Gjest SKOLEMOR Skrevet 26. juli 2006 #1 Skrevet 26. juli 2006 Jeg har en gutt som skal begynne i 4. kl. til høsten. Han benytter egentlig SFO, men har veldig liten lyst til å være der så nå har vi bestemt at han foreløbig skal få slippe. (Ingen gutter på hans alder der). Han må dermed være hjemme alene et par timer etter skoletid. Vil gjerne høre hvordan andre gjør dette. Hva gjør barna deres den tiden de er alene? Lekser? Leking? Mat? Sikkerhetsråd, får de lov å gå noe sted, venner med hjem, låser de døra osv?Kort sagt; hvordan ordner dere dere praktisk og hvilke regler har dere?
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2006 #2 Skrevet 26. juli 2006 Jeg var alene etter skolen på den alderen (og før). Jeg tok meg ofte en brødskive, og gjorde så lekser mens det var stille i huset. Det er ikke dumt å gjøre lekser alene, man lærer utrolig mye av å streve litt uten å rope på hjelp med en gang. Hjelp kan de jo få på ettermiddagen om de står helt fast. Av og til hadde jeg med en venninne hjem, da gjorde vi lekser sammen.
Nellie Cortado Skrevet 26. juli 2006 #4 Skrevet 26. juli 2006 Jeg var også et nøkkelbarn. Da var det jo ikke noe SFO så mamma ville egentlig ha en dagmamma til de kom hjem men jeg nektet! Syns det var unødvendig og faktisk litt nifst med et fremmed menneske til å passe meg når jeg var blitt så stor at jeg kunne gå på skole! Jeg fikk streng instruksjon om hvor viktig nøkkelen var og den mista jeg aldri. Hjemme hadde mamma skjært opp litt brødskiver sånn at jeg ikke skulle bruke brødkniv, da kunne jeg smøre på selv. Ellers hadde jeg beskjed om at leksene skulle gjøres med en gang jeg kom hjem, så ble det sjekket når de kom hjem og så fikk jeg hjelp hvis det trengtes. Så brukte jeg ellers tiden til å leke litt, det er jo ikke så mange timene. Jeg hadde også fått beskjed om å ringe hvis det skulle være noe og var godt opplært på telefonen! Så lenge du har en grei unge som hører etter når du forteller hva som er lov og ikke, så bør dette gå bra. Jeg syns selv at jeg lærte mye av å få tillit og få være litt selvstendig. Å lære ansvar i tidlig alder kan komme godt med senere.
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2006 #5 Skrevet 27. juli 2006 Her var det også hjem og gjøre lekser. Finne seg en brødskive om jeg var sulten, alltid låse inngangsdøren når jeg kom hjem, og ringe om det var noe. Fra 6. klasse laget jeg middag 1 dag i uken. Jeg fikk ikke ha med venner hjem om ikke dette var avtalt med foreldre på forhånd, og jeg fikk heller ikke lov til å gå hjem til venner istedefor å gå hjem til meg. Jeg husker de timene som helt herlige, ingen masete foreldre og litt ro. Er fremdeles like glad i å få litt "alene-tid".
liv Skrevet 27. juli 2006 #6 Skrevet 27. juli 2006 Lillebror kommer hjem aleine. Nøkkelen ligger gjemt ute så han ikke skal miste den. Han går inn, ringer og sier at nå er han hjemme. Så går han enten ut å leker eller ser tv i ca en time så kommer moren hjem.
Sofia Skrevet 27. juli 2006 #7 Skrevet 27. juli 2006 Datteren min skal også begynne i 4. klasse og skal ikke benytte SFO. Fra 1. januar iår har vi øvet på å gå hjem alene. Da hadde hun SFO-plass til kl. 14.30 hver dag og gikk så hjem alene og til tomt hus. Nøkkelen ligger godt plassert i ranselen med beskjed om å ikke ta den opp før hun står på trappen hjemme. Da fikk hun altså ca 1 1/2 time alene hjemme hver dag. Det har gått helt suverent. Hun ville ikke dette i begynnelsen, men etterhvert syntes hun det var deilig å komme tidligere hjem, og vi fokuserte på at hun ikke ville få det så travelt med middag og lekser før hun skulle på turning eller ut for å leke. Vi har hatt en avtale på at hun har fått ha med seg hjem EN venninne av gangen men det er slett ikke ofte hun har hatt med seg noen hjem. Ved et par anledninger har hun gått til en venninne også. Jeg kjøpte mobil til henne og den har vi brukt til slike beskjeder etter skoletid, og det har fungert greitt. Nå vil hun jo få lengere tid hjemme da hun skal gå hjem rett etter skolen, så jeg er litt spent på timeplanen, men samtidig så er hun blitt stor og flink, og min erfaring er: Gir du dem ansvar, så tar dem ansvaret. Det vil helt sikkert gå greitt med sønnen din også! Lykke til!
