Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har innboforsikring som kommer til fornyelse nå.

Fant ut at den er ganske så lav; dekker for 250 000, da beregnet på at jeg bodde alene og ikke hadde så mye ting. Nå er vi to (snart tre) og har mye datautstyr, musikkutstyr og all verdens ting i vår tre-romsleilighet. Ringte kundeservice for å høre hva de ville anbefale eller hva som var vanlig for folk i vår situasjon, men damen ville ikke komme med noen anbefalinger....

Så da spør jeg her: hva har dere valgt? Trinnene er 250 000, 500 000, 750 000, 1 mill osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde 450 000 tidligere (to voksne), men måtte øke til 2 000 000(!) pga diverse medisinsk utstyr og hjelpemidler...

Tror 450 000 hadde holdt godt for oss, men det vil jo variere veldig.

Gjest Sille
Skrevet

Vi er forsikret for 500 000, vi er to voksne i ei leilighet. Har ingen spesielt dyre ting, bare det vanlige. Så vi er nok kanskje litt overforsikret, men, men. Med den hastigheten jeg drar visakortet for tiden, så er det vel bare et spørsmål om tid...

Gjest Gjesta
Skrevet

Det er ikke så lett å anbefale for andre, for data-og musikkutstyr er jo bare en liten del av alt dere eier. Hva med hvitevarer? Kjøleskap, fryser, oppvaskmaskin, vaskemaskin, tørketrommel. Hva vil det koste dere å kjøpe ny sofa? seng? spisebord? Noen har enkeltmøbler til et par hundre kroner, noen til et par og og tyvetusen. Hva med klærne deres? Har dere begge bunad? Da er det jo fort 50 000 bare der. Sølvtøy? Hvor mye i så fåll? Har du til 12, har du kanskje verdier der for 20-30 000. Og så er det alle de små tingene man trenger, men som man kanskje ikke tenker over: bestikk og servise, duker og gardiner, lamper og speil, osv.

Se nøye på det dere eier og hva det vil koste dere å kjøpe nytt. 250 000 er sannsynligvis alt for lite, og det er nok kanskje 500 000 også.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Vi er forsikret for 1 million, og er to voksne og tre barn

Skrevet

Takker for raske svar!

Nei, det er absolutt ikke lett å råde andre til hvilken forsikring man bør ha, takk for innspill på hva man bør tenke på! Og gode, gjennomtenkte svar, Spinone! (Noe jeg mente kundeservice kanskje burde ha kommet med lignede innspill istedet for å si, mja, folk er jo så forskjellige...)

Vi har treroms med IKEAmøbler, 1 bunad, ikke noe sølvtøy, hvitevarer som ikke er så dyre. Så fra 500 000/750 000 kanskje?

Skrevet

Vi er forsikret igjennom fagforbundet mitt og har ingen topp!

Skrevet

Gå gjennom ett rom og se hva du egentlig har: musikkanlegg, cd-er tv, pc, etc etc. Tenk på klær og annet utstyr. Kanskje har du antikviteter, persiske tepper, dyre møbler, bunadsølv, sølvtøy, porselen, samleglass, kunst. Du har mye mer enn du tror. I tillegg handler det om standard, under middels, middels og eksklusiv. Som regel kommer en forsikringsagent hjem til deg og kikker rundt seg med et trenet øye.

Vår innboforsikring - gjennom jobb- er på 2 mill. Syntest i utgangspunktet det var mye, men hadde en opptelling i stua, og ser at jeg nok ville trenge en del penger på å utstyre dette store huset til samme standard som det har. Vi er 6 personer i husstanden.

Mitt råd: Snakk med forsikringsselskapet, så sender de en hjem til deg.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi er 3 stk og forsikret for 1 200 000, noe som kanskje er litt lite da vi har masse.

Mye antikviteter og kunst......

Skrevet

1 mill her. 2 voksne , 1 barn, stort hus med innvetar.

Skrevet
Har innboforsikring som kommer til fornyelse nå.

Fant ut at den er ganske så lav; dekker for 250 000, da beregnet på at jeg bodde alene og ikke hadde så mye ting. Nå er vi to (snart tre) og har mye datautstyr, musikkutstyr og all verdens ting i vår tre-romsleilighet. Ringte kundeservice for å høre hva de ville anbefale eller hva som var vanlig for folk i vår situasjon, men damen ville ikke komme med noen anbefalinger....

Så da spør jeg her: hva har dere valgt? Trinnene er 250 000, 500 000, 750 000, 1 mill osv.

I samme bosituasjon hadde jeg/vi 1.000.000. Med større hus (Men med samme antall husstandssmedlemmer) er den økt til 1.300.000.

Se for deg at du står i en helt ny, tom leilighet og må kjøpe absolutt alt fra skruer og lyspærer til undertøy... Det er så lite å spare på å underforsikre at det er bedre å ta i litt og heller gå ett trinn opp enn å bli sittende igjen med for lite! (Det hjelper ikke å kunne dokumentere at du eide mer så lenge du er forsikret for en fast sum og ikke fullverdiforsikret).

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har et studentpakketilbud og er forsikret for 200.000. det er altså "vanlig" for en student som bor på hybel alene. Jeg bor imidlertid i en toromsleilighet og eier hvitevarene og alt av møbler. Så egentlig burde jeg nok økt forsikringa enda litt til. men eier ikke noe dyrt musikkutstyr bortsett fra bærbar datamaskin.

Og man må jo tenke på gjenanskaffelsesverdi, ikke innkjøpsverdien. jeg har feks arvet mange møbler. Selv om jeg har fått dem gratis, vil det jo koste mye å kjøpe tilsvarende hvis jeg må det.

Skrevet
Mitt råd: Snakk med forsikringsselskapet, så sender de en hjem til deg.

Det var de ikke interessert i, damen på kundeservice hadde ikke lyst til å foreslå sum engang. Derfor spør jeg andre steder i tillegg.

Det er så lite å spare på å underforsikre at det er bedre å ta i litt og heller gå ett trinn opp enn å bli sittende igjen med for lite!

Det er det jeg tenker også. Tror jo aldri at det skal skje noe, men DERSOM det skjer, er det surt å ikke ha slike ting i orden.

Igjen, takk for gode innspill!

Gjest Gjest
Skrevet

Hehe, da mener dere det er bedre å ta godt i å bli tatt for forsikringssvindel hvis noe skulle skje? ;)

Best å ha så eksakt sum som mulig.

Gjest baby-E
Skrevet

jeg har for 1,5 mill. Var bare det allternativet.

Skrevet
Hehe, da mener dere det er bedre å ta godt i å bli tatt for forsikringssvindel hvis noe skulle skje? ;)

Best å ha så eksakt sum som mulig.

Tror du har misforstått litt her ;)

Dersom du f.eks. har en innboforsikring på 750.000,-, betyr ikke det nødvendigvis at du får 750.000,- dersom huset ditt brenner ned. Det du får utbetalt er det tingene dine er verdt (du må skrive opp og sannsynliggjøre hva du eide), og dersom verdien er f.eks. 567 000,- er det det du får utbetalt, ikke 750 000,-. Dersom verdien på det du eier viser seg å være større enn forsikringssummen, vil du likevel ikke få mer enn de 750 000,-.

Det er derfor bedre å være overforsikret enn å være underforsikret, og det har ingenting med forsikringssvidel å gjøre.

(Dersom du etter brannen hevder at du eide et rådyrt hjemmekinoanlegg du egentlig ikke hadde, derimot, dreier det seg om forsikringssvindel siden du da prøver å få erstatning du ikke har krav på.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...