Far til 2 Skrevet 26. juli 2006 #1 Skrevet 26. juli 2006 Som "bare innom" nevnte i et tidligere innlegg kan sikkert noen av innleggene vi har legges på "Skråblikk" eller liknende, men jeg tar sjansen på at mitt også blir liggende her på "Barn og Familie". Det er sagt en del om fedres begrensed deltagelse i hjemmeoppgaver. Sikkert naturlig på en sterkt kvinnedominert side som KG. Men kansje vi ikke er fullt så ille som noen vil beskrive oss likevel. Gjennomsnittsmannen ser ihvertfal ut til å bidra med litt (selv om ikke alle er fornøyd ) Så mye er pappa verd
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2006 #2 Skrevet 26. juli 2006 Ser at Pappa drar inn mye penger på å være IT-ansvarlig hjemme? Ja, nytteverdien er jo stor der........ Han har også høy lønn som adm.dir, men det står ikke så mye om hva han egentlig bedriver da. Stakkars mamma hvis hun står for rengjøring og matlaging, hun klarer aldri å komme opp i den lønna uansett hvor mye hun jobber. Timelønna er rett og slett for lav.
Far til 2 Skrevet 26. juli 2006 Forfatter #3 Skrevet 26. juli 2006 Ser at Pappa drar inn mye penger på å være IT-ansvarlig hjemme? Ja, nytteverdien er jo stor der........ Han har også høy lønn som adm.dir, men det står ikke så mye om hva han egentlig bedriver da. Stakkars mamma hvis hun står for rengjøring og matlaging, hun klarer aldri å komme opp i den lønna uansett hvor mye hun jobber. Timelønna er rett og slett for lav. ← Gjennomsnittslønnen for menn i Norge er 374.000,- Hva Pappa er verd er beregnet utifra et gjennomsnitt. Det samme underlaget er brukt mhp mors inntekt. Hun er da verd 20% mer. Det tilsier at mor fortsatt bruker 20% mer tid hjemme I USA. Nå har vi imidlertid nettopp vært gjenom en debat på disse sidene som omhandler statistikk. Men et morsomt underlag for debatt er det jo.
Gjest Bare innom Skrevet 26. juli 2006 #4 Skrevet 26. juli 2006 (endret) Så var det det med å bruke undersøkelser til å bekrefte eget synspunkt da... Her er resten av undersøkelsen, som viser at kvinnen har ca 10 arbeidstimer mer pr uke i hjemmet... Nei da, jeg ser poenget ditt, i dagens Norge er menn og kvinner tilnærmet like aktive på hjemmebane. I alle fall der forholdene ligger til rette for det, og der begge er i 100% stilling utenfor hjemmet... Mannens innsats skal ikke undervurderes på noen som helst måte. Men jeg tror nok mannen er mye flinkere enn kvinnen til å ta en ting om gangen. Rekker de ikke alt den ene dagen, så kan resten vente til neste dag. Dette er ikke alltid tilstrekkelig for den andre part (les:kvinnen) som skal klare alt. Edit: føyde til en seting. Endret 26. juli 2006 av Bare innom
Leanne Skrevet 26. juli 2006 #5 Skrevet 26. juli 2006 Hadde staten bare utbetalt mamma og pappa lønn, så hadde vi jo ikke trengt annet arbeid Her i huset tror jeg faktisk pappa ville fått høyere lønn enn mamma.... må ærlig innrømme at mannen min tar en større del av husarbeidet enn meg.... Men matlaging gjør vi stort sett sammen alle tre.. Konsekvensen av det var kanel i pannekake røra i dag.. for det fant lille jenta ut at hun ville ha i...
K.A. Skrevet 26. juli 2006 #6 Skrevet 26. juli 2006 Som "bare innom" nevnte i et tidligere innlegg kan sikkert noen av innleggene vi har legges på "Skråblikk" eller liknende, men jeg tar sjansen på at mitt også blir liggende her på "Barn og Familie". Det er sagt en del om fedres begrensed deltagelse i hjemmeoppgaver. Sikkert naturlig på en sterkt kvinnedominert side som KG. Men kansje vi ikke er fullt så ille som noen vil beskrive oss likevel. Gjennomsnittsmannen ser ihvertfal ut til å bidra med litt (selv om ikke alle er fornøyd ) Så mye er pappa verd ← Det bildet der kunne nesten vært av pappa! Er nesten prikk lik, den største forskjellen er at pappa har en rød sirkelsag som han leker seg med i sommervarmen. Til og med bekledningen er den samme! :-D
Far til 2 Skrevet 26. juli 2006 Forfatter #7 Skrevet 26. juli 2006 Det er godt å høre om harmoni i familien. Et forum som dette blir fort et kampsted hvor partene skal skyte på hverandre. Jeg har forøvrig hørt om tilsvarende harmoni i familier selv om mor har gjort mest hjemme. Noen finner en arbeidsfordelig som fungerer selv om det medfører at foreldrene ikke bruker like mye tid på hjemmeoppgaver.
Gjest Gjest_Mann_* Skrevet 27. juli 2006 #8 Skrevet 27. juli 2006 Ser at Pappa drar inn mye penger på å være IT-ansvarlig hjemme? Ja, nytteverdien er jo stor der........ Han har også høy lønn som adm.dir, men det står ikke så mye om hva han egentlig bedriver da. Stakkars mamma hvis hun står for rengjøring og matlaging, hun klarer aldri å komme opp i den lønna uansett hvor mye hun jobber. Timelønna er rett og slett for lav. ← Du peker jo selv litt på problemet her når du spør hva som er nytteverdien av å ha en IT-ansvarlig hjemme. Om pc'en oppgraderes eller et problem fikses slik at Pcen igjen fungerer så er det veldig mange som ikke regner dette som "husarbeid". For veldig mange er "husarbeid" nettopp det tradisjonelle...vaske gulv, klær og lage mat. Men hva om ingen hadde fikset pcen? eller ingen hadde tatt sjefsavgjørelser i forhold til økonomi, levert selvangivelser, betalet forsikringer, ordnet sparing for barna etc etc.....alt dette er jo arbeid det også?
vixen Skrevet 27. juli 2006 #9 Skrevet 27. juli 2006 Hjemme hos meg er det jeg som gjør alt. Jeg hadde jo blitt ekstremt rik!
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2006 #10 Skrevet 27. juli 2006 Hjemme hos meg er det jeg som gjør alt. Jeg hadde jo blitt ekstremt rik! ← Jeg også....
Gjest Gjesta Skrevet 29. juli 2006 #11 Skrevet 29. juli 2006 Stusser litt over at menn bruker i snitt over en time hver dag på å vedlikeholde og reparere pc hjemme.
Gjest Gjest_Frk Åberg_* Skrevet 30. juli 2006 #12 Skrevet 30. juli 2006 Javel. Men om kvinner fortsatt bruker mer tid totalt på arbeid i hjemmet, så kan det vel være det samme? Kan kvinner noe for at vasking av gulv er dårligere lønnet enn fiksing av pc i jobbsammenheng? Syns det blir helt bak mål å sammenligne menn og kvinners tradisjonelle ansvarsoppgaver med hvordan disse arbeidsoppgavene lønnes i arbeidslivet. Ikke for dét, menns arbeid skal også verdsettes, men undersøkelser viser fortsatt at gjennomsnitssmannen bruker mye mer tid på fritidsaktiviteter og mindre på hjemmeoppgaver enn kvinner.
Gjest Gjesta Skrevet 30. juli 2006 #13 Skrevet 30. juli 2006 Stusser litt over at menn bruker i snitt over en time hver dag på å vedlikeholde og reparere pc hjemme. ← DET skjer ihvertfall ikke her i huset....
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2006 #14 Skrevet 30. juli 2006 Stusser litt over at menn bruker i snitt over en time hver dag på å vedlikeholde og reparere pc hjemme. ← Enig. Særlig med tanke på hvor mange menn som ikke har pc i huset en gang!! Faren og bestefaren min bruker ikke pc i det hele tatt, og jeg antar de ikke er enestående. Mao bruker "it-konsulentene" MER tid enn det som fremår av gjennomsnittet her...
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2006 #15 Skrevet 30. juli 2006 Husk at denne undersøkelsen ble gjort i USA. Der er jo alt så mye større, sikkert også PC-ene, og da er det naturlig at det tar lengre tid å fikse den der enn det er her hjemme der alt har "normal" størrelse...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå