Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leverte adresse endring på folkeregisteret i stad og kom til å lure på hvor lenge man er enke/-mann. Er man det til en finner en ny partner/kjæreste eller?

De som ikke finner en ny partner er den enke/-mann resten av livet?

Jeg fyllte ut på ugift fordi det var det som var fra sist jeg flytta, men begynnte å lure på om det var feil?! :sjenert:

Noen som har synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man slutter jo ikke plutselig å være enke/enkemann uten at man finner en ny partner. Enke/enkemann er jo en som bor alene fordi tidligere partner er død.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vil mene at en krysser av for enke/enkemann til man er i situasjonen hvor man kan krysse av for samboer/gift.

Høres unaturlig å gå fra enke/enkemann til ugift. Men om det føles bedre for deg så er det sikkert ikke noe i veien for det enkelte steder. Om det ikke har noe for saken å si at du jo har vært gift...??

Tenker fortsatt på min tante som enke, selv om hun traff en enkemann og nå er blitt samboere.

Skrevet

Saken er at jeg ikke krysset av for enke sist jeg flyttet. Kan ikke huske at det var en rubrikk for det, men det kan ha en sammenheng med at jeg fremdeles var i sjokk, og ute av stand til å konsentrere meg. Det var bare en måned etter dødsfallet.(Leverte ikke over nett den gangen) Var jo heller ikke gift før han døde, men man blir enke/-mann når samboer dør.

Gjest Gjest
Skrevet
Saken er at jeg ikke krysset av for enke sist jeg flyttet. Kan ikke huske at det var en rubrikk for det, men det kan ha en sammenheng med at jeg fremdeles var i sjokk, og ute av stand til å konsentrere meg. Det var bare en måned etter dødsfallet.(Leverte ikke over nett den gangen) Var jo heller ikke gift før han døde, men man blir enke/-mann når samboer dør.

Hæ? Var sikker på at man kun ble enke/-mann hvis man har vært gift..??

Gjest Gjest
Skrevet

Mener du må være gift ja:

"enke (person) – etterlatt etter ektefelles død"

Skrevet
Mener du må være gift ja:

"enke (person) – etterlatt etter ektefelles død"

Nei trenger ikke det.

Når jenter på 16 er kjæreste med en som dør blir hun også enke. Fikk høre det når jeg gikk i sorggruppe. Så man trenger ikke være gift.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Nei trenger ikke det.

Når jenter på 16 er kjæreste med en som dør blir hun også enke. Fikk høre det når jeg gikk i sorggruppe. Så man trenger ikke være gift.

Mentalt, ja, man er i samme sorgsituasjon, men sånn rent juridisk sett så er man vel bare enke dersom ektefelle dør?

Skrevet

Eller har vært samboer i 2 år. Dette gjelder ikke arv, men alt annet!

Gjest Gjest
Skrevet
Eller har vært samboer i 2 år. Dette gjelder ikke arv, men alt annet!

Skjønner ikke hvorfor, men det er mange som tror at dersom man er samboere i 2 år, så får man samme rettigheter som om man er gift. DETTE ER FEIL!!

Og var dere bare samboere, så er du IKKE enke, du er ugift.

Gjest Gjest
Skrevet

du er bare enke/enkemann når du har vært gift med personen.

Skrevet (endret)

Følelsesmessig blir det selvfølgelig det samme, men enke(-mann) blir man formelt sett bare dersom man var gift med personen. Det kan sammenlignes med at man må ha vært gift for å bli skilt. Enke(-mann) eller skilt er man livet ut dersom man ikke gifter seg på nytt. Samboeren min har f.eks. offisielt sivlistatus som skilt selv om han har vært det i mange år og bor sammen med meg.

Riktignok får samboere uten barn noen flere rettigheter (Bl.a. fritak for arveavgift) når det kan dokumenteres at de har bodd sammen i mer enn to år, men det er fremdeles et stykke igjen før samboerskap kan sidestilles med ekteskap formelt og juridisk sett.

Endret av Leo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...