Gjest gjest 0 Skrevet 24. juli 2006 #1 Skrevet 24. juli 2006 I dag stod jeg utenfor en stor matbutikk og ventet på søsteren min som var inne og handlet litt. Jeg la merke til en mann som parkerte like ved meg fordi han hadde to små barn i baksetet. Jeg tenkte "stakkars, skal han ha med seg to små barn i butikken alene?" Men det hadde han visst ingen planer om for mannen gikk inn i butikken mens barna fremdeles satt godt fast i bilsetene sine. Er det mange som gjør slikt? Det jeg tenkte mest på var varmen, men det kan godt hende bilen var godt avkjølt av air condition. Men hva med eventuelle farer som kan dukke opp? Mulig mannen bare skulle en kjapp tur innom, men jeg satt vel der i 5 min uten at han dukket opp før jeg dro. Burde jeg brydd meg? Burde jeg gjort noe?
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2006 #2 Skrevet 24. juli 2006 Burde jeg brydd meg? Burde jeg gjort noe? ← Jeg synes ikke det. Mine barn, da de var små, kunne godt sovne i bilen- og da så jeg ingen fare ved å la dem sove der i 10-15 minutter mens jeg gjorde ærender. Alternativet var å vekke to trøtte småbarn og hale dem hylende inn i butikken. Og er det egentlig så veldig mange farer som kan oppstå i en parkert bil? Farer kan oppstå overalt, det er så, men er det spesielt farlig i en bil som står på en parkeringsplass like ved butikken?
Tiit Skrevet 24. juli 2006 #3 Skrevet 24. juli 2006 Tror det der er ganske vanlig, jeg. Men nå bor jeg i usentrale strøk, og føler det forholdsvis trygt å la barna sitte å vente i noen få minutter. Kanskje noe annet i bystrøk, små barn, og evnt lang ventetid i kø.
Gjest gjest 0 Skrevet 24. juli 2006 #5 Skrevet 24. juli 2006 Jeg kan tippe at de var mellom 1-2 år og begge var lys våkne da de kom til parkeringsplassen. De så ut som tvillinger.
Kittykat Skrevet 25. juli 2006 #6 Skrevet 25. juli 2006 (endret) Jeg synes det å uforsvarlig å gå fra barna i bilen, uansett hva man skal. Har man små barn med seg, så tar man dem med seg inn på butikken. Man forlater dem ikke i bilen. Det kunne aldri falle meg inn å gjøre det samme med barna våre. Hva som helst kan skje og jeg er overhodet ikke villig til å ta den sjansen. Altfor mange ganger har jeg lest i avisen om situasjoner som har hatt tragisk utfall pga foreldre som har forlatt barna i bilen. Det burde ikke skje i det hele tatt. Vi forlater aldri barna i bilen alene under noen omstendigheter. Vi tar dem med oss inn selv om vi bare skal inn i 5 minutter. Hvis de sover, så blir en av oss igjen i bilen, mens den andre handler. Jeg hadde sagt noe hvis jeg hadde vært deg. Jeg hadde ikke klart å latt være, med tanke på de stakkars barna som er igjen i bilen, mens pappaen bare tusler rolig avgårde inn på butikken....... Nå får jeg sikkert svar på tiltale, men dette er det jeg mener om saken. Endret 25. juli 2006 av Kittykat
Gjest gjest1 Skrevet 25. juli 2006 #7 Skrevet 25. juli 2006 Jeg kan ikke se problemet med at det sitter noen barn i en bil mens mor eller far kjøper en melk og et brød. Lørdagshandelen kan man kanskje unngå dog
Pauline Skrevet 25. juli 2006 #8 Skrevet 25. juli 2006 Jeg gjorde det med mine to eldste dersom de sov feks. Tenkte egentlig ikke over det. (Ung og dum -jfr annen tråd her ?) Dessuten var det så slitsomt å handle med to småtasser. Men så var de jammen meg på vei ut av den låste bilen en gang jeg kom tilbake etter en kort tur inn i butikken. Det ble siste gang jeg gikk fra dem i bilen. En stund etter hørte jeg faktisk om en nestenulykke der en liten gutt hadde kommet seg ut av bilen og nesten blitt påkjørt på en parkeringsplass utenfor en butikk. Hun minste gikk jeg aldri fra i bilen. I vinter parkerte jeg i fjerde etasje i et stort parkeringshus. I bilen ved siden av satt en liten jentunge helt alene og sov. Da tenkte jeg som TS. Men hva kunne jeg gjøre? Da jeg kom tilbake 20 min seinere, stod ikke bilen der lenger, så det var nok bare et kort ærend. Vanskelig å si hva som er rett og galt. Noen unger sitter fint i ro i bilen. Andre gjør det ikke. Foreldrene kjenner best sine egne unger, og de fleste steder er det vel trygt i en låst bil, viss de altså ikke går ut.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2006 #9 Skrevet 25. juli 2006 Hvorfor har du så lyst til å blande deg borti dette? Han skulle sikkert bare være borte noen minutter. Uansett er det ikke din sak!
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2006 #10 Skrevet 25. juli 2006 Om du med hånden på hjertet ALDRI har latt dine barn være alene så kunne du sikkert grepet inn - men da mener jeg ALDRI - ikke når de er ute i hagen, alene på sitt eget rom eller når de ligger og sover. Selvfølgelig vil det alltid være en liten sjanse for at noe kunne skje, men det får være grenser til hysteri...
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2006 #12 Skrevet 25. juli 2006 Gikk aldri fra ungene i bil når de var små. Nå er de over 8 og kan sitte i bilen hvis de vil hvis det er korte ærender. Ellers vil de gjerne være med. Små barn alene i 4 et i parkeringshus, det høres helt uforsvarlig ut. Det ville jeg aldri gjort, så mye bryderi er det da ikke med barn ...
MAcy Skrevet 25. juli 2006 #13 Skrevet 25. juli 2006 Vi har en gutt på 3 og jeg lar han bare sitte i bilen alene om jeg kan se han fra butikken. Eller om jeg bare løper bort for å kaste posten i post kassa.. ol. Aldri lenge og alltid så jeg kan se han. Synes egentlig prinsippet med å låse bilen også er litt farlig om barnet sitter inni. Tnekt i verstefall om noen fikk rygget på bilen, men de kunne ikke få opp dørene for å se hvordan de gikk med barna... Ingen får fatt på barna på godt eller vondt om man låser døra, derfor gjør jeg alri det . Han sitter så JEG kan SE han, og selen på, den får han ikke av og han går ikke ut av bilen om han ikke får beskjed om det. Og til du som sa at du ikke gikk fra sovende barn med mindre en av dere satt sammen med de igjen, ikke alle er alltid to voksne når de er rundt å handler ogg gjør små ærender!!
Gjest Gjest_Nigo-san_* Skrevet 25. juli 2006 #14 Skrevet 25. juli 2006 Og til du som sa at du ikke gikk fra sovende barn med mindre en av dere satt sammen med de igjen, ikke alle er alltid to voksne når de er rundt å handler ogg gjør små ærender!! ← Så sant, så sant. Som alenemor i flere år ga jeg opp å skulle gjøre alt på den 110% overbeskyttende måten. Det gikk rett og slett ikke ihop! Jeg går fra sovende barn i bil dersom jeg jeg blir borte i under ti minutter. Mer enn det synes jeg er ubehagelig. Helt sikkert noen som reagerer på det (og det må de jo få lov til!), men dersom de er frekke nok til å kommentere det skal jeg jaggu meg be dem se etter ungene mens jeg handler
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2006 #15 Skrevet 25. juli 2006 Etter at en bekjent av meg mistet barnet sitt fordi hun lot det sitte i bilen mens hun skulle en liten tur i butikken har ikke jeg latt mitt barn være alene i bilen. Hun hadde øyekontakt med bilen, men kunne ikke gjøre noe for å redde barnet da det utvikla seg en eksplosjonsartet brann...
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2006 #16 Skrevet 25. juli 2006 Etter at en bekjent av meg mistet barnet sitt fordi hun lot det sitte i bilen mens hun skulle en liten tur i butikken har ikke jeg latt mitt barn være alene i bilen. Hun hadde øyekontakt med bilen, men kunne ikke gjøre noe for å redde barnet da det utvikla seg en eksplosjonsartet brann... ← Det er selvsagt tragisk. Men hvis man skal ta høyde for hvisomatte-dersomatte i alle daglige gjøremål, blir det lite man får gjort, gitt
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2006 #17 Skrevet 25. juli 2006 Etter at en bekjent av meg mistet barnet sitt fordi hun lot det sitte i bilen mens hun skulle en liten tur i butikken har ikke jeg latt mitt barn være alene i bilen. Hun hadde øyekontakt med bilen, men kunne ikke gjøre noe for å redde barnet da det utvikla seg en eksplosjonsartet brann... ← Ja, det blir omtrent som meg. Jeg lar ikke ungene mine sove etter at en bekjent mistet sitt barn i krybbedød. De begynner å se litt bleke og slappe ut, men jeg vet at jeg gjør det beste for dem
Kittykat Skrevet 25. juli 2006 #18 Skrevet 25. juli 2006 (endret) Og til du som sa at du ikke gikk fra sovende barn med mindre en av dere satt sammen med de igjen, ikke alle er alltid to voksne når de er rundt å handler ogg gjør små ærender!! ← Vel, da tar man det sovende barnet med seg. Så enkelt er faktisk det. Det er ikke et vanskelig valg. Uansett om det bare hadde vært en av oss da, så hadde ikke jeg eller pappaen forlatt et sovende barn i bilen. Jeg mener ikke putte folk i bås her, for det er mange som gjør dette, men jeg synes det er uforsvarlig å forlate barn i bil uansett hvordan man vrir og vender på det. Endret 25. juli 2006 av Kittykat
Far til 2 Skrevet 25. juli 2006 #19 Skrevet 25. juli 2006 Jeg synes ikke det er riktig å gå fra så små barn i bil (selv om det er aircondition i bilen som gjør at temperaturen holder seg lav noen minutter). Men jeg vet heller ikke om jeg ville sagt fra. Antagelig hadde jeg parkert noen meter lenger bort og blitt sittende å følge med. Om barna hadde begynt å gråte hadde jeg gått inn i butikken og fått dem til å informere over høytalerannlegget at "det sitter 2 små barn og gråter i en varm bil utenfor". Regner det vill satt fart på mannen.
Festus Skrevet 25. juli 2006 #20 Skrevet 25. juli 2006 (endret) Er fullstendig enig med KittyKat... hun satt aldri alene i bilen (nå er hun 11 og vi bor på et lite sted, så nå hender det hun vil sitte i bilen - men hun vet hvor jeg er, og kommer dit når hun blir lei). Hun sitter fortsatt ikke alene i bilen når vi er på andre steder enn i hjem"byen". Endret 25. juli 2006 av Festus
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå