Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Istedenfor å ødelegge den tråden med respektpjatt, lager jeg heller en ny her.

Jeg ser det er fler folk som skriver at det er respektløst å gå i kilt om en er en mann som vil se kuuuul ut. Greit nok om mannen bare går med det for å dra damer, og ikke liker det selv.

Men dere vet at det er ikke selve skjørtet som er det store med nasjonaldrakten? Det er så klart tartanen. I skottland selger de såkalte fashion-kilts som de selv sa (i butikker jeg kan telle på to hender) at de elsket å se andre gå i, og følte seg veldig beæret.

Jeg kommer fra en skotsk familie selv, og de sa at det heller ikke var noe galt i det, heller kjempefint! Altså ikke noe salgstriks, så vidt jeg skal tro.

(nå spørs det jo om mannen til popelka mener noe annet, men da får vi ta det etterpå hvis hun svarer ;) )

Jeg mener det er respektløst å ta på seg en kilt med et familietartan. Jeg kan kun bruke campbell, og annet vil jeg jo ikke. Det blir (for nerder) som om en ny bruker her på kg skulle stjele Heges avatar!

Men hvor er det dere har hørt dette med respektløshet? Er det noe som er hørt, eller noe dere har funnet på selv for å tilfredstille deres behov for å være politisk korrekte? Dere er jo nærmest hysteriske, mens skottene selv gir beng.

Hva med bunad? Ville dere blitt fornærmet om dere så en utenlandsk med bunad på seg? Det ville ikke jeg. For slik nasjonalisme og egoisthet fra et land, at ikke noen fra en annen nasjon får lov til å bære et tøystykke, blir for meg for drøyt.

Videoannonse
Annonse
Gjest LilSweetie
Skrevet

Jeg ville overhodet ikke blitt fornærmet om utlendinger hadde gått med bunad. Ville synes det var litt morsomt og rart at de går med dette varme tunge plagget uten å ha blitt tvunget til det av gamle slektninger, men kjør på!

Synes ikke det høres respektløst ut å gå med kilt heller.

Skrevet

Jeg vil ikke gå så langt som at jeg vil si at det er respektløst å gå med kilt, med mindre det er tartan, men kult synes jeg ikke det er ;) Kult på noen få, i Skottland, at det kanskje er litt urasjonelt eller noe sånt er godt mulig, for jeg har ingen kjempegod forklaring på hvorfor. Har kanskje noe med at jeg synes kilt er finest når man er dresset opp i fullt festutstyr? :)

Gjest gjest1
Skrevet

Jojo, smaksak er jo en ting, og det ser mye flottere ut når det er hele uniformen med. Jentekilt mener jeg også er litt mer nøytralt, da skjørt er et typisk jenteplagg (en skulle tro vi hadde glemt det etter emo'ene tok over verden)

Men det er litt over grensen å ha politiske meninger om det og, da en ikke har skotsk tilknytning selv.

Det blir jo nesten som å fly rundt i palestina-skjerf. "Hvis jeg går med dette, støtter jeg blablabla." jeg syns de er kjempepene, men jeg går ikke med dem fordi jeg ikke vet hva det helt nøyaktisk står for (støtter palestina mot israel?) og fordi jeg aldri har vært i de landene og kan derfor ikke danne meg noen ordentlig politisk mening før jeg har vært der.

Som sagt kunne jeg gjerne tenkt meg å gå med det som et moteplagg, men da det står for noe, så unnlater jeg det.

En skotsk kilt uten noe tartan står jo ikke for noe. Det er jo bare et pent skjørt!

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg synes ærlig talt det er mer respektløst å spille sekkepipe. I hvert fall overfor naboene.

Skrevet
Jojo, smaksak er jo en ting, og det ser mye flottere ut når det er hele uniformen med. Jentekilt mener jeg også er litt mer nøytralt, da skjørt er et typisk jenteplagg (en skulle tro vi hadde glemt det etter emo'ene tok over verden)

Men det er litt over grensen å ha politiske meninger om det og, da en ikke har skotsk tilknytning selv.

Det blir jo nesten som å fly rundt i palestina-skjerf. "Hvis jeg går med dette, støtter jeg blablabla." jeg syns de er kjempepene, men jeg går ikke med dem fordi jeg ikke vet hva det helt nøyaktisk står for (støtter palestina mot israel?) og fordi jeg aldri har vært i de landene og kan derfor ikke danne meg noen ordentlig politisk mening før jeg har vært der.

Som sagt kunne jeg gjerne tenkt meg å gå med det som et moteplagg, men da det står for noe, så unnlater jeg det.

En skotsk kilt uten noe tartan står jo ikke for noe. Det er jo bare et pent skjørt!

Litt enig med deg der, og synes slett ikke det er respektløst. Ble så vant med at alt og alle gikk i kilt da jeg bodde i Edinburgh, og det må jo være opp til skottene selv om de mener det er respektløst eller ikke. At enkelte skotter kan mene det er respektløst har jeg full forståelse for, men de har jo tilknytning til dette plagget.

Skrevet

Dette er en farlig, farlig utvikling. Snart går vel negere rundt i bunad også...

Huff og huff. Nei, respekt for korrekt bruk av klar må så klart ha forrang for respekt for mennesker.

Gjest gjest1
Skrevet
Jeg synes ærlig talt det er mer respektløst å spille sekkepipe. I hvert fall overfor naboene.

Jeg har sekkepipe! Den skal kompensere for naboungene som dundrer i vei om morraen med munnspill (ja det er et hån mot han brus springstin forresten)

Gjest gjest1
Skrevet
Litt enig med deg der, og synes slett ikke det er respektløst. Ble så vant med at alt og alle gikk i kilt da jeg bodde i Edinburgh, og det må jo være opp til skottene selv om de mener det er respektløst eller ikke. At enkelte skotter kan mene det er respektløst har jeg full forståelse for, men de har jo tilknytning til dette plagget.

Jepp, husker det selv (tenk jeg husker 2 uker tilbake :P) at det gikk hundrevis av voksne og unger nedover gata med tartan som ikke eksisterer engang. Og det at turistsjappene nedover the royal mile selger dem - alle sammen - så tror jeg myndighetene hadde grepet inn for lenge siden om det er så forferdelig :P

Gjest gjest1
Skrevet
Dette er en farlig, farlig utvikling. Snart går vel negere rundt i bunad også...

Huff og huff. Nei, respekt for korrekt bruk av klar må så klart ha forrang for respekt for mennesker.

Nemlig pungtom, dette har du helt rett i. Jeg var så sint på 17 mai da jeg så fler av disse såkalte negerene i bunad, nei ærlig talt. Respekt må man ha, ellers er man patetisk! :O

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg synes det er flott når utlendinger, det være seg fra Somalia eller Danmark, ønsker å bruke bunad!Kan hende jeg er på jordet, men for meg blir det et tegnpå at de føler tilhørighet til Norge, og det er vel på ingen måte respektløst.

Men det hadde blitt litt merkelig for meg å trekke opp i en folkedrakt fra Romania bare fordi jeg synes den er fin, uten noen form for tilknytning til landet/området. Og det blir i hvertfall merkelig å plukke deler av en folkedrakt, som f.eks bare skjørtet fra Nordlandsbunaden og sette den sammen med t-skjorte og joggesko, bare fordi det ser kult ut....

Gjest gjest1
Skrevet

Men hvorfor? Er vi ikke kommet lengre enn dette i dag? Menn får kle seg som kvinner uten pes. Homser er tillatt. Men et skjørt made in scotland, det er helt tabu. :klø:

Skrevet (endret)
Jeg synes det er flott når utlendinger, det være seg fra Somalia eller Danmark, ønsker å bruke bunad!Kan hende jeg er på jordet, men for meg blir det et tegnpå at de føler tilhørighet til Norge, og det er vel  på ingen måte respektløst.

Men det hadde blitt litt merkelig for meg å trekke opp i en folkedrakt fra Romania bare fordi jeg synes den er fin, uten noen form for tilknytning til landet/området. Og det blir i hvertfall merkelig å plukke deler av en folkedrakt, som f.eks bare skjørtet fra Nordlandsbunaden og sette den sammen med t-skjorte og joggesko, bare fordi det ser kult ut....

Vis meg dine kjoler, og jeg skal love deg - med litt arbeid - at jeg skal klare å finne elementer ved designet som er påvirket av nasjonal- og folkedrakter. Noe som ikke er så fryktelig rart.

Hva er det neste? Romanere skal ikke få lov til å sutre da det er vår nasjonalmentalitet?

Endret av punktom
Skrevet

Respektløst synes jeg ikke det er, men personlig synes jeg det er litt sært, hvertfall hvis det bare er for å være kul... På samme måte ville jeg syntes det var litt merkelig å treffe på f.eks. en franskmann som overhodet ikke hadde noen tilknytning til Norge og aldri hadde vært der, valse rundt i bundad. Men hvis han hadde lyst til det, så gjerne for meg...

Sekkepipe er stilig! :) Heller det enn trancen naboen spiller sent og tidlig så bassen rister i gulv og vegger...

Og det blir i hvertfall merkelig å plukke deler av en folkedrakt, som f.eks bare skjørtet fra Nordlandsbunaden og sette den sammen med t-skjorte og joggesko, bare fordi det ser kult ut....

:Nikke:

Gjest gjest1
Skrevet

Sekkepipe er jo nasjonalinstrumentet deres! Da kan ikke du syns det er kult!

(sorry, min humor er fjollete av varmen, og jeg trekker meg ut til seriøsiteten kommer tilbake)

Men jeg hadde et lite poeng der? Ja?

Gjest gjest1
Skrevet

Det er sikkert merkelig og sært å sette dem sammen, men hvem er vi/dere til å dømme folk som kler seg sært? Jeg så en kar her i byen på lørdag med neongul(refleksgul) skjørt og singlet-topp i plastikk og masse bondage-spenner overalt. Fy søren så kult, tenkte jeg, at noen tør å være så sære.

Og etter denne kilt-diskusjonen er det vel en bragd å tørre å gå rundt i kilt og :ler:

Gjest Elfrida
Skrevet

Øh, det blir som om jeg går i sarong og Thaier el.l skulle blir fornærma det da.

At de syns det er rart hvis jeg går i et tradisjonelt Thai antrekk med silkesarong og hele greia blir jo noe annet.

En del skotter går jo i kilt til hverdags, og staskilten tas bare på en sjelden gang.

Jeg syns man bør klare å skille mellom nasjonalantrekk (som man kan bruke hvis man har en eller annen form for tilknytning til stedet), og hverdagsklær.

Om det er pent/kult eller ikke er en smakssak og har lite med denne diskusjonen å gjøre.

Gjest gjest1
Skrevet

Jepp, er det jeg mener. At folk må gjerne syns det ser rart/dumt ut, men å kalle det respektløst og ikke minst PATETISK er jo helt på jordet.

Ja, jeg trekker på meg et plagg i dag, da blir jeg en ynkelig person! Ja jøss! :gape:

Gjest Gjest
Skrevet

Men dette er jo helt vanlig i motebildet! Mange etnisk inspirerte klær bruker ulike mønstre, farger, former og broderier fra diverse folkedrakter (både nasjonaldrakter og hverdagsplagg), det selges hauger og lass med skjorter, skjerf o.l med broderier som helt klart er direkte inspirert av folkedrakter (i fjor; mye russisk, f eks), og vi er vel mange som har gått med sånne "samesko" da vi vokste opp (noen til og med i voksen alder). Selv liker jeg godt mange klær med asiatisk inspirasjon, stoffer, kina-krage, hele plagg.. Skulle gjerne sett mer klær fra nomadene i Mongolia, f eks...

Det samme blir det vel med kilt med nøytralt mønster, altså ikke med familietartan. Om det er pent er så sin sak, men respektløst er det vel ikke mer enn det jeg har nevnt ovenfor.

Skrevet
Sekkepipe er jo nasjonalinstrumentet deres! Da kan ikke du syns det er kult!

(sorry, min humor er fjollete av varmen, og jeg trekker meg ut til seriøsiteten kommer tilbake)

Men jeg hadde et lite poeng der? Ja?

:ler: Joda, ser poenget ditt.

Folk må gjerne gå i hva de vil, men jeg forbeholder meg retten til å mene inni mitt hode at det er sært ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...