Gjest Gjest_Silje-76_* Skrevet 26. juli 2006 #1 Skrevet 26. juli 2006 Noen som er i samme situasjon som meg .... ? Jeg har prøvd å bli gravid siden 2002, prøvd iherdig siden sommeren 2004. Mener jeg burde vært gravid for lengst, så det har altså gått 4 og et halvt år siden første forsøk. Legen har tatt ultralyd på meg, men fant ikke noe gale med meg. Han mente at jeg sikkert ville bli gravid i løpet av de neste 4 månedene, fant jeg eggløsningene, for det er lite sannsynlig at det er mannen det står på når vi fikk barn i 2000 sist. Derfor trodde han det var timingen, siden ultralyden var fin. Men jeg blir ikke gravid selv om jeg finner eggløsningen hver måned... Er så lei ! Jeg har vært heldig , fått to barn i veldig ung alder. Og det er jeg kjempeglad for. Men tenk om vi hadde ventet til jeg var 24, for fra da av, kunne vi ikke få flere barn.... Kjedelig det hele ! ! ! og nå er jeg 29, men må nok gå ut i fra at vi aldri kan få barn igjen.... Noen som er i samme situasjon ? eller har gått så lenge uten å klare å bli gravid ?
Gjest gjest1 Skrevet 26. juli 2006 #2 Skrevet 26. juli 2006 Huff, skjønner du er frustrert. Men hvorfor har legen ikke sjekket mannen din? Det kan faktisk like mye være han som ikke "virker", selv om dere fikk barn i 2000. Du fikk jo tross alt også barn da, så hvorfor gå ut ifra at det er deg?
Chiquita Skrevet 26. juli 2006 #3 Skrevet 26. juli 2006 Gå til legen din og krev henvisning til gynekolog som har spesialisert seg på ufrivillig barnløshet. Det er mye som kan spille inn som gjør at du ikke blir gravid, selv om du har eggløsning. F.eks.: Mannen din kan ha nedsatt kvalitet, selv om dere har fått barn tidligere Du kan ha tette eggledere (som gjør at egget ikke kommer frem og kan bli befruktet) Du kan ha fått en "sykdom" som heter endometriose - denne vises ikke på ultralyd. Et par blodprøver, sædprøve og ev kontrastrøntgen (sjekke om egglederene er åpne) og lapraskopi (sjekke for endometriose, bl.a) vil kunne fortelle mye. Og ofte kan det være små "justeringer" som skal til før en graviditet er mulig. F.eks pergotime - en medisin som gir eggløsning til de som ikke har det, og "kraftigere" eggløsning ti lde som har det fra før. Nei, kom deg til en gynekolog som har litt mer peiling enn fastlegen Forøvrig - med førstemann hos oss tok det også 4 år før vi ble gravid - og da ved hjelp av prøverør- Jeg har PCOS og mannen har nedsatt sædkvalitet. Andremann ble laget på naturmetoden i 2 prøveperiode, så det er fult mulig å "vinne i lotto" og bli gravid selv med nedsatt kvalitet og "sykdom" hos kvinnen Lykke til. Ikke la en inkompetent lege hindre dere fra å få de barna dere ønsker. En lege skal ikke avfeie noen som har prøvd i 4 år om at det sikkert klaffer snart, bare at timingen har vært feil.
Gjest Gjest_Silje-76_* Skrevet 26. juli 2006 #4 Skrevet 26. juli 2006 Legen sa at jeg skulle egentlig begynne på pergo. Som regel var det noe gale med kvinnen dersom man ikke blir gravid når man har fått barn fra før. Ultralyden var fin, og siden den var fin , sa han at det måtte være timingen det sto på. Men jeg finner eggløsning, hvorfor pergo da ? Jeg har prøvd uten pergo , å funnet stigningen , men blir ikke gravid likevel. Han påsto at han hadde troen at vi ville klare det, men har ikke klart det. Samboeren tror at han er skylden, siden han føler seg sliten, og har høyt blodtrykk. Men legen sa det var svært sjelden det skyldes mannen. Jeg skal til legen igjen i august, så håper han kan teste mannen da. Også er det dette med tette eggledere, eller noe der.. Hormonprøver mener jeg også ble tatt, og der var det ingenting heller.... Men leit er det når legen påstår at han tror vi vil klare det i løpet av 4 måneder, og at alt ser helt bra ut, og ligger til rette for det, også går det ikke likevel. Har gitt opp håpet , men drømmen er der, om et barn til... Kjekt å høre at andre lykkes etter lang tids prøving , det gir håp !
Chiquita Skrevet 26. juli 2006 #5 Skrevet 26. juli 2006 Også er det dette med tette eggledere, eller noe der.. Hormonprøver mener jeg også ble tatt, og der var det ingenting heller.... ← Tette eggledere og endometriose vil ikke kunne vises på hormonprøver, bare så du er klar over det. Da må det en mer grundigere undersøkelse til... Har du forresten vært inne på forumet til foreningen for ufrivillig barnløse? Der er det flere i samme situasjon www.fub.no
~Capricorn~ Skrevet 26. juli 2006 #6 Skrevet 26. juli 2006 Noen som er i samme situasjon ? eller har gått så lenge uten å klare å bli gravid ? ← Er ikke heeelt i samme situasjon da..har ingen barn fra før, men har prøvd siden mai 2003, og fortsatt ingen resultater...så skjønner hvordan du har det.. Men legen sa det var svært sjelden det skyldes mannen. ← Legen min sa at i 1/3 av tilfellene er det kvinnen, 1/3 er det mannen og i 1/3 er det begge. Så det kan like gjerne være mannen det er noe galt med, så syns nok han også bør sjekkes ja. Vi har tatt de fleste prøver nå. Alt er ok så langt, og nå mangler jeg bare laparoskopi og hsg-røntken. Som blir i løpet av høsten. Lykke til da
Gjest Kitz Skrevet 27. juli 2006 #7 Skrevet 27. juli 2006 Jeg har ikke akkurat gått inn for å bli gravid sånn fullstendig, men har ikke brukt p-piller de siste 3 årene og har hatt samboer hele tiden. Har lenge hatt lyst til å få barn, men det ser ikke ut til å gå veien for meg. Har blitt gravid to ganger tidligere (spontanabort), men det er over 7 år siden den siste gangen, og sambo har også to unger fra før så det er lite sannsynlig at det er hans svømmere det er noe galt med.... Skjønner derfor hvordan du har det nå som det virker vanskelig for deg å bli gravid igjen, men du har jo allerede to stk som du i alle tilfeller kan "trøste" deg meg, men forstår godt du ønsker få en til.
momo Skrevet 28. juli 2006 #8 Skrevet 28. juli 2006 Jeg har ikke prøvd like lenge som deg, har prøvd i litt over 2 år. Jeg og mannen min har et barn sammen som vi fikk i 2001. Hun ble faktisk til på p-pillen og. Derfor ble jeg først undersøkt hos gynokolog, men de kunne ikke finne noe feil på meg, så ble mannen undersøkt og det viser seg at han har så dårlig sperm, at det er liten sannsynlighet for at han kan gjøre meg gravid. Så det kan skje at det er mannen, selv om man har barn fra før. Synes dere skal kreve mer nøye undersøkelse av dere begge. Lykke til, håper dere lykkes etterhvert!!!
Gjest Silje 76 Skrevet 29. juli 2006 #9 Skrevet 29. juli 2006 Leste det du skrev momo. Så det er mulig at det er mannen selv om han har bevist at han kunne få barn i 2001 ? ... Vi trodde også det var mulig. Men legen sa at det var svært svært sjelden.. og nesten umulig. Det måtte nesten være noe med meg å gjøre.... Nå sa han at det var nok timingen, siden undersøkelsen av meg var fin. Men jeg blir ikke gravid, skjønte egentlig det på da han sa det også - at det ikke villle gå, siden jeg har kontrollen på at vi burde fått det til for lenge siden... Han skal ta sædprøve nå. Blir spennende om hvordan utfallet av den blir.. Takk for alle svar jeg har fått på innlegget mitt , håper vi lykkes snart alle sammen ! Silje
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2006 #10 Skrevet 2. august 2006 Noen venner av meg klarte ikke å få barn, selv med prøverør, og det var ikke noe galt med noen av dem. De "passet" rett og slett ikke sammen -det er i alle fall kortversonen av konklusjonen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå