Gjest Anonymous Skrevet 31. desember 2002 #1 Skrevet 31. desember 2002 Er bare nysgjerrig egentlig på hvor mange som skal døpe sine poder. Kanskje dere som ikke skal døpe i statskirken forteller om dere skal ha navne fester etc. for knøttet :D Vi døper vår lille Katolsk ganske raskt etter fødselen. Grunn: Er Katolikk selv, min mann er ikke religiøs, men tilhører Statskirken. Er så heldig at han går med på at barnet døpes og oppdras Katolsk. Har jo så smått begynt å tenke på dette da. 17+3
Furstina Skrevet 31. desember 2002 #2 Skrevet 31. desember 2002 Vi ska INTE döpa våra barn. Jag tycker det är fel att döpa sina barn och att gifta sig i kyrkan när man inte är troende. Gud, Jesus och religion är för mig allvarliga saker som betyder mycket för många människor och bör inte "degraderas" till vackra cermonier som genomförs för att det är vackert eller tradition. Orden som sägs och texterna som läses Betyder något, de har en innerbörd. Lyssna på orden och budskapen. Jag tror inte på budskapen och ser därför ingen mening med en religiös dopcermoni. En barnfest, namnfest eller liknande; tja kanske men jag tror inte det heller. Jag hoppas mina världen välkomnar mitt barn och kommer och besöker oss utan stora ordnade fester.
Maggie74 Skrevet 31. desember 2002 #3 Skrevet 31. desember 2002 Vi kommer ikke til å døpe vårt/våre barn hvis vi får noen. Jeg er kristen, men ikke statskirke, og tror på voksendåp (at man selv helt og fullt skal få lov til å bestemme om man vil være kristen eller ikke og at dette valget skal foretas når man er selvtenkende.). Vi kommer muligens til å ha navnefest eller lign. da hans fam. vil gi gaver... Maggie!
Gjest motorrypa Skrevet 31. desember 2002 #4 Skrevet 31. desember 2002 unnskyld at jeg sier det, men synes det høres litt teit ut å kun være for voksen dåp, å at man skal være fullt tenkende til hva man gjør når man døper seg. for det første. dåpen er et løfte du som foreldre og faddere tar om å oppdra barnet kristen, frem til barnet blir gammelt nok til å ta det valget selv. altså konfirmasjon. en annen ting er at hvordan har det seg at folk som sier de ikke er kristne. ikke vil døpes konfirmeres,og giftes i kirka. hvorfor i all videste verden skal de da begraves inne på kirkegåden når de er døde? da er kirka god å ha da ja. rart det der. er ikke spesielt kristen av meg, men jeg skal døpe ungen min å på den måten så gjør jeg liksom min del av jobben frem til ungen skal konfirmeres. da kan de bestemme seg for enten å konfirmere seg eller la være, synes at å konfirmere seg borgelig er noe bullshit. hva i all verden skal det være godt for da? det har jeg aldri helt skjønt. ettersom konfirmasjonsløfte er videreføring av dåpsløftet!! merkelig dette. men til syvende å sist så er det vel opp til hver enkelt hvorvidt de vil døpe ungen eller ikke. for meg ville det vært rart om ungen min ikke skulle ha blitt døpt.
turvid Skrevet 31. desember 2002 #5 Skrevet 31. desember 2002 hvorfor i all videste verden skal de da begraves inne på kirkegåden når de er døde? da er kirka god å ha da ja. Hvis man ikke vil spres for alle vinder, er det i Norge ikke lov og gravlegges andre steder enn i vigslet jord på kirkegården....
Klips Skrevet 31. desember 2002 #6 Skrevet 31. desember 2002 Skal ikke døpe barna våre. Ville bare føles helt feil å feire babyen vår på en kirkelig måte når vi ikke er kristne. Ikke minst ville det vært direkte latterlig love å gi en kristen oppdragelse, det kommer vi aldri til å gjøre (nå skal vi be aftenbønn lille venn, til noe mamma ikke tror på?) Derimot skal vi ha navnefest tenker jeg. Akkurat som vi: - feirer jul fordi vi trenger en fest i desember - giftet oss fordi det betyr noe for oss, selv om gud ikke var inne i bildet her heller - synes borgerlig konfirmasjon er nok en god grunn til feiring MOTORRYPA: hvorfor er borgerlig konfirmasjon mer latterlig enn kristen? å pugge en haug bibelvers, gjør det at konfirmasjonen er mer meningsfylt å feire? For dere som er kristne har selvfølgelig disse begivenhetene et kristent innhold, men for oss som ikke er kristne har de ikke det. Men de er like mye tradisjon for oss, siden de alltid har vært en del av livene våre. Vanskelig å forstå, kanskje, lettere å avfeie som latterlig.
Gjest AnneAnne Skrevet 31. desember 2002 #7 Skrevet 31. desember 2002 Motorrypa: Har du laget din egen definisjon av hva dåp er eller når du uttaler deg så skråssikert om at foreldrene i dåpen lover å oppdra barnet i kristen tro (Jeg mener ikke være krass - dette er etter min mening en meget utbredt misforståelse). I Bibelen står det at man blir frelst gjennom å tro på Jesus og å la seg døpe. Det står ikke ett ord om at foreldrene skal love å oppdra barna sine i kristen tro gjennom å døpe dem. Det er heller aldri nevnt at barn blir døpt. Faddere er heller ikke nevnt i Bibelen. I den Norske Kirke er det mange prester som gir uttrykk for at barnet får frelsen gjennom dåpen og jeg tror FRELSEN er kirkens offisielle hensikt med med barnedåp. Jeg skal ikke døpe barna mine. Jeg tror vi kommer til å ha en "velkommen til verden fest" slik at familien får være med å feire at det har kommet et nytt barn i familien. (Håper det skjer snart )
Klips Skrevet 31. desember 2002 #8 Skrevet 31. desember 2002 Jeg vet i hvert fall at faddere jeg kjenner har lovet å bidra til kristen oppdragelse. Regnet med at det derfor også gjaldt foreldre, jeg?
turvid Skrevet 31. desember 2002 #9 Skrevet 31. desember 2002 Jeg tror du lover gud, prest og forsamling å oppdra ungen i kristen tro. Fadderne lover å hjelpe foreldrene.
Maggie74 Skrevet 31. desember 2002 #10 Skrevet 31. desember 2002 unnskyld at jeg sier det, men synes det høres litt teit ut å kun være for voksen dåp, å at man skal være fullt tenkende til hva man gjør når man døper seg. for det første. dåpen er et løfte du som foreldre og faddere tar om å oppdra barnet kristen, frem til barnet blir gammelt nok til å ta det valget selv. altså konfirmasjon. Les innlegget til ei litt lenger ned. Dåp er noe man gjør fordi man selv velger å gi sitt liv til Gud. Jeg tror at foreldre er rare hvis de må døpe ungen for å klare å oppdra den kristent. Hvis det er tilfellet, så har kristendommen feilet. Hvorfor skal jeg døpes som barn, når Jesus (som 'oppfant' dåpen) ble døpt som voksen? Maggie!
Gjest motorrypa Skrevet 1. januar 2003 #11 Skrevet 1. januar 2003 det ble litt reaksjoner på den ja. men i hvertfall. når det gjelder konfirmasjon så er det nå faktisk sånn at du viderefører dåpsløftet. så hva er da mening med borgelig konfirmasjon. jeg mener at enten konfirmerer man seg ordentlig eller så kan man la være. synes det å konfirmere seg borgelig er det samme somå si at jeg gjør dette kun for å få penger å gaver. det er det signalet jeg oppfatter i alle fall. å at man døper barnet blir vel opp til hver enkelt, men man lover jo både som fadder å forelder å oppdra barnet i den kristne tro. det er vel ikke dermed sagt at man er nødt til å be fadervår hver kveld. det får vel være opp til hver å en hvor mye av kristendommen man skal ha i livet til daglig. man er vel ikke nødt til å ha bilder av engler å jesus på veggene å en bibel på nattbordet for å regnes som kristen.
Furstina Skrevet 1. januar 2003 #12 Skrevet 1. januar 2003 Åh, jag vill inte ha med kyrkan eller deras kyrkogård att göra. Jag hoppas att mina släktingar respekterar detta när jag är död. Vid de dop jag har närvarat vid har prästen pratat om att föräldrarna vill lämna över sitt barn i Jesus gemenskap, att de lovar att tillsammans med faddrarna uppfostra barnet kristet och att de är redo för frälsning. Om föräldrarna inte tror, varför ska de då döpa sitt barn? En borgerlig konfirmation finns för övrigt inte i Sverige. Jag och min norske man har pratat en del om detta norska påfund och jag tror att det är en bra cermoni som alternativ till den religiösa - även om man inte konfirmerar (bekräftar) sin tro. Även om det för många bara görs för att få gåvor, vilket många av mina klasskamrater gjorde i kyrkan... vilket jag tycker är ett större svek. Bekräfta en tro man inte har för att få gåvor? Då är en borgerlig konfirmation ett bättre alternativ. Jag tror många 15 åringar vill genomgå en konfirmationscermoni eller liknande för "andra" gör det, för att bli uppmärksammade och för att det är något traditionellet som utförs i den åldern. I Sverige har det på senare år dykt upp "livsåskådningsläger" (osäker på vad de kallas) för de ungdomar som har funderingar på livet, etik och moral och som inte vill välja de religiösa banorna. På ett sådant läger pratar man om livet, handlingar, etik men utan bibelord och religion.
Gjest Haugtussa Skrevet 1. januar 2003 #13 Skrevet 1. januar 2003 Motorrypa: Innenfor alle religioner/livssyn, til alle tider har det vært vanlig å markere at man går fra å være barn til voksen. Et er jo ganske naturlig at det feires, eller hva? Dette er ikke en kristen "oppfinnelse"! Jeg respekterer de som tror, og synes ikke vi andre skal bruke deres sermonier bare fordi det er tradisjon. Derfor kommer jeg ikke til å døpe mine barn, men feire de ved en navnefest.
pondusa Skrevet 2. januar 2003 #14 Skrevet 2. januar 2003 Vi har ikke helt bestemt oss for dåp eller navnedag. Jeg er humanetiker og han står i statskirka, men er ikke kristen. Alle sier at det er til beste for barnet å bli døpt, så kan det selv velge når det skal konfimeres. Jeg tror da at ungene velger det mest lettvinte, og ikke tenker gjennom hva de gjør. Jeg er selv ikke døpt, og da jeg skulle konfimeres måtte jeg ta et valg. jeg var ikke kristen, så å døpe seg ble uaktuelt. Jeg konfimerte meg borgelig, som er en bekreftelse på at du går over i de voksnes rekker. Ble litt langt, men jeg blir litt irritert når noen kaller borgelig konfirmasjon bullshit. For oss er det en markering på lik linje med kirkelig konfirmasjon!! :D
Klips Skrevet 2. januar 2003 #15 Skrevet 2. januar 2003 Alle sier at det er til beste for barnet å bli døpt, så kan det selv velge når det skal konfimeres. Det er mange som sier det, ja, og det provoserer meg fryktelig, i tillegg til at jeg ikke skjønner hva de egentlig legger i dette. Noen vil være "på den sikre siden", men det gir jo ingen mening når en ikke er kristen. Da må vi omskjære o.l. for å tekkes alle religioner da. Et annet argument er at det blir så vanskelig for barnet å velge å konfirmere seg kristent hvis det ikke er døpt, siden det ikke er tøft å være kristen som tenåring. Da blir jeg i hvert fall oppgitt. Jeg skjønner jo at man vil beskytte barnet sitt mot problemer i fremtiden, men hvor mange forhåndsregler er det egentlig mulig å ta? Hva med å lære barnet litt om integritet osv. gjennom oppveksten så det klarer å takle noen problemer på egenhånd? Er det andre grunner til at det er "best for barnet" å bli døpt hører jeg dem gjerne. (Ellers heier jeg på det som Haugtussa og Furstina sier om borgerlig konfirmasjon. Helt enig!)
tuji Skrevet 2. januar 2003 #16 Skrevet 2. januar 2003 Jeg jobber i kirken, og da også med konfirmanter. Vil bare nevne at konfirmasjon ikke lenger er en bekreftelse av dåpsløftet, men en forbønnshandling. Det var i gamle dager at konfirmanten måtte svare ja på om h*n ville leve etter Guds ord osv. Jeg synes at borgerlig konfirmasjon er helt ok også, kirken har ikke enerett på å bruke ordet "konfirmasjon", for det er ikke et kristent uttrykk opprinnelig. Hvis jeg får barn, vil jeg at de skal døpes, men de skal selvsagt få velge om de vil konfirmere seg.
Babyface Skrevet 2. januar 2003 #17 Skrevet 2. januar 2003 Vi skal døpe knøttet vårt, som er ventet i mars.
Gjest Diva Skrevet 2. januar 2003 #18 Skrevet 2. januar 2003 synes at å konfirmere seg borgelig er noe bullshit. hva i all verden skal det være godt for da? det har jeg aldri helt skjønt. Det var da voldsomt så ekle oppgulp du serverer her Motorrypa ? Borgerlig konfirmasjon er "bullshit" ??? Nå er du ufin, synes jeg. HVEM har sagt at kristelig konfirmasjon er det eneste riktige ? Hva i all verden borgerlig konfirmasjon skal være godt for ? JO! DET skal jeg si deg skjønner du : Det er ikke bare kristne ungdommer som har "rett" til å ha en overgansseremoni med tilhørende festligheter. Det er mange livssyn og forskjellige religioner rundt om i landet og verden for øvrig. Som flere her sier : Kristendommen har ikke enerett på ordet konfirmasjon. synes det å konfirmere seg borgelig er det samme somå si at jeg gjør dette kun for å få penger å gaver Ærlig talt frøken! Dette kan da sies om kristen konfirmasjon også!!! Det er faktisk ikke så mye "enklere" å hive seg på en borgerlig konfirmasjon enn en kristen konfirmasjon. Man har noe kursvirksomhet og oppmøteplikt der og! Og du bruker uttrykket "ordentlig konfirmasjon" ?????? Du provoserer meg så inderlig! Dine innlegg viser hvor mye respekt du har for andre livssyn / religioner :evil: Bli voksen!
Gjest Anonymous Skrevet 2. januar 2003 #19 Skrevet 2. januar 2003 Vi har bestemt oss for å døpe barnet vårt. Grunnen til dette, er at da kan barnet senere selv velge om han/hun vil konfirmeres kristelig eller borgerlig. Den gangen jeg konfirmerte meg hadde jeg en venninne som også ville konfirmeres kristelig. Men hun gav til slutt opp, siden hun ikke var døpt som barn. Hun konfirmerte seg derfor borgerlig, noe hun igjen angrer på i dag. Men som ungdom er det ikke like enkelt å være annderledes enn de andre, og la seg døpe som voksen. Så hvorfor ikke la barnet selv velge? Jeg betegner meg ikke selv som personlig kristen, men setter de kristelige verdier høyt. Og spør du meg er det ingen som krever at jeg skal oppdra barnet i den kristne tro, men etter de kristne verdier. Og det er har jeg absolutt ingen problemer med.
Gjest Haugtussa Skrevet 2. januar 2003 #20 Skrevet 2. januar 2003 Den gangen jeg konfirmerte meg hadde jeg en venninne som også ville konfirmeres kristelig. Men hun gav til slutt opp, siden hun ikke var døpt som barn. Dersom man vil konfirmere seg i kirken og ikke er døpt er det jo, etter det jeg vet, ikke verre enn at man døper seg. Og det har men vel ingen problemer med som personlig kristen? Det dere sier om å døpe for å la barna velge selv synes jeg bare er tull, de velger da i like stor grad hvordan de vil konfirmeres selv om de ikke er døpt! Ja, jeg har forståelse for at det ikke er "tøft" å være kristen som tenåring, men det mener jeg er mindre viktig å ta hensyn til. Man kan ikke beskytte barna mot alt, alltid. Noe motgang vil det alltid være, og det har de slett ikke vondt av! Dessuten blir det stadig vanligere å ikke døpe, om 15 år vil det nok være like vanlig å konfirmere seg borgerlig som i kirken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå