Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2006 #1 Skrevet 26. juli 2006 Hei, Hvilke grønnsaker pleier dere å ha til eks grillet/stekt laks? Har fått en veldig god agurk-salat en gang men finner ikke noe oppskrift. Min kjære skjærer bare agurken opp i skiver og legger den i eddik. Synes bare det smaker kjedelig masse eddik jeg.... Tips mottas gjerne
Gjest *kosejoker* Skrevet 26. juli 2006 #2 Skrevet 26. juli 2006 Godt med raspede gulrøtter / grønnsaksblanding med salat, agurk og hva enn du måtte ønske.
Gjest Gjesta Skrevet 26. juli 2006 #3 Skrevet 26. juli 2006 Jeg pleier å legge agurkskivene i vann smakt til med sitronsaft og sukker.
Gjest piaf Skrevet 26. juli 2006 #4 Skrevet 26. juli 2006 Grønnsaker jeg liker å bruke til laks og ørret: -Blomkål -brokkoli -aspargesbønner (gjerne surret i litt olje og hvitløk etter at man har forvellet dem) -tomater (i salat, eller enda bedre: langtidsbakte i ovnen ved svak varme) -grønn asparges (kokt eller grillet) -linser (i salat med sennepsvinaigrette, hvitløk, rødløk, persille og tomater) -fennikel (feks ovnsbakte med frisk timian) -grønne erter (helst i puré med litt smør, crème fraîche og hvitløk - bruk stavmikser) ... ikke alle på en gang, da! I helgen hadde vi forresten salat til laks av div. grønne salatblader, lettkokte grønne bønner, ramsløk, kapers og foliebakte rødbeter med balsamico. Veldig godt! Alternativ til agurksalaten: Tzatziki. Kjempegodt til makrell også.
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2006 #5 Skrevet 26. juli 2006 Jeg lager agurksalat som følger: Skiver agurk med ostehøvel. Lager dressing av 50/50 eddik og olje med bittelitt salt, nykvernet pepper og gjerne litt dill, persille eller annet kryddergrønt.
Gjest Solsikke Skrevet 26. juli 2006 #6 Skrevet 26. juli 2006 Til laks pleier jeg å lage agurksalat med litt edikk, sitronsaft og sukker. I tilegg så pleier jeg å steke litt løk, champinon, paprika og squash til å ha på siden, og så koker jeg gulrøtter sammen med potetene. Litt persille og sitron på siden er også kjempegodt Og soppsaus er også godt til!
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2006 #7 Skrevet 26. juli 2006 Godt med raspede gulrøtter / grønnsaksblanding med salat, agurk og hva enn du måtte ønske. ← Gulrot er ikke spesielt godt til laks.. har lært en regel om at "ikke røde grønnsaker til rød fisk", hehe, den stemmer kanskje ikke helt, men litt i hvert fall... Agurksalat er godt til laks, men vi pleier å ha sukker, salt (?) og pepper i eddiken i tillegg. Asparges er vel også godt. Ellers hørtes jo ikke forslagene til piaf så dumme ut.
Atmi Skrevet 26. juli 2006 #8 Skrevet 26. juli 2006 Og rømme. Nå er ikke det en grønnsak kanskje, men likevel ytterst viktig til fisk.
Gjest Fantus Skrevet 26. juli 2006 #9 Skrevet 26. juli 2006 Min oppskrift på agurksalat: Agurk skjøres tynt med ostehøvel og legges i en lake av: 1/2 dl vann 1 ss eddik 1 ss sukker Litt salt og pepper. Og det må trekke i minst en time. Ellers kan man jo lage en grønn salat med diverse salat-typer ved siden av fisken?
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2006 #10 Skrevet 26. juli 2006 "Min" agurksalat lages slik: - Eddik - dobbelt så mye vann som eddik - sukker - salt & pepper - agurk i tynne skiver.
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2006 #11 Skrevet 26. juli 2006 Litt på siden av hva du spør om, men utrolig godt: Pisk seterrømme til krem og bland i litt salt og sitron eller salt og pepperrot - nydelig til laks!
Gjest gjest1 Skrevet 26. juli 2006 #12 Skrevet 26. juli 2006 Min far, som er en mesterkokk, lager alt mulig egentlig til laks, også gulrøtter. Blant annet tar han og skjærer gulrøtter på langs x 2 og så deler han den i to, og bruker sukker og smør (husker ikke målene) og surrer dette. Er vanvittig godt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå