Gå til innhold

Ligner på hypericum perforatum, men er ikke det

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg fant en plante i hagen som er helt lik Hypericum Perforatum (johannesurt), med et unntak. Selve blomsten er ikke 5 bladet, men flerbladet, som på en tusenfryd.

Er det noen som kan hjelpe meg med en ide på hva jeg kan google på? Ble så fryktelig nysgjerrig her :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hm. som en tusenfryd, eller som løvetann o.l? Jeg vet jeg har sett noe liknende det siste på fjellet, men... Du bør begynne å lete blant kurvplantene. Hadde den melkesaft i stenglene?

Ellers lærte jeg akkurat nå at johannesurt= prikkperikum, så takk for det. Kjente bare til det siste navnet, jeg.

Gjest Gjest
Skrevet

Se her forresten, det ser ut til at det kan være noe i asteroidae-familien. En eller annen asters, kanskje?

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Løvetann er det IKKE, den klarer til og med jeg dra kjensel på :ler:

Tusenfryd er det heller ikke, og stengelen virker “tørr”, og er uten melkesaft som jeg kan se, men nå er det et par timer siden den er plukket, og etter det har den lagt rett ved siden av PC-en uten vann.

Etter litt googling er jeg usikker på hvor skråsikker jeg bør være på hvor lik den er johannesurten ellers, jeg tror den har litt mer “flikete” blader, men jeg er ikke sikker. Ser johannesurt har svært karakteristiske blader, flate, lange, og med huller. Får ta med meg en større kvast neste gang jeg går tur, denne tjafsen var lite blader på.

Blomsten ser ut som en litt pistrete tusenfryd, med rundt 16-20 gule kronblader. Ca 1 meter høy.

Blomstene er plassert slik: http://www.agr.unifi.it/materialedidattico...piaceae%20I.gif , men med en hel blomst ytterst, ikke en slik kapselsak som det ser ut til å være på illustrasjonen. Mulig det er frøkapsler?

Googler på Asteraceae-familien, og det er mye der som ser kjent ut, så jeg tror nok kanskje det er noe i den slekten der.

Jeg er iverfall lettet over at jeg sjekket nett FØR jeg lagde te av den :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Neida, jeg skjønte jo at det ikke var løvetann, tenkte mer på hvordan blomsten så ut; tusenfryd har jo ganske mye sånne rørgreier på blomsten i motsetning til f eks løvetann og føllblom og endel andre kurvplanter...

Hehe, jeg trodde jeg hadde "frittgående" dill i hagen (det luktet dill og liknet endel), men etter nøyere studier ser jeg at det ikke kan være det.. Men jeg har brukt planten som dill, da :roll: Aner ikke hva det egentlig er og kommer ikke til å spise mer av den...

Gjest hjelpsomgjesten
Skrevet

I dag gikk jeg tur rundt her vi bor, og fant en plante jeg tror kan være den du lurer på. "Min" har seks kronblader og noen små hakk i ellers ganske smale ovale blader med spiss. Den likner litt på perikum i formen på avstand i hvert fall. Skal prøve å finne ut hva den heter (skal kjøpe meg flora... Noe å anbefale, noen?)

Gjest hjelpsomgjesten
Skrevet

Nå har jeg lett litt... Planten jeg fant tror jeg er noe så enkelt og vanlig som gullris, i hvert fall likner den veldig.

Gjest Gjest
Skrevet

En større fagbokhandel vil kunne anbefale en god flora (selv foretrekker jeg de med tegnede bilder, da jeg synes det er vanskelig å få et foto nøytralt nok til å se alle karakteristika.

Utifra hva trådstarter og de som svarer kommer med, så vil jeg på det sterkeste fraråde dere til å spise/lage te av enhver vill plante dere finner ute. Prikkperikum og gullris er så langt fra hverandre både slektsmessig og i kjennetegn, at det gjør helt vondt å høre forvekslingen!

Mine floraer er utgaver som ikke finnes i handelen lengre, så jeg kan dessverre ikke gi en konkret bok-anbefaling.

Gjest hjelpsomgjesten
Skrevet
En større fagbokhandel vil kunne anbefale en god flora (selv foretrekker jeg de med tegnede bilder, da jeg synes det er vanskelig å få et foto nøytralt nok til å se alle karakteristika.

Utifra hva trådstarter og de som svarer kommer med, så vil jeg på det sterkeste fraråde dere til å spise/lage te av enhver vill plante dere finner ute. Prikkperikum og gullris er så langt fra hverandre både slektsmessig og i kjennetegn, at det gjør helt vondt å høre forvekslingen!

Mine floraer er utgaver som ikke finnes i handelen lengre, så jeg kan dessverre ikke gi en konkret bok-anbefaling.

De likner jo i "form og farge" på god avstand da, og trådstarter skriver jo at den har flerbladete kurvblomster i motsetning til perikumen. Men helt enig i at man ikke bør klare å forveksle dem på nært hold, og i at man ikke skal spise planter man finner før man har bestemt dem sikkert vha en flora. Ellers vet vi fortsatt ikke hvilken plante trådstarter har kommet fram til at det er. Gullris er forresten også mulig å lage te av :-) Så trådstarter ville kanskje hatt flaks...

Er enig i at tegnede floraer er best. Vil helst ha en som er systematisk og gjerne i omtrentlig feltformat, og synes endel av de jeg har sett i bokhandelen enten er veeeldig hobbybasert eller altfor digre, i motsetning til den jeg vokste opp med (dog uten å lese så mye i den) - den var både liten og god...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...