Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hva i allverden er det som går av PC'n min?

Den siste uka har den vært uvanlig treg. Den henger seg ikke akkurat, men det er jammen like før.

Benytter Norman Antivirus (ingen innkomne virus registrert på flere mnd.) og SpySweeper. I tillegg kjører jeg Ad-Aware sånn dann og vann. Tror dermed jeg har noenlunde grei sikring mot uønskede gjester. Har ingen virkelig store og tunge programmer som rusler og går. Defragmentering tok jeg for en drøy måned siden og har ikke rotet så veldig mye med nye filer siden det.

Likevel er den treg. Kan nevne at da jeg prøvde å kjøre Ad-Aware i går kveld, så hengte det programmet seg også. Flere ganger. Forsøkte meg deretter med systemgjenoppretting. Da ble Ad-Aware mer medgjørlig. Men ingen alvorlige trusler ble oppdaget.

PC'n er litt sprekere i dag virker det som, selv om MSN hengte seg her i sted, men den er på langt nær sitt vanlige friske jeg. Er det noen som har forslag til noe mer jeg bør prøve - unntatt reformatering. (Det blir i allersiste nødsfall.)

Endret av Cata
Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Prøv å se om det hjelper å defragmentere disken.

Skrevet

Ikke så gruelig lenge siden jeg defragmenterte, skjønner du, Hawkeye, men OK. Nå har jeg feid litt med CCleaner og så defragmentert. Foreløpig virker den litt mer spretten. (Langt sprekere enn i går i allfall, så kanskje det er håp.)

Skrevet

Er det gammel pc du har da? Kanskje mer RAM kan gjøre at den jobber raskere? (I tillegg til hyppig opprydding)

Skrevet

Den er nesten 2 år, så utgammel vil jeg nå ikke si den er. Det er en laptop og de er vel ikke så greie å stappe mer RAM inni, er de vel?

Skrevet (endret)

Åh, bare 2 år. Nei da er det vel nok ram (antar 512 Mb RAM) Og, en annen ting - skal man inn å sett inn brikker i en laptop bør dette gjøres på et verksted. Jeg ville ikke gjort noe på en laptop. Har sjøl vanlig stasjonær pc og der fikser og trikser jeg selv (på mine gamle pc'er. Nå har jeg spiller ny og slipper noe oppgradering på ei stund).

Endret av Scorpina
Skrevet

Jada, den har 512 RAM. Ser ut som det ble litt mer futt etter defragmenteringa. Takk, begge 2 :) .

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet (endret)
Åh, bare 2 år. Nei da er det vel nok ram (antar 512 Mb RAM) Og, en annen ting - skal man inn å sett inn brikker i en laptop bør dette gjøres på et verksted.

De fleste bærbare i dag har et lite lokk med en skrue, hvor RAM'en ligger. Der er det bare å presse litt i et par flikker for å få ut RAM'en og sette inn mer RAM. Ikke akkurat rakettforskning.

Endret av Slangen
Skrevet
De fleste bærbare i dag har et lite lokk med en skrue, hvor RAM'en ligger. Der er det bare å presse litt i et par flikker for å få ut RAM'en og sette inn mer RAM. Ikke akkurat rakettforskning.

Men det er litt mer pes å få kompatibelt minne enn det er på stasjonære, så ikke bare kjøp noe som ser ut som det passer :)

Skrevet

Er ikke så veldig aktuelt det da. RAM'en har jo vært grei nok hele tida - inntil den siste uka. Så jeg tviler på at det er den. Har ikke lastet ned noen programmer eller annet som skulle tilsi at jeg plutselig trenger mer RAM enn det jeg har hatt hele tida.

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet
Men det er litt mer pes å få kompatibelt minne enn det er på stasjonære, så ikke bare kjøp noe som ser ut som det passer :)

Er vel ikke noe mer stress enn enn stasjonære, man må passe på å kjøpe riktig RAM på stasjonær også.

Skrevet (endret)
Er vel ikke noe mer stress enn enn stasjonære, man må passe på å kjøpe riktig RAM på stasjonær også.

Nja, det er greit nok at man må kjøpe riktig type, men de fleste hovedkort til stasjonære takler alle produsenter av rikitg type minne. Sånn er det ikke med bærbare, der man gjerne bør holde seg til en eller to oppgitte produsenter av minne dersom man vil ha en stabil PC. Det er nesten litt 90-talls Compaq over bærebare PC-er...

Men dette ble litt off topic, så vi bør kanskje avslutte her :)

Cata: Når PC-en er treg; har du sjekket om det er noen prosesser som spiser mye minne eller CPU-tid i taskmanager?

Endret av enden
Skrevet
Cata: Når PC-en er treg; har du sjekket om det er noen prosesser som spiser mye minne eller CPU-tid i taskmanager?

Ja, jeg har det. Men synes tallene endres hele tida, så jeg klarer ikke finne ut hvem eller hva som er hovedsynderen. Dessuten aner jeg ikke hva de forskjellige filene/programmene gjør, så det er liksom ikke bare å slå av heller. Kjenner jo igjen Opera, MSN og sånne ting, men det er en hel masse andre filer der også. :klø:

Ikke mye god med det som er inni maskinen, jeg nei.

• 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Hjelp! :forvirret:

Nå nærmer reformatering seg med stormskritt her, -det skjønner selv jeg. Har forsåvidt en idé om hvordan det gjøres (aldri prøvd det før), men er litt nervøs ved tanken på hva som skjer med øvrig programvare.

Jada, jeg vet jo at jeg sletter alt når harddisken formateres. Det meste er "bare" å legge rett inn igjen, men hva gjør jeg med programmer som jeg har lastet ned fra nett og betalt for? I mitt tilfelle er det SpySweeper. Vil Webroot "kjenne meg igjen" når jeg laster inn Sweeper'n igjen eller vil de kreve ny betaling? Er det noe passord eller identifikasjon jeg bør merke meg i programmet før jeg formaterer?

Ja, jeg er veldig grønn på dette området.

Endret av Cata

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...