Gå til innhold

Er det vanlig å kalle sin kjære stygge ting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hater å krangle. Men hissig som jeg er klarer jeg ikke å la vær å krangle heller. Men jeg er ikke en person som slenger rundt seg med stygge kallenavn og slikt. Men når jeg får høre det av min kjære som jeg elsker blir jeg lei meg Er det vanlig å si eks Hurpe eller andre ting? .

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har sluppet å få høre slike betegnelser...så langt...faktisk aldri blitt kalt noen ting under krangler.

Selv har jeg tatt meg i å kalle han "din dust" pga misforståelser det har blitt store krangler av; og "din dust" kommer i den fasen hvor vi er i ferd med å bli venner igjen - sagt mer på spøk enn noe annet. Dum spøk kanskje.

Vibeke

Skrevet

Hvertfall ikke her i gården. DA hadde jeg blitt såra da :(

Skrevet

Jeg vet ikke hvor vanlig det er, men hadde jeg blitt kalt hurpe i affekt, hadde jeg blitt dypt såret og vanvittig rasende. Å bli kalt kjeftesmelle med kjærlighet, eller otehue for den saks skyld, er noe helt annet.

Men det er hva jeg synes.

Hva du synes, vet du best selv. Og krangel eller ikke; hvis du blir såret og lei deg av å bli kalt dette, må han respektere deg såpass at han ikke gjør det.

Skrevet

Personen har ingen grunn til å kalle deg hurpe. Med mindre du er sur, bister (ofte sjusket, stygg) kvinne. Da tror jeg aldri i verden han hadde giftet seg med deg! Og jeg tror ikke du er 'billig' heller. Men ordene bare detter ut når man krangler. Det skal være sikkert og visst!

Gjest Hilde K S
Skrevet

Mannen min har EN gang kalt meg helvetes drittkjerring. Vi har vært sammen i ti år og husker ennå hvor såret jeg ble. En annen gang sa han at han var glad at jeg ikke var sjefen hans for jeg måtte være en utrolig bitch å jobbe sammen med. Snakket ikke med han på flere timer og da heller ikke før han hadde bedt om unskyldning........................

Hadde også en periode da jeg kalte han mye dust. Plutselig en dag ble han kjempeirritert og sa at det var det værste noen kunne kalle ham. Ble litt overrasket må jeg jo si. Kan noen virkelig bruke så lang tid på å si fra ?

Vi har en policy på å ikke kalle hverandre stygge ting da ingen av oss tror det er sunt for forholdet. Men av og til er det vanskelig å holde seg !

Skrevet

Når man er sinna eller krangler så er det som regel da disse ordene kommer ut, dessverre så siger man mange stygge ting, sårende ord som aldri skulle bli sagt. Om man spør en person litt senere når ting har roet seg, mente du de du sa, så vill svaret sikkert i mange tilfellen være nei.

Faktum er att vi siger mange stygge ting som vi ikke mener og kan stå for senere. Spørsmålet er bare hvor mye av det skal vi tillate til å påvirke oss av. For meg hadde sikker vart mer sårende om personen virkeliken mente det han/hun sa en om de bare kom ut i stridens hete.

Jeg forsvarer ikke på nåen måte bruken av disse handlinger som i seg kan være krenkende. Jeg mener att vi må tenke etter litt på hva vi siger til hverandre og hvordan vi behandler de vi er glade i.

Når min kjære er sinna og kjefter på meg, ja da gir jag henne en klem og siger att jeg bare er gla i henne…. Prøv de å se på reaksjonen!!!

Skrevet

Jeg tror nok at dette kommer litt an på personene som er i forholdet.

Noen mennesker bruker slike ord, andre gjør det ikke. Problemene kommer når det er en av hver.. en som lett tyr til slike ord og en som aldri gjør det.

Joda, vi har kalt hverandre stygge ting. Mange ganger, med forskjellig styrke. Men vi er såpass trygge på hverandre at det ikke stukker. Vi kjenner hverandre så godt at vi kan se at den ene er fryktelig sliten/sint/sur og kaller den andre stygge ting i ren frustrasjon.

Her kan ordene hagle enkelte ganger. Det går ikke i dust og idiot, men jeg regner med at de ordnene jeg mener blir erstattet av #####, så jeg gidder ikke å nevne dem :blunke: .

Det man skal være obs på er om dette tiltar eller begynner etter lang tid. Og om det er bare den ene som bruker "navn", slik at den andre blir såret.

Gjest Anonymous
Skrevet

For meg er det langtifra vanlig å kalle noen, eller bli kalt for stygge navn!

For andre kan det være normalt å ha det slik.

Men VEL verdt å minnes er kanskje den kjensgjerning at ORD kan aldri tas tilbake. De er jo allerede SAGT! Det kan såre mye mere enn man tror i utgangspunktet, faktisk kan det være dette som leder til utroskap, som videre leder til mere krangling og frustrasjon, som til slutt ender i et ugjenkallelig brudd!!!!!!!!!!!!!! UTEN håp om gjenforening...........

Fordi det er sagt så mye vondt, så mye unødvendig, og stygt......

Lett å tilgi kanskje, men vanskelig å glemme slike sårende ord!!!!!!!!!!

Så min konklusjon må her bli: Dette er hverken bra eller vanlig!

Skrevet

med min nye samboer på 6 år nå vi har aldrig kaldt hinande slemme ord vi har nu heller aldrig kranglet, hvis jeg er i dårlig humør så siger jeg det så man kan lade mig være, men i mit gamle ægteskab uf for mig da gik kranglingen og uhumskord så slemme at jeg ikke vil gentage dem engang og da var jeg nok værst hvis jeg skal være ærlig men har lært af erfaring aldrig sig eller behand ander end sådanne man selv vil blive behandlet....

Skrevet

Jeg synes det vitner om lite modenhet, og at han har lite å fare med i diskusjoner/krangler.

Det er akkurat som med barn når de krangler. Når den mentale alder ikke strekker til for å vinne en krangel, tyr man til vold, eller stygge ord for å hevde seg selv.

Jeg ville tatt det opp med ham i en rolig stund. Spurt ham på en pen måte hvorfor han kaller deg slike ting når han er sint, og fortalt ham at det er veldig sårende.

Man må jo kunne snakke sammen i et forhold uten at man skal oppføre seg som unger!! Eller hva? :lol:

Skrevet

Nei!

Jeg "pleier" (...) å kalle ham "dust", men det er med et smil. Det skjønner han.

Også pleier jeg og mamman min å si "nisseteiten!" og slå oss i hodet hver gang diskusjonen blir for het... Da skjønner begge at det går litt for langt, og begynner å le.

(Kun for dem som ser på Barne-TV i førjulstiden ;))

• 3 uker senere...
Gjest napsterbabe75
Skrevet

Tror ikke det er særlig sunt for forholdet å kalle hverandre stygge ting. Hadde ei venninne som kalte typen sin de verste ting når de krangla. Hun kunne sin ting som : " du er så jævla stygg i trynet ditt", " jeg blir kvalm av å se på deg" osv. Drastisk kost må jeg si, og han ble utrolig lei seg. Han returnerte ikke kraftkosten da. Tror han ble rimelig satt ut og sjokka(les:stum) av de verbale utbruddene hennes. Hun skjønte det jo selv, men evnet i liten grad å gjøre noe med det. Forholdet tok nå slutt etterhvert...av varierte årsaker, skjønt ovennevnte var nok delvis medvirkende.

huff......... :-?

Gjest Cruella
Skrevet

Blir helt skamfull jeg, her var det mange disiplinerte mennesker.

Føler meg ikke særlig umoden, men temperament har jeg!

Har nok slengt både det ene og det andre ut av meg til mannen min, uten å gå i detalj...

:oops:

Trøster meg med at vi kjenner hverandre så godt at han ikke tar alt bokstavelig. Må lege til at det er meg som slenger med leppa-ikke han.

Lisa-Beth

:rosaengel:

Skrevet

Du er jo ikke alene om dette da Vibeke.

Men det var godt å se at det er flere av oss.

Hvis jeg hadde sett at min samboer hadde blitt lei seg e.l. når jeg kom med mine utbrudd, så hadde jeg nok skjerpet meg betraktelig. Det samme gjelder ham.

Skrevet

Alene om hva, Lea? Om å kalle han dust? (Ok, jeg tilstår: to ganger har det skjedd).

Har vel ikke utpreget dårlig samvittighet for det. Burde jeg det?

Vibeke

Gjest Anonymous
Skrevet

Du skal behandle kjærsten din sånn som du vil at han skal behandle deg.

Dersom kjærsten din sier f.eks dust til deg så kan du ta opp dette med ham på et litt senere tidspunkt å spørre om han ville likt at du kaldte ham dust. Svaret blir garantert nei. Videre ville jeg sagt at det sårer å bli kaldt for "dust".

Skrevet

Spørs helt på måten og sammenhengen man sier "dust" på/i.

Vibeke

Skrevet

Kan ærlig talt ikke huske å ha kalt samboeren min noe skikkelig stygt noen gang, men jeg antar, med mitt til tider kraftige temperament at det sikkert kan ha skjedd :oops: Kan ikke huske at han har kalt meg noe i denne retning noen gang heller, men vi har da hatt noen få krangler der vi har sagt sårende ting til hverandre. Men jeg har i allefall tilgitt (og har i ettertid faktisk problemer med å huske hva det var han sa som såret meg så fælt, så helt ille kan det ikke ha hvert.) Hmm... Tror jeg generelt har dårlig hukommelse på dette området jeg :roll: Ellers så hender det da at vi kan kalle hverandre for dust etc, men når det blir sagt på en spøkefull måte så tror jeg ingen av oss tar det så tungt. Ved nærmere ettertanke... Jeg tror jeg må gå inn i stua og spørre jeg...

Jennifer

PS. Men jeg kan GODT huske at jeg kalte mamma noen forferdelig ting når jeg var tenåring. Vil ikke gå nærmere i detaljer her, men jeg skammer meg den dag i dag :oops:

Skrevet

hei til alle jer som er frygtelige lei sig over at ha sagt stygge ting til samboer mor far eller andre hvad med at fortælle dem det de ville nok sætte stor pris på det...

Den person som jeg har været stygges imod var min stefar i mine teenår, alle i familien viste hvordan jeg opførte mig, og da mor og far havde sølvbryllup rejste jeg mig op til hele forsamlingen og undskyldte for al det slemme jeg sagde og gjorde dengang jeg var teenager, dette satte min far stor pris på og min mor også selvfølgelig, i dag er jo forholdet til ham helt anderledes og jeg ser ham som min far og ikke en eller anden som ikke høre hjemme i familien men nu er jeg jo også blevet voksen...

lykke til jer alle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...