Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

:frustrert:

Bilen vår en passat stasjonsvogn må fikses....

Mulig turboen er gåen, og så må vi skifte "klutsj"

Noen som vet hva dette kan koste?

Redd det blir dyrt jeg :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Først av alt - du trenger IKKE bruke merkeverksted. Da flyr kronasjene ut av lommebokji - og for det andre, ring rund til forskjellige verksted for å høre prisoverslag. Hvis du vet nøyaktig HVA som er feilen blir det lettere for dem å finne ut pris. En clutch koster ikke all verdens faktisk. Rundt 7-800,- - problemet er arbeidspengene!! DET koster!!

Jeg har hatt både Renault, Volvo, Opel nå Honda og aldri om jeg har hatt bilen(e) mine på merkeverksted. Har funnet et realt verksted som gjør jobben uten noe mer om og men og sku regninga bli høyere enn antatt ringer de (som de faktisk er pliktig til å gjøre!!) for å fortelle tot.summen og da kan jeg dele opp regninga hvis jeg trenger. Gullegode gutter på verkstedet "mitt".

Krysser fingre for at regninga di ikke blir FOR høy!!

Endret av Scorpina
Skrevet

Jeg traff en så "gullegod" mekaniker at jeg tok ham med meg hjem for godt, så hvis du er litt mer spesifikk m.h.t. årsmodell og feil, kan jeg nok skaffe deg et godt prisoverslag ;) (Nå er det imidlertid vanskelig å si uten å ha sjekket selv, så Scorpinas forslag er utmerket!)

Skrevet
Jeg traff en så "gullegod" mekaniker at jeg tok ham med meg hjem for godt, så hvis du er litt mer spesifikk m.h.t. årsmodell og feil, kan jeg nok skaffe deg et godt prisoverslag ;) (Nå er det imidlertid vanskelig å si uten å ha sjekket selv, så Scorpinas forslag er utmerket!)

Dærsken! For GODT!!??? :ler: skal si du er ihuga kunde hihi.. ;)

Mhm...det jeg sier, man burde ha en rørlegger, elektriker, maler, snekker OG bilmekaniker i vennekretsen sin (eller gifte seg med en handyman hehe)

Jeg gjorde det siste men han mangler diverre bilmekaniker-kunnskap....akk ja. Men man kan vel ikke få i pose og sekk hele tiden? :sjarmor:

Skrevet

:ler:

Dærsken! For GODT!!??? :ler: skal si du er ihuga kunde hihi.. ;)

Mhm...det jeg sier, man burde ha en rørlegger, elektriker, maler, snekker OG bilmekaniker i vennekretsen sin (eller gifte seg med en handyman hehe)

Jeg gjorde det siste men han mangler diverre bilmekaniker-kunnskap....akk ja. Men man kan vel ikke få i pose og sekk hele tiden? :sjarmor:

Litt for ihuga kanskje :sjenert: ... :ler:

Helt OT, men jeg er heldig forstår jeg; Samboeren er bilmekaniker som jobber som rørlegger, eksen (Som fremdeles er en god venn) er maler, fadern kan alt innenfor "skog og tre" inkl. alt fra saging av materialer til finsnekring og hans beste venner er h.h.v. tømrer og elektriker. Ganske så så "handy" selv også, men støter jeg på problemer, så er det bare å ringe, så dukker det som regel opp en fagperson i løpet av 24 timer...

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar.

Det er en 96 modell, 1,9TDi.

Vi bruker ikke merkeverksted, men der vi pleier å levere bilen inn der sa de, at klutsj ikke er så dyrt, men det er mye arbeid, så de regnet ca 6000 på den jobben.

Så frykter vi at turboen er gåen, fordi bilen røyker så mye sort røyk, dessuten nykker den noe. Hvis turboen er gåen så mått vi regne 7000 for den + arbeidspenger.

Så skal den Eu godkjennes, og det er jo bare småpenger i dette.

.....

Men dette hørtes veldig dyrt ut for meg.

  • 4 uker senere...
Skrevet
Takk for svar.

Det er en 96 modell, 1,9TDi.

Vi bruker ikke merkeverksted, men der vi pleier å levere bilen inn der sa de, at klutsj ikke er så dyrt, men det er mye arbeid, så de regnet ca 6000 på den jobben.

Så frykter vi at turboen er gåen, fordi bilen røyker så mye sort røyk, dessuten nykker den noe. Hvis turboen er gåen så mått vi regne 7000 for den + arbeidspenger.

Så skal den Eu godkjennes, og det er jo bare småpenger i dette.

.....

Men dette hørtes veldig dyrt ut for meg.

Vanskelig å anbefale noen når vi ikke vet hvor i landet det er snakk om........men de prisene du oppgir er nok veldig realistiske. Jeg er gift med en som er teknisk leder i et stort firma i oslo, men han er nå registrert her hjemme i eget verksted siden han jobber til daglig med tyngre kjøretøy men tar inn alt annet også.....og jeg vet han har hatt mange sånne jobber fordi han kan konkurrere på priser og det er det folk er interessert i....men det kom bare kjentfolk i begynnelsen for folk er faktisk ikke så naive at de velger kun pga pris, de må være sikre på at de vet hva de snakker om. Så det rådet jeg gir deg er å ta en som blir anbefalt deg, greit å gjøre hjemmeleksen sin....siden det er mye penger !

Hadde ikke mannen min vært så ettertraktet pga veldig godt rykte hadde han nok ikke fått særlig med kunder for folk er veldig flinke med hvem de slipper borti bilene sine som regel :-)

Lykke til........jeg vet hvordan det var å ha bil før jeg møtte min mann......han blir aldri byttet ut tror jeg hehe.....

Skrevet (endret)

.

Endret av TheHairyToothfairy
Borte!
Skrevet
VW er dyrt å eie, men jeg anbefaler virkelig at du bruker et merkeverksted med en VW eller Audi. Det er knøkete å skru på, og jeg lover deg at de som kan modellene ut og inn skrur tusen ganger bedre og raskere enn de som soper over en hel del modeller utenom. Og ikke MINST har merkeverkstedene tilgang på feilsøkingslistene fra fabrikant, det kommer aldri uoriginale verksteder til å få tilgang på.

Beklager å måtte være den som motsier deg her, Morten. Sant at det ikke er blandt de enkleste bilene å gjøre noe med motormessig, men å si at de skrur tusen ganger bedre er vel en liten overdrivelse? Det å kunne mye om mange ting er ikke ensbetydende med at man er dårligere.

Og det er heller ingen hemmelighet at det er utrolig mye korrupsjon blandt bilverksteder! Hører om det hele tiden, skader som "ved en tilfeldighet" er blitt oppdaget ETTER at bilen har vært til enten reparasjon eller til og med PK-kontroll, altså periodisk kjøretøykontroll......

Vet ikke hva du mener med "uoriginale" verksteder! Et autorisert verksted er et godkjent verksted som kan kjøpe alt tenkelig utstyr og programvare de måtte ønske......og også et merkeverksted kan det....skjønner ikke helt hva du mener med "uoriginalt"? Høres så nedlatende ut på meg da.....men jeg misforstår sikkert håper jeg.

Jobber du på et verksted du eller siden du er så bastant?

Synes du og eventuelt mannen din skal gjøre hva dere føler er best for dere jeg.

Og en ting til på slutten. Jeg ringer ALLTID til flere enn 1 når jeg skal ha hjelp, det er stoooore penger å spare på akkurat den samme tjenesten! En liten historie på tampen.....en nylig opplevd historie

Jeg skulle ha byttet toppakning på bilen min....en saab. ringte rundt til Snapdrive 6500,- Et lokalt verksted 7500,- og Saab 9500,- ingen ville si hvor mange timer de brukte!!! Men så snakket jeg med en som driver for seg selv......OG som jobber i et stort firma i oslo..........han kunne ta det for lavere pris FORDI man brukte ikke sååå mange timer at det tilsvarte mange tusen i arbeidspenger, og prisen på pakningssettet kom på ca 1500 med STORE rabatter.....og jeg skulle få hans rabatt!!! Så jeg sparte på arbeidspenger OG på den høye deleprisen!!! og jobben ble perfekt...bilen går myyye bedre nå. og han er fagperson, men man kan være heldig å ha folk rundt seg som ikke BARE er ute etter de raskeste pengene, men også et Godt Rykte som igjen gir flere kunder som igjen gir........

Så jeg ønsker deg lykke til og håper dere får den rette hjelpen, det er dessverre altfor dyrt å ha bil i dag.......men hvorfor velge det dyreste når det enkleste ofte er det beste hehe....

Gjest Hovedinnlegger her;-)
Skrevet

Tusen takk for alle svar;-)

Nå er bilen fikset. Turboen var heldigvis ikke gåen, mannen min fant ut at det var en slange som var morknet og lakk...han skiftet den selv, og den kostet 250 kr.

Verkstedet vi liker å bruke fant tid til oss, og skiftet klutsj og periodisk kjøretøy kontroll......og denne jobben kom på 6600 kr, så reperasjonene ble billigere enn forventet....heldigvis;-) Så nå er jeg glad og har en bil som funker som den skal.

Når det gjelder merkeverksted så bruker jeg ikke det lenger.

Hadde en skrekkopplevelse med en Mazda en gang som skulle på periodisk kjøretøy kontroll, da den kom derfra så hadde den mangler både her og der, og reparasjonen av denne ville kommet på 17600 kr hvis jeg skulle fikse på dette verksted.

Heldigvis kunne mannen min gjøre endel......så leverte vi denne inn til en tidligere Naf mann, som nå kune driver med EU kontroll........Han strøk mange av manglene som var funnet av merkeverkstedet.....

den reperasjonen kom på 6500 kr i stedet for 17600....

Så merkeverksted nei takk!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...