Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Ja, noen som har vært og kan fortelle hvordan det var? Min samboer skal nemlig dit i et møte og jeg tenkte å bli med, så kunne vi ha litt ferie sammen etterpå. Siden vi ikke reiser med organisert tur, så må vi jo planlegge hva vi har lyst til å se selv. Vi kommer også til å være med lokalkjente, men jeg vil likevel vite hva som virkelig er bryet verdt å se! :ler:

Det eneste jeg vet med sikkerthet er at jeg skal spise Pekingand.... :sjarmor:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pekingand anbefales ja. :Nikke:

Jeg og x'en var der en uke i januar-05. For en opplevelse!

Vi leide oss sjåfør og guide da vi var der, så vi fikk med oss en god del.

Kan tenke meg det er noe helt annet å dra dit på denne årstiden, med alle turistene. Vi slapp det, og var nesten alene på Den Kinesiske mur. I tillegg var det ca. 20 kinesere som skulle selge oss alt mulig, et par utkledde samuraier som lurte oss ved å skulle ha betaling for at vi tok bilder av dem, men heldigvis 2 på toppen som solgte iskaldt vann. (mange trappetrinn)

Ble litt sliten av å gå med guiden gjennom Den Forbudte By, men kviknet til av litt shopping! Du finner jo absolutt alt der, og det er billig!! Vil anbefale Perlemarkedet istedetfor Silkemarkedet. Der fikk du prutet ned prisen mye mer, og det var mindre folk.(det er så mange kinesere at de har en ansatt pr. rad med klær) På silkemarkedet sa de som regel: "ok" når vi prøvde å prute, for det var så mange andre der likevel..

Vi tok en guidet sykkeldrosje-tur gjennom Hutongområdene. Det var en opplevelse. Det var også det å sette sine ben på Den Himmelske Freds plass.

Også der krydde det med folk som skulle selge alt mulig. Og de er påtrengende! Vi gikk med på å sette oss på en sykkeldrosje. Han skulle kjøre oss rundt Den Himmelske Freds plass. Vi forsto ikke så mye av det de sa, for engelsk er et fremmedspråk. Plutselig var vi på nok en "guidet" tur i Hutong-området, hvor vi avsluttet med å stoppe ved et gjerde i en folketom gate (like i nærheten). Der skulle han ha 800 kroner for hver av oss for turen. Det kom en til, så vi måtte bare gi de det.. :forvirret:

Service'n ellers var upåklagelig, og overalt var det hjelpsomme kinesere. :) Vil så absolutt tilbake!!

Skrevet

Hei

Min kone og jeg var på tur der for noen år siden. Jeg har lagt ut et reisebrev med bilder på min hjemmeside http://gardkarlsen.com/china_beijing.htm . Kanskje det kan gi deg et lite inntrykk av hva du har i vente :)

Gjest gjest1
Skrevet

Takk for svar!

Ja, august er vel både varmt og mye turister, men ikke mye å gjøre med reisetidspunktet siden min samboer skal jobbe litt også.

Men skal absolutt være obs på tvilsomme selgere som prøver å lure, eneste fordel med mye turister er kanskje at de ikke blir så pågående om du sier nei? :)

Er litt spent på Bejing, min kinesiske venninne sa at nå skjedde det så mye i byen av byggearbeid etc at hun knapt kjente seg igjen mellom hver tur.

Gjest Gjest
Skrevet

Du må jo på den kinesiske mur. Og så må du innom mausoleet til Mao og se hvordan han holder seg i varmen :ler: Var i Beijing i fjor, da var ganske riktig en del severdigheter under oppussing. Et unntak var Lama-templet, men det kan jo ha endret seg nå. Den forbudte by er definitivt verdt besøket tross oppussing. Silkefabrikkene (var på to stk) ble jeg ikke så glad i, man fikk litt inntrykk av at de ble fornærmet om man ikke kjøpte med seg hele sengesett. Godt mulig det er billig i forhold til hjemme, men reiste ikke til Kina for å bruke halve budsjettet på silke ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Nå raserers hutongene i hurtig tempo, forsøk å finne dem som er igjen og rusle der. Alt annet i Beijing vil bestå, men hutongene blir så godt som borte innen OL i Beijing.

Gjest Gjest
Skrevet

Var der nylig i en uke. Vil anbefale dagstur på muren fra Jinsangling til Simaitai, ca 1 mil tar 4 timer. Lei sjåfør som kjører dere og møter dere ved ankomsten.

Leide audioguide i den forbudte by, det var greit. Sett av minimum 4-5 timer.

Dra til himmeltempelets (??) park kl 7 om morgnen og se alle trimme, danse og sporte.

Går båt fra akvariumet til sommerpalasset. Akvariumet var for øvrig veldig fint. Zoo er helt jævlig (vis a vis), men har søte pandaer.

Anbefaler Drum tower, har egen trommeseremoni hver halvtime, den var helt fantastisk.

Ble også lurt av sykkeldrosje, ta heller en rusletur i en hutong fremfor å sykle.

Gjest Gjest
Skrevet
Ble også lurt av sykkeldrosje, ta heller en rusletur i en hutong fremfor å sykle.

Kan ikke skjønne hvordan en sykkeldrosje kommer seg frem i enkelte steder av hutongene. Det er så trangt og noen ganger så lavt, at man knapt kommer gjennom selv. Ta gjerne sykkeldrosje frem til hutongene, men rusle rundt der på egen hånd.

Og husk - hutongene er det eneste i Beijing som kommer til å forsvinne. Alt det andre kan man se senere. Kanskje får dere se ei gammel dame med bittesmå føtter sittende på en taburett i gata - eller en gammel rynkete mann haste forbi i maoklær. Nå er det mange år siden det ble forbudt å snøre føttene, men er nok noen av de stakkar damene igjen ennå.

Ellers er Den Forbudte By et must.

Muren er grei - på vei dit kan dere kanskje stikke innom Minggravene.

Den Himmelske Freds Plass ligger foran inngangen til Den Forbudte By, så den får dere sett da.

Mao Mausoleet ligger i motsatt ende av Den Himmelse Freds Plass - greit å se det også.

Himmelens Park - eller hva den nå het, er også en grei sak å se. Før var det artig folkeliv på utsiden der - barbering m.m.

Skrevet

Aldri sett deg inn i en tuk-tuk, moto, taxi, cyclo uten å ha avtalt pris PÅ FORHÅND!

Har enda til gode å se Kina, og gleder meg stort til den dagen kommer!

Storkos dere og heldiggriser somskal få spise pekingand! (Eller beejingand, som det vel heter nå, om jeg husker rett! :ler: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...