Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi blir prøvere i løpet av et par uker, og har skjønt det sånn at man må ta folat allerede da. Hvor kjøper dere dette? Jeg tok noen b-vitaminer en gang som inneholdt folat. Disse var kjøpt i vanlig butikk. Holder dette, eller må jeg ta noen tabletter som bare inneholder folat?

Noen andre gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ICA og litt store matbutikker har jo et flust utvalg av vitaminer etc - men det er jo bare å stikke innom en helsekostforretning f.eks og spørre der. De har sikkert masse peil (kontra sommervikarer i en kolonialbutikk..? )

Skrevet

du får kjøpt folat på apoteket. det er vel 0,4 mg du skal ta mens du prøver, og de første 3 mnd. deretter 0,2 mg...

men jeg er ikke helt sikker, altså... :sjenert:

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Apoteket har og vet hvor mye du skal ta.

Skrevet

Takk til alle for råd! Får ta meg en tur på apoteket snart.

Skrevet

Apoteket har, 100 tabletter koster ca 70-80 kroner.

Skrevet

De tablettene du får kjøpt på apoteket inneholder 0,4 mg. Jeg tar de nå i dobbelt dose fordi jeg har for lite folat i kroppen fra før, og har tenkt å fortsette med det. Ifølge legen min kvitter kroppen seg med det folatet den ikke har bruk for selv, slik at det ikke gjør noe om jeg tar for mye. Så tror du kan bruke de samme når du blir gravid også - men det vet de på apoteket. Lykke til :klem:

Skrevet

Kan jeg benytte den samme tråden til å spøre hvor viktig det er å ta Folat når man prøver og under eventuell graviditet? Hva er Folat for?

Skrevet

*klippe og lime fra lommelegen*

"Folat er viktig for at fosteret skal utvikle seg normalt under svangerskapet, og mangel på folat er knyttet til ryggmargsbrokk og mangelfull utvikling av hjernen.

Det anbefales at alle kvinner som planlegger graviditet tar folat, aller helst fra før svangerskapet, og frem til fullførte 3 måneder av graviditeten."

Skrevet
*klippe og lime fra lommelegen*

"Folat er viktig for at fosteret skal utvikle seg normalt under svangerskapet, og mangel på folat er knyttet til ryggmargsbrokk og mangelfull utvikling av hjernen.

Det anbefales at alle kvinner som planlegger graviditet tar folat, aller helst fra før svangerskapet, og frem til fullførte 3 måneder av graviditeten."

Supert, takk for svar. ;)

Skrevet

Beklager at jeg klenger meg på jeg også :)

Hvor store er disse folat-pillene? Må de svelges hele? Klarer ikke engang å ta en Paracet uten å dele den i to-tre biter...

Skrevet

Folat tablettene er ganske så små, en kvart paracet kanskje.

Skrevet
Ifølge legen min kvitter kroppen seg med det folatet den ikke har bruk for selv, slik at det ikke gjør noe om jeg tar for mye.  :klem:

Alle b-vitaminer konkurrere om de samme opptaksmekanismene i tarmen. Det er derfor ikke lurt å pøse på med mye av en b-vitamin hvis man ikke har fått påvist mangel da.

Man skal ta 400 mikrogram pr dag når man prøver. Dette for å hindre ryggmargsbrokk.

Allerede på dag 28 i svangerskapet er denne "feilen" dannet. Så du er kjempe lur som begynner med folat samtidig som du begynner å prøve.

Lykke til med prøvingen! :hoppe:

Skrevet
Folat tablettene er ganske så små, en kvart paracet kanskje.

Og de smaker vel ingenting. I alle fall ikke så vondt som paracet... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...