Festus Skrevet 27. juli 2006 #8 Skrevet 27. juli 2006 Dattera mi brukte heller ikke SFO da hun gikk i 4. klasse. Hun kommer hjem med bussen, og gjør litt lekser, spilleleksa si, leker litt, msn mv. Ringer når hun kommer hjem, og ringer også for å spørre om en eller flere venninner får komme inn, og ringer for å si fra at hun går til andre. Hun lager middag ca en dag i uka, evt. flere dersom det er "lettvintmat" vi skal ha. Dette går nok bra!
vixen Skrevet 27. juli 2006 #9 Skrevet 27. juli 2006 Jeg var alene etter skolen på den alderen (og før). Jeg tok meg ofte en brødskive, og gjorde så lekser mens det var stille i huset. Det er ikke dumt å gjøre lekser alene, man lærer utrolig mye av å streve litt uten å rope på hjelp med en gang. Hjelp kan de jo få på ettermiddagen om de står helt fast. Av og til hadde jeg med en venninne hjem, da gjorde vi lekser sammen. ← Samme her. Om det var noe spesielt var det bare å ringe mor eller far på jobb.
Gjest SKOLEMOR Skrevet 27. juli 2006 #10 Skrevet 27. juli 2006 Tusen takk for mange gode svar! Ser at dere tenker veldig likt det jeg tenker selv. Gutten min er ganske ansvarsfull og "ordentlig", så jeg tror det skal gå greit. Han har en sikker lomme i ranselen hvor nøkkelen ligger, og får streng beskjed at den bare skal opp når han skal låse seg inn. I tillegg kommer jeg til å skjære opp brødskiver så han kan smøre seg litt mat. Tenkte også at det er greit at han prøver seg på litt lekser. Vi kommer vel kanskje til å ta en sjekketelefon om han har kommet seg hjem, og i tillegg lære han "jobbnumrene" våre. Vet ikke helt det med å ha med andre hjem/gå til andre; jo flere kokker, jo mere søl!
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2006 #11 Skrevet 27. juli 2006 Jeg kjøpte mobil til henne og den har vi brukt til slike beskjeder etter skoletid, og det har fungert greitt. Istedenfor mobil, kan man også benytte seg av det mer gammeldagse hjelpemiddelet "fasttelefon", som finnes i de fleste møblerte hjem.
Gjest Emera Skrevet 27. juli 2006 #12 Skrevet 27. juli 2006 (endret) Hm, vel, datteren min er alt annet enn ansvarsfull og "ordentlig," hun er skikkelig distré. Så når jeg sier at hvis hun er alene hjemme og har venner på besøk, så er det ikke lov til å eksperimentere på kjøkkenet, for eksempel. Men så fort en venninne har en "god" idé, så er alle fagre løfter glemt fra datteren min sin side. Hun har også fått beskjed om å rydde etter seg, i hvertfall sånn litt, det behøver ikke å se perfekt ut. Men, akk... Jeg kjefter ikke, for det synes jeg er unødvendig, og det virker ikke uansett. Hun er bare av den distré typen. Men det er jo ikke så gøy å komme hjem til et hus hvor det ser ut som Al Qaida har vært... Så jeg vet ikke... Hun må jo få prøve seg, det er ingen vei utenom. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gripe dette an. Noen med lignende erfaringer? Gjest; nei, det finnes ikke "fasttelefon" i alle møblerte hjem lenger. Ta steget inn i det tjueførste århundre sammen med resten av oss. Endret 27. juli 2006 av Emera
Festus Skrevet 27. juli 2006 #13 Skrevet 27. juli 2006 Gjest; nei, det finnes ikke "fasttelefon" i alle møblerte hjem lenger. Ta steget inn i det tjueførste århundre sammen med resten av oss. ← Har ikke hatt "fasttelefon" på snart 3 år.... så både dattera mi og jeg har kun mobiltelefon! Og det holder i massevis!
Sofia Skrevet 28. juli 2006 #14 Skrevet 28. juli 2006 Istedenfor mobil, kan man også benytte seg av det mer gammeldagse hjelpemiddelet "fasttelefon", som finnes i de fleste møblerte hjem. ← Her tar du feil. Flere og flere familier kutter hustelefonen. Dessuten er det greitt for datteren min å kunne ringe meg, og jeg henne, når hun farter rundt på besøk til venninnene sine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå