Gå til innhold

Dra til utlandet mens man er sykemeldt?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Lurer på om det er lov til å dra til utlandet, f.eks USA mens man er sykemeldt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Fra http://www.trygdeetaten.no/default.asp?str...ygderettigheter :

"Du må søke dersom du skal på kortere utenlandsopphold (for eksempel ferie) mens du mottar sykepenger eller rehabiliteringspenger. Her vil det bli vurdert om reisen kan påvirke helsetilstanden, og om nødvendig oppfølging og aktivitet blir ivaretatt.

Et unntak fra hovedregelen er dersom du er innlagt helseinstitusjon i utlandet for trygdens regning."

Det vil si at du må søke ditt lokale trygdekontor om å reise på ferie mens du er sykmeldt.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg fikk en erklæring fra legen om at jeg kunne reise til utlandet mens jeg var sykemeldt. (Ville ikke ha innvirkning på årsaken til sykemeldingen.) Samtidig fikk jeg et skjema som jeg måtte fylle ut og sende til trygdekontoret. Søkte aldri noe sted... (Og har ikke hørt noe i ettertid, så jeg regner med at det gikk greit.)

Skrevet
Jeg fikk en erklæring fra legen om at jeg kunne reise til utlandet mens jeg var sykemeldt. (Ville ikke ha innvirkning på årsaken til sykemeldingen.) Samtidig fikk jeg et skjema som jeg måtte fylle ut og sende til trygdekontoret. Søkte aldri noe sted... (Og har ikke hørt noe i ettertid, så jeg regner med at det gikk greit.)

Det du sendte var den "søknaden" de krever. Dersom du ikke hører noe er alt greit, men det hender man får beskjed om at man ikke får lov til å dra også.

Gjest Gjest
Skrevet
Det du sendte var den "søknaden" de krever.  Dersom du ikke hører noe er alt greit, men det hender man får beskjed om at man ikke får lov til å dra også.

OK. Det var fint de ikke hadde motsigelser, for jeg sendte skjemaet kun 2 dager før jeg dro!

Skrevet

Ja, man må søke for å kunne dra til utlandet hvis man mottar ytelser som sykepenger, rehabiliteringspenger, er arbeidsledig etc.

Jeg ringte til Trygdeetaten og fikk godkjent, men jeg hadde legeattest itillegg.

I verste fall (hvis du ikke søker/ikke får godkjent) så vil du måtte betale tilbake stønaden, samt at du mister den.

Skrevet
Ja, man må søke for å kunne dra til utlandet hvis man mottar ytelser som sykepenger, rehabiliteringspenger, er arbeidsledig etc.

Jeg ringte til Trygdeetaten og fikk godkjent, men jeg hadde legeattest itillegg.

I verste fall (hvis du ikke søker/ikke får godkjent) så vil du måtte betale tilbake stønaden, samt at du mister den.

Og så kan man risikere krøll med reiseforsikringa dersom man blir syk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...