort når personer i serviceyrker har gjort noe ekstra (som ikke er innbakt i deres stillingsbeskrivelse)for meg i form av f.eks. å hjelpe til med å ordne opp i et problem. Da er jeg raus med tipsen.)

Helt enig. Gjør det samme her. Husker da jeg hadde ulike sommerjobber og ekstrajobber som student, og jeg tjente mye, mye mer som kjøkkenassistent på en middels restaurant eller bak en bar enn som stuepike, vaskehjelp, hjemmehjelp etc. De som har utdannelse som servitør tjener jo ganske godt med tanke på hvor lang utdanningen tar. De gjorde de i alle fall for noen år tilbake.

Det kan hende jeg tipser når noe yter veldig god service, spesielt om de strekker seg og gjør noe mer enn hva som er forventet.

I utlandet tipser jeg nok alltid, så fremt ikke det er noe som er veldig grelt. Legger meg på 10% om det er noe å utsette på, 20% om det er normalt bra og mer enn 20% om de yter veldig god service, god mat, er hyggelige etc.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg tipser alt og alle alltid.

Nå overdrev du vel litt? ALLE? ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...