Gå til innhold

Hva skjer om man slutter?

Gjest blida

Anbefalte innlegg

Gjest blida

Hva skjer om jeg finner ut etter å ha begynt at et studie ikke er noe for meg og hopper av, hvilke konsekvenser får det i forhold til Lånekassen, videre studier, selvfølelse etc.?

Jeg er så usikker, vet ikke om studiet er noe for meg og om jeg er motivert nok. Dersom jeg slutter, bør jeg gjøre det så fort som mulig, eller fullføre årsstudiet? (Det er visst mulig å få første året godkjent som årsstudium.)

Vegrer meg igrunn for å velge, fordi jeg er redd for å velge feil. Noen flere som har det sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Dersom du studerer ved hjelp fra Lånekassen, vil du bli forsinket dersom du avbryter et studie. Du blir forsinket like lenge som du har mottatt støtte. Hopper du av etter 1,5 år, blir du 1,5 år forsinket osv. Dersom du er mer enn ett år forsinket, vil du normalt ikke kunne motta mer støtte fra Lånekassen før du har arbeidet inn denne forsinkelsen.

Dersom det er snakk om et årsstudium, ville jeg absolutt ha fullført det. Det ser bedre ut med et fullført studie på cv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blida

Men når første året også undervises som årsstudium, så blir man vel ikke opptil tre år forsinket om man hopper av i løpet av det første?

Er det dumt av meg å begynne å studere år jeg ikke er 100% sikker på at dette studiet er det rette for meg? Og hvordan kan man uansett være helt sikker på det før man har prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Dersom du studerer ved hjelp fra Lånekassen, vil du bli forsinket dersom du avbryter et studie. Du blir forsinket like lenge som du har mottatt støtte. Hopper du av etter 1,5 år, blir du 1,5 år forsinket osv. Dersom du er mer enn ett år forsinket, vil du normalt ikke kunne motta mer støtte fra Lånekassen før du har arbeidet inn denne forsinkelsen.

Dersom det er snakk om et årsstudium, ville jeg absolutt ha fullført det. Det ser bedre ut med et fullført studie på cv.

:klø:

Tror ikke dette stemmer helt altså. Jeg hoppet av en utdanning etter 2 år, og begynte på en ny. Jeg mottar fremdeles støtte, så lånekassen har ikke reagert på noen som helst måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hopper du av etter 1,5 år, blir du 1,5 år forsinket osv.

Dette stemmer ikke. Ja, man blir forsinket i forhold til hvor lang tid man har mottatt støtte, men hvis man har fullført og tatt eksamener tilsvarende f.eks 1 år så blir man jo bare et halv år forsinket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Til trådstarter: Vet hvordan du har det. Jeg har selv hoppet av et studium, det var en bachelor da. For min del gjorde det noe med selvfølelsen, jeg følte meg litt mislykket. Men jeg slet så enormt med motivasjonen at det ble det riktige å gjøre for meg, og jeg har egentlig ikke angret. Hvor langt har du kommet i årsstudiet? Hvis du har kommet et godt stykke, så vil det kanskje ikke ta så lang tid før du er ferdig? Eller misforsto jeg, har du ikke begynt enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du enda ikke har begynt på studiet kan det kanskje være lurt å bruke litt tid på å finne ut hva du vil. Dersom du har mulighet, jobb noen år mens du tenker. Det er dumt å opparbeide seg gjeld for fag man finner ut at man ikke ønsker å bruke.

Dersom du allerede har begynt kan det være en fordel å fullføre dette året. Det ser bedre et ut på CV med fullført årsstudium (noe du forhåpentligvis kan dra nytte av i en annen karriere senere). Da slipper du også problemer med lånekassen (men får gjeld som må betales).

Du kan ikke være sikker på at studiet er det rette for deg før du har prøvd. Men det er antakelig noe som har gjort at du har hatt lyst til å forsøke dette studiet? Dersom du er motivert for å ta et år (det er snakk om 10 måneder, det er ikke lenge, og i mellomtiden får du også masse studentopplevelser), er det bare å forsøke seg. Dersom du ikke eier motivasjon derimot er det bedre å vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-

Dette stemmer ikke, står ingenting på Lånekassens websider om det i hvertfall:

Hva regnes som forsinkelse?

Du blir regnet som forsinket i utdanningen dersom du

stryker til eksamen eller utsetter den

tar eksamen om igjen, slik at du bruker mer enn normert tid

avbryter utdanningen uten å bestå eksamen

Du har rett på støtte i inntil 8 år, hvorpå du kan være opptil et år (60 studiepoeng) forsinket og fremdeles ha rett til støtte. For mer informasjon: Endringer i studielivet.

Til ts: Det skal ikke være enkelt, da jeg startet å studere så vinglet jeg rundt som et hodeløs fjærkre i 2 år før jeg innså at jeg hadde valgt helt feil sti og burde bytte før det gikk helt galt. Byttet over til det jeg trodde passet meg bedre og jeg valgte absolutt rett. Starter på master til høsten. Det er ikke noe nederlag å velge feil, ikke alle som vet hva de ønsker å bli når de er 18, vet du hva du evt ønsker å gjøre? Du bør uansett gjøre deg ferdig med dette året for å få godkjent det som et årsstudium, samtidig så kan du jo bruke denne tiden til å tenke på hva du vil. Man lærer av alt man gjør, jeg ville feks ikke gjort det like godt i mine studier hadde det ikke vært for mine to år på universitetet, selvsagt ikke alt jeg har hatt behov for, men endel har hjulpet og jeg fikk en deltidsjobb pga de årene. Dessuten har du blitt et år eldre og lært noe på det.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Leste det du skrev om igjen, forstår jeg det riktig at du har begynt på en bachelor der første året godkjennes som et årsstudium? Hvis du bestemmer deg for å slutte, så kunne det kanskje være bedre å fullføre årsstudiet slik at du får det godkjent. Men dette er jo noe du må kjenne på selv.

Når det gjelder Lånekassa, så vil du ikke bli opptil tre år forsinket om du hopper av i løpet av det første året. Hvis du f.eks består 30 studiepoeng og får støtte for et helt år, er du 30 studiepoeng forsinket. Du kan være inntil 60 studiepoeng forsinket.

Da jeg sluttet betalte jeg tilbake støtten jeg fikk for et semester innen en viss frist, og på den måten ble ikke det semesteret regnet med som forsinkelse. Men dette er vel en mulighet som er vanskelig å benytte seg av hvis man ikke har spart hele studielånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blida - trådstarter

Huff, det var visst en dårlig formulering siden flesteparten her oppfattet det som at jeg har begynt på studiet. :)

Det første året av studiet er årsstudium i sosiologi, noe jeg muligens får noe nytte av senere, da jeg ønsker å jobbe med kundekontakt/markedsføring osv. Men resten av studiet vet jeg ikke om er riktig for meg..?

http://www.uis.no/COMMON/WEBCENTER/webcent...ct=0&Lang=Norsk

Det er lettere å begynne å studere hvis ikke 'fallhøyden' er så alt for stor om jeg skulle ombestemme meg. Jeg er dessverre ikke 18 år lenger heller, har akkurat fylt 22... Å sitte hjemme og lese studiekataloger er det ihvertfall ikke hjelp i har jeg innsett. Har i mellomtiden jobbet med noe annet og gått et år på sekretærutdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvis det var meg det gjaldt, så tror jeg at jeg hadde tatt sjansen og begynt. Tror ikke fallhøyden blir så stor hvis du har anledning til å slutte etter 1.året og få det godkjent som et årsstudium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Du blir ikke regnet som forsinket i studiet ift lånekassen så lenge du tar eksamen. Får du støtte for 30 studiepoeng må du ta 30 studiepoeng, samme hvilke poeng det er, eller om det er endel av graden eller om det er endel av master du ikke fullfører. Forsinket ift lånekassen vil si at du ikke har bestått eksamen, dvs stryker eller ikke møter opp e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Dette svaret var forvirrende...forsto ingenting! :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest8
Du blir ikke regnet som forsinket i studiet ift lånekassen så lenge du tar eksamen. Får du støtte for 30 studiepoeng må du ta 30 studiepoeng, samme hvilke poeng det er, eller om det er endel av graden eller om det er endel av master du ikke fullfører. Forsinket ift lånekassen vil si at du ikke har bestått eksamen, dvs stryker eller ikke møter opp e.l.

Jepp, dette stemmer. Man blir IKKE forsinket om man består eksamener, selv om man ikke fullfører bachelor-graden.

Til TS: Jeg ville ikke begynt på utdanningen om du ikke var sikker. Sosiologi er ikke akkurat det markedet er ute etter heller nå (det regelrett kryr av sosiologer, sosionomer etc..).

Har du anledning til å snakke med en studieveileder? Det tror jeg ville vært nyttig. Hvis du gjør det, så be veilerederen om å være brutalt ærlig. Særlig studieveiledere på samfunnsvitenskapelige fag kan være litt vel optimistiske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blida - trådstarter

Gjest:

BI og Næringsakademiet har mye enkle løsninger? Hva slags studier/emner er det du tenker på? :)

Gjest8:

Studieveileder på universitetet mener du? Jeg har prøvd å finne en uavhengig, men det finnes visst omtrent ikke. Og den ene av de som er profilerte har ikke så bra rykte. Jeg tror deg så gjerne på at studieveilederne på skolene kanskje er vel optimistiske... Skolene får jo også betalt etter hvor mange studenter de skviser gjennom systemet.

Det er faktisk litt av problemet mitt, at jeg må vite hva jeg kan bruke det jeg lærer til. Ellers er det vanskelig å finne motivasjon. Leder blir jeg gjerne etterhvert, men jeg tror ikke man kan utdanne seg til det på skolebenken i en alder av 22 år..?

Jeg vet jeg må ha en jobb der jeg får treffe mye folk, og der jeg helst få yte service/finne gode løsninger for å trives. Har også kremmerånd, og ønsker meg en jobb der det finnes noen elementer av spenning/usikkerhet, at ikke alt er fastlagt på forhånd. Liker når dagene er forskjellige, og det blir de vel ofte når man har med mennesker å gjøre.

Jeg tror ikke nødvendigvis en lang universitetsutdanning er nøkkelen til en jobb jeg trives med! Men tar den gjerne dersom det er nødvendig.

Har lest mye om utdanning siden jeg var ferdig på vgs, og jeg vet at ikke alt er til å tro på. Men har hørt om folk som tar bachelor på BI, jobber med markedsføring en stund og så slutter fordi det blir for 'tomt og meningsløst'. Det kan vel kalles å kaste pengene ut av vinduet.

Derfor tenkte jeg det hadde vært greit å ha en bachelor i bakhånd, i tilfelle jeg ikke vil jobbe med markedsføring allikevel. Og jeg føler presset og føler at det hester, derfor har jeg søkt på det studiet jeg synes ser best ut av alle de jeg litt interesse for. Kanskje et rimelig tynt grunnlag å begynne å studere på? ;)

Må jeg ha bachelor fra BI for å jobbe med markedsføring, eller kan jeg nå opp med personlige egenskaper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest

Man kan vel alltid jobbe seg opp, med innsats, vilje og tålmodighet, men det går ofte raskere og greiere å få den første foten innenfor om man har formelle kvalifikasjoner. Jeg vet ikke hvordan det fungerer innen markedsføring, men det er jo veldig mange journalister uten formell utdanning...

Jeg tror en bachelor fra BI er lurt å ha som utgangspunkt om du ønsker å jobbe med markedsføring. Selv om folk ikke liker jobben de får betyr det ikke at utdanningen er bortkastet. Du har da bedre muligheter for å kunne få en annen jobb innen andre felt.

Du snakker jo også om leder-stillinger o.l. inni der. Da er det kanskje andre BI eller handelshøyskole linjer som kan være interessante? Eller ind.øk (industriell økonomi og teknologiledelse) på NTNU? Ingen av disse utdanner seg til arbeidsledighet, iallfall.

Jeg tror at så lenge du brenner for det du vil og har evner innen feltet vil du komme deg dit du vil, med eller uten utdanning. Men uten vil det kanskje ta litt lengre tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Leder blir jeg gjerne etterhvert, men jeg tror ikke man kan utdanne seg til det på skolebenken i en alder av 22 år..?

Om du vil bli leder er det viktig at du engasjerer deg utenom studiene, lede et idrettslag, lingeforening eller i studentpoltikk. Der vil du få masse erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...