Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en butikk der vi ofte har gode tilbud sånn at varer blir utsolgt. For en uke siden hadde min venninne fått reklamen vår i posten, og hun sendte en SMS der hun ville at jeg skulle kjøpe med diverse ting til henne, som tilsammen kostet ca 300 kr. Dagen etter kjøpte jeg disse tingene, og glemte de bort. I dag sendte jeg henne en SMS for å spørre om hun ville at jeg skulle komme hjem til henne for å levere sakene, noe jeg syntes hadde vært helt ok siden hun har en baby og det er mye "styr" når hun skal ut og kjøre.

Hun svarte da at hun måtte vente til etter månedsskiftet, for hun hadde ikke penger nå. Jeg har det ikke akkurat så fett selv for tiden, har akkurat kjøpt splitter ny bil og la i så mye penger som mulig for å slippe å ta opp så stort lån. Dette vet min venninne veldig godt, likevel lar hun meg altså legge ut for de tingene hun ville ha. Dette irriterer meg, men jeg har ikke sagt noe til henne enda.

Skal jeg si til henne at hun er urimelig, eller er det min skyld fordi jeg sa fra så sent at jeg faktisk hadde kjøpt tingene for 6 dager siden? Jeg kan egentlig bare ta tingene med tilbake til butikken og heve kjøpet. Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er 5-6 dager til månedskifte. Men når man ikke har 300 kr engang så skjønner jeg godt at du sliter!

Men om du ikke har råd til å legge ut for vennine di. Så må du si det til henne!

Skrevet

Jeg synes hun kunne sagt fra at hun ikke kunne betale før hun etter månedsskifte. Så fikk det bli opp til deg om du kunne legge ut så lenge - eller la være å handle.

Si til henne at du trenger pengene nå - da du også har dårlig med penger for tiden.

Skrevet

Si det som det er, at du heller ikke har så mye penger for tiden og dessverre må levere varene tilbake om hun ikke har penger til å betale (for noe hun har bedt deg kjøpe til henne).

Men ordlegg deg kanskje litt bedre enn det jeg gjorde nå, selv om det er hun som er "frekk" og ber deg kjøpe ting til henne som hun ikke er villig til å betale for med en gang. Du er vel ingen kredittbank. :)

Skrevet

Man skal man virkelig lage så mye styr over 300 kr? Synes det var å ta hardt i jeg da, Svart katt!

Skrevet
Man skal man virkelig lage så mye styr over 300 kr? Synes det var å ta hardt i jeg da, Svart katt!

Godt mulig (tenkte ikke over at det bare er et par dager til august), men jeg synes mennesker som tar så lett på at andre mennesker gjør tjenester for dem er særdeles slitsomme.

Skrevet

Hvis hun får lønning den 1. så er jo det en uke til...det er mye når man har lite penger :sjenert:

Gjest gjest1
Skrevet

usch, penger er noe som ofte lager krøll på linjen.

Evt bit i det sure eplet nå, la denne uken gå så du får penger igjen når hun får lønning, og heller si til henne at neste gang kan hun si fra når hun får penger, om hun ber om noe slikt igjen, istedenfor å "låne" uten å si fra når hun gir tilbake.

Og en positiv ting, om du har penger så du klarer deg, så får du en liten bonus på 300 når hun får lønning... lol... for å se det helt på den positive måten...

Gjest gjest1
Skrevet

Min umiddelbare tanke er at hun ikke vet hvor blakk du er! Hun tenker vel at andre har mer penger enn henne, rett og slett. Jeg synes ikke 300,- er noe å øse seg opp over sånn ellers. Men klart det er slitsomt hvis du er skrapa!

Ta bladet fra munnen og fortell henne at noen ganger er også du på sparebluss.

Gjest Gjest
Skrevet

"Skulle gjerne ha lagt ut for deg, men fordi jeg er helt blakk så må jeg levere varene tilbake. Behøver pengene til mat frem til månedsskiftet. Legger gjerne av varer for deg en annen gang, men da må jeg bli tilbakebetalt senest dagen etter." ;)

Gjest Blondie65
Skrevet

For meg hadde kr 300 i slutten av måneden vært krise. Hvis jeg hadde så lite penger hadde jeg IKKE bedt noen shoppe for meg med mindre det var alright for den som shoppet å låne meg pengene.

Derfor synes jeg venninnen din er frekk, og det at hun bare antar at du har bedre råd er det dummeste jeg har hørt som unnskyldning. Gjør hun sånn med banken og husleien også - antar at det er greit å la være å betale?

Du har selvsagt flere valg her: Statuere et eksempel for alltid ved å levere varene tilbake. Eller strekke det til mandag hvis du har råd og la damen forstå at dette er DEN ENE GANGEN dette hender. At du ventet 6 dager med å si fra er vel ingen formildenden omstendighet - hun visste vel at du handlet og da burde hun jo kontakte deg om hvordan du ville betalt samme dag eller dagen etter.

Gjest Gjesta
Skrevet

Man spør vel ikke venner om å legge ut om man ikke har penger til å betale for seg med en gang? Da burde hun i såfall ha gjort deg oppmerksom på at det var mer som et "lån" inntil hun fikk penger igjen, og gitt deg muligheten til å si nei til det.

Jeg hadde blitt skikkelig grinete av sånt!!!

Gjest Bellatrix
Skrevet

Hun burde ha sagt at hun ikke kunne betale deg tilbake med en gang. Likevel tror jeg hun må ha trodd at du hadde råd ril å legge ut for henne.

Gjest gjest1
Skrevet

Hvis du faktisk ikke har råd til å legge ut (eller ikke har lyst til å gjøre det, for den saks skyld) så ville jeg sagt at jeg enten måtte ha pengene nå, ellers måtte jeg desverre heve kjøpet, fordi jeg ikke har råd til å hjelpe henne akkurat nå. Noe slikt.

Det er helt fair.

Skrevet

Jeg har ofte vært så blakk at 300 kroner har vært hele matbudsjettet i en uke eller to, så jeg skjønner problmet. Hvis noen hadde bedt meg legge ut da, ville jeg sagt at jeg ikke hadde råd, eller at jeg måtte ha pengene med en gang. Jeg synes ikke du kan levere varene tilbake. Men hun burde jo også ha sagt at hun ikke kunne betale før hun fikk lønning. Det er litt frekt å be noen legge ut, og så ikke ha penger til å betale selv.

Gjest Gjest
Skrevet
Man spør vel ikke venner om å legge ut om man ikke har penger til å betale for seg med en gang? Da burde hun i såfall ha gjort deg oppmerksom på at det var mer som et "lån" inntil hun fikk penger igjen, og gitt deg muligheten til å si nei til det.

Jeg hadde blitt skikkelig grinete av sånt!!!

Enig!

Dessuten synes jeg det er ganske frekt å be andre om å handle for seg med mindre en er syk.

Hvor mye penger du blir bedt om å legge ut er irrelevant, poenget er at skal en legge ut for noen, så forventer en å få igjen pengene når varene leveres. Alt annet er lån. Det er irriterende med folk som ikke har et straight forhold til penger.

Gjest Gjest
Skrevet

Vennina di bruker deg jo her når hun trenger rentefri kreditt. Alternativet hennes hadde jo vært å overtrekke kredittkortet, men det koster jo penger, så da er det jo bedre å bruke deg.

Og det er veninna di som lager kluss i vennskapet, ved å bringe inn penger som et element. Det beste er å ikke blande vennskap og penger, og det er nettopp det hun gjør nå.

Jeg ville bare returnert varene så hun skjønte at du ikke kan drive gratis banksvirksomhet. Det er det beste for dere begge at hun skjønner dette og også slutter med det i framtida.

Skrevet

Det var nå å lage veldig mye styr for 300 kr. Hun har helt sikkert gått ut fra at å legge ut 300 kr er noe alle har råd til. Ikke sikkert hun vet at du må betale kontant i butikken heller. Mange butikker har et system der de ansatte skriver opp det de kjøper og betaler ved lønning. Kan hun ha trodd at ere hadde et slikt system?

Dersom du har råd til å legge ut, ville jeg sagt: Fint, da får du pengene i slutten av mnd. Ikke mange dagene til. Neste gang ville jeg eventuelt sagt: Kan godt kjøpe det for deg, men kan desverre ikke legge ut. (Dersom du er like blakk en annen gang) Dersom jeg hadde råd til å legge ut, ville jeg gjort det. For tåpelig å bli uvenner med ei veninne pga. en småsum.

Gjest Gjest
Skrevet

Pauline: Har du vært blakk noen gang? Helt blakk? For da ville du ikke sagt at 300 kr var en "småsum".

Trådstarter: Si til venninnen din at du er så blakk at du ikke har råd til å vente med å få pengene hun skylder. Så får hun finne ut om hun skal låne penger av noen andre for å gjøre opp med deg.

Det er da ikke trådstarter som skal føle seg kjip fordi hun gjør noen en tjeneste!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...