Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hva slags råd kommer Storberget med her?

"- Jeg synes ikke det er riktig at kvinner skal måtte endre atferd på grunn av overgripere. Ansvaret ligger 110 prosent hos voldtektsmannen eller overgriperen, sa han til NRK søndag."

Altså, her om dagen ble jeg nesten overkjørt da jeg gikk over veien. På grønn mann! I stedet for å bli lemlestet for livet, eller dø, valgte jeg å ta et skritt tilbake. Selv om jeg hadde retten på min side. Så klart ville bilsjåføren vært 110% ansvarlig for å kjøre på meg, men hva tjener jeg på det der jeg ligger død?

Skrevet

Enig med punktom. Selvfølgelig ligger alt ansvaret hos overgriperen, og ideelt sett skal vi kunne gjøre hva vi vil når og hvor vi vil uten å være redde, men vi lever desverre ikke i en ideel verden, og da er det lov å tenke litt også. Går du alene hjem en mørk kveld, er du selvfølgelig i din fulle rett til å ta de mørke, øde bakgatene, men det kan være lurt å ta den litt lengre, bedre opplyste veien likevel...

Gjest LilSweetie
Skrevet

Jeg synes det var veldig bra sagt av Storberget! Jeg nekter å ikle meg burka og ikke gå ut etter klokken syv om kvelden i min egen by. Og skulle prøve å pålegge jenter/kvinner sånne regler innebærer og legge ansvaret over på dem.

Skrevet
Jeg synes det var veldig bra sagt av Storberget! Jeg nekter å ikle meg burka og ikke gå ut etter klokken syv om kvelden i min egen by. Og skulle prøve å pålegge jenter/kvinner sånne regler innebærer og legge ansvaret over på dem.

Jøss, for en fin verden du lever i. Enten bruker man burka, eller så blir man voldtatt. Fin som i enkel og naiv.

Men ulikt menn, så skal tydeligvis ikke kvinner kunne ta vare på seg selv. Det er alltid samfunnet og menn som skal ta vare på kvinner. Jeg må si jeg ofte blir litt frustrert over denne forskrudde feminismen du treffer på i dette landet.

Selv som mann er det visse områder/situasjoner jeg holder meg unna hvor jeg vet man fort kan få bråk. Selv om det ikke er min feil at jeg kommer i bråk, vil jeg heller unnvære å komme i bråk, enn å ha retten på min side i rettsalen der jeg sitter med hånden i fatle, brukket nese og fire manglende tenner.

Gjest LilSweetie
Skrevet
Jøss, for en fin verden du lever i. Enten bruker man burka, eller så blir man voldtatt. Fin som i enkel og naiv.

Men ulikt menn, så skal tydeligvis ikke kvinner kunne ta vare på seg selv. Det er alltid samfunnet og menn som skal ta vare på kvinner. Jeg må si jeg ofte blir litt frustrert over denne forskrudde feminismen du treffer på i dette landet.

Selv som mann er det visse områder/situasjoner jeg holder meg unna hvor jeg vet man fort kan få bråk. Selv om det ikke er min feil at jeg kommer i bråk, vil jeg heller unnvære å komme i bråk, enn å ha retten på min side i rettsalen der jeg sitter med hånden i fatle, brukket nese og fire manglende tenner.

Det var på ingen måte dette jeg mente.

For det første: Jeg forventer aldri at noen mann skal ta var på meg. Aldri. Å forvente at menn til enhver tid har ansvaret for kvinner er ikke feminisme (og hvem har egentlig påstått det??)

Og resten av innlegget her er for vagt til at jeg kan si om jeg er enig eller ikke... enkelte områder/situasjoner? Det er sikkert noen områder eller situasjoner man bør holde seg unna, hovedpoenget er at en kvinne må kunne ha den samme bevegelsesfriheten som en mann. Og det er det forbilledlig at mannlige politikere også mener og sier.

Skrevet (endret)

Dette er en av grunnene til at jeg vil lære jenter (og andre, spesielt eldre, handikappede mm) selvforsvar..

Er enig med punktom - jeg går ikke der jeg vet det sannsynligvis er bråk, selv om jeg også selvfølgelig mener at det er overgriperens ansvar! Og at hvem-som-helst skal kunne ferdes hvor-som-helst ikledd hva-som-helst... !

edit: det kan være greit å vise til riktig person... :sjenert:

Endret av Festus
Skrevet (endret)
Det var på ingen måte dette jeg mente.

For det første: Jeg forventer aldri at noen mann skal ta var på meg. Aldri. Å forvente at menn til enhver tid har ansvaret for kvinner er ikke feminisme (og hvem har egentlig påstått det??)

Og resten av innlegget her er for vagt til at jeg kan si om jeg er enig eller ikke... enkelte områder/situasjoner? Det er sikkert noen områder eller situasjoner man bør holde seg unna, hovedpoenget er at en kvinne må kunne ha den samme bevegelsesfriheten som en mann. Og det er det forbilledlig at mannlige politikere også mener og sier.

Storberget svarte politimesteren som ba jenter om å være forsiktige. Ikke gå alene i mørke gater, ta pirattaxi alene osv. Så politiet og ressurssenter for voldtatte ber jenter ta vare på seg selv. Det var ingen som pratet om burka. Noe svart-hvitt tenkere har en fryktelig lei tendens til å dra fram når noen sier at jenter bør ta vare på seg selv.

Storberget mener visstnok at siden ansvaret for voldtekten ligger hos voldtektsmannen (noe vel alle er enige i) så skal jenter la være å ta vare på seg selv.

Det er naivt å tro at alle verdens steder og situasjoner vil være like trygg for begge kjønn. For kvinner og menn møter ulike problemer. Det finnes mange situasjoner hvor kvinner vil ha mindre muligheter for å havne i bråk enn en mann (den lokale kroa, bygdefesten, gjengbråk osv. osv.). Så hva mannlige eller kvinnelige politikere sier og mener vil aldri endre på dette. Man skal så klart tilstrebe å få til et samfunn uten kriminalitet og utrygghet, men inntill denne utopien inntreffer så er det greit å gjøre noen enkle grep for å redusere sin egen risiko, uten å nevnverdig inskrenke sin egen frihet. Så vi trenger ikke burka eller holde oss hjemme 24-7, men vi trenger heller ikke ta en pirattaxi alene sammen med fire ukjente.

Endret av punktom
Gjest LilSweetie
Skrevet

Du har helt rett. Og ta pirattaxi er idioti. Det er veldig sant.

Men det er også enkelte som mener at kvinner selv har skyld i voldtekt hvis hun kler seg utfordrende eller flørter. Og de er jeg så lei av at jeg overtolket innlegget ditt. For jeg ser at du ikke er en av dem. Beklager.

Gjest Elfrida
Skrevet

Hvis det virkelig hadde gjort stor forskjell å kle seg 'anstendig' og ikke gå i mørke gater hadde vi nok alle gjort det for lengst.

Problemet er vel helst at de færreste voldtekter skjer i mørke bakgater og av ukjente, men det er disse vi alltid leser om i media.

De fleste voldtekter skjer på steder vi burde føle oss trygge, blant venner, kjærester, familie etc. Det er det som er så kjipt.

Tviler på at dama fra dixi mener at jenter ikke trenger å passe på seg selv, det er tross alt en journalist som har gjengitt uttalelsene hennes.

Skrevet
Du har helt rett. Og ta pirattaxi er idioti. Det er veldig sant.

Men det er også enkelte som mener at kvinner selv har skyld i voldtekt hvis hun kler seg utfordrende eller flørter. Og de er jeg så lei av at jeg overtolket innlegget ditt. For jeg ser at du ikke er en av dem. Beklager.

Joda, jeg er klar over at du finner folk som mener dette, men det var vel ikke slike råd og utsagn politmesteren kom med. Derfor er jeg enig i Brit Opjordsmoen i DIXI om at Storberget bommer litt med sitt utspill.

Skrevet
Muligens fordi den er borte.

Hvor var det den skulle? :klø:

Skrevet
Storberget svarte politimesteren som ba jenter om å være forsiktige. Ikke gå alene i mørke gater, ta pirattaxi alene osv. Så politiet og ressurssenter for voldtatte ber jenter ta vare på seg selv. Det var ingen som pratet om burka. Noe svart-hvitt tenkere har en fryktelig lei tendens til å dra fram når noen sier at jenter bør ta vare på seg selv.

Storberget mener visstnok at siden ansvaret for voldtekten ligger hos voldtektsmannen (noe vel alle er enige i) så skal jenter la være å ta vare på seg selv.

Det er naivt å tro at alle verdens steder og situasjoner vil være like trygg for begge kjønn. For kvinner og menn møter ulike problemer. Det finnes mange situasjoner hvor kvinner vil ha mindre muligheter for å havne i bråk enn en mann (den lokale kroa, bygdefesten, gjengbråk osv. osv.). Så hva mannlige eller kvinnelige politikere sier og mener vil aldri endre på dette. Man skal så klart tilstrebe å få til et samfunn uten kriminalitet og utrygghet, men inntill denne utopien inntreffer så er det greit å gjøre noen enkle grep for å redusere sin egen risiko, uten å nevnverdig inskrenke sin egen frihet. Så vi trenger ikke burka eller holde oss hjemme 24-7, men vi trenger heller ikke ta en pirattaxi alene sammen med fire ukjente.

hei

skriver under på denne er helt enig jeg og ja

hilsen

Gjest Gjesta
Skrevet
Men det er også enkelte som mener at kvinner selv har skyld i voldtekt hvis hun kler seg utfordrende eller flørter. Og de er jeg så lei av at jeg overtolket innlegget ditt.

Jeg tolket det også slik med en gang.. Sånne tanker er et stort problem, fordi det kan gi offeret skyldfølelse. Kanskje nok skyldfølelse til å ikke anmelde voldtekten en gang. Men å advare kvinner mot å ta pirattaxi eller gå på "skumle toaletter" ser jeg ikke noe problem med! Det er ikke å skyve ansvaret over på kvinnen i det hele tatt.

Men som noen andre nevnte - dersom du skulle bli voldtatt noen gang, er oddsen størst for at det er en person du kjenner og stoler på. Dessverre.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvis jeg skulle bli voldtatt så er jeg iallefall på trygg grunn. Jeg går aldri i trange klær eller med bar hud, noe som jo alle vet kan føre til at veldig mange menn kan finne på å voldta. Jeg flørter ikke, siden det også kan oppfattes som at man vil bli voldtatt. Tar kun taxi sammen med min bror, siden det er vanlig at tankene henledes til sex og voldtekt hvis man tar taxi sammen med andre kjente eller ukjente mannfolk. Jeg vanker slett ikke gatelangs i mørket (det er sterkt jobbet i mørketiden det!). Min mann eller bror må kjøre meg overalt slik at jeg kan være trygg og slik at jeg ikke oppfordrer noen til å få lyst til å voldta meg.

Ikke snakker jeg med ukjente menn (man kan ha med seg lapp på butikken) siden det potensielt kan tolkes som interesse for å bli voldtatt. Selvsagt kan man unngå å bli voldtatt hvis man bare tenker litt og passer på seg selv. Det er uaktsomt å ikke ta ansvar for egen sikkerhet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...