Gjest Gjest_Undrende_* Skrevet 24. juli 2006 #1 Skrevet 24. juli 2006 Med fare for å bli flyttet over til "Generaliseringer": ønsker å ha denne på "Samliv og relasjoner", fordi det er seriøst ment. Jeg er fra Oslo, er 28 år, og innflytter i en av Norges mange bygder. Synes de unge single mennene på bygda oppfører seg veldig annerledes enn i byen (som je er vant med). Forrige måned traff jeg er kjekk mann på fest, men han tør aldri sende sms, ringe, komme på besøk eller si noe såfremt han ikke har drukket masse sprit først! Hadde han vært veldig ung så greit nok, men han er tross alt over 30 år! Har inntrykk av at veldig mange menn på bygda kan være slik, spørsmålet er hvorfor?! Kan man få noe glede ut av slike, hvis de er såpass passive?
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2006 #2 Skrevet 24. juli 2006 Det er de sjenerte som blir igjen på bygdene! De som er "for seg" har fått seg dame eller flyttet til byen. Hilsen fhv bygdejente
Gjest Gjesta Skrevet 24. juli 2006 #3 Skrevet 24. juli 2006 Man er kanskje vant til å oppføre seg litt anderledes på bygdene - det er jo to helt forskjellige måter å leve på i byen og på bygda. At noen er mer sjenerte enn andre forekommer nok også i byene, men det er kanskje ikke de man treffer på! På bygda blir man jo faktisk synlig selvom man er sjenert. Nå er jeg selv født og oppvokst i bygd, og jeg kan garantere at noen av disse sjenerte gutta er verdt å bli kjent med.
Gjest Dingo Skrevet 24. juli 2006 #4 Skrevet 24. juli 2006 Han er sikkert bare ekstra flau siden du er byjente og all ting :kgblunk:
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2006 #5 Skrevet 24. juli 2006 Men de er jo menn, da skal de ikke være flaue? Hvorfor kan de ikke ha mer selvtillit og tro mer på seg selv - selv i edru tilstand da?
Gjest Byjente i Hedmark Skrevet 25. juli 2006 #6 Skrevet 25. juli 2006 Jeg er født og oppvokst i oslo og gift med en innbygding i Hedmark. Mitt største sjokk ved å flytte hit var at det er så stor forskjell på by og bygd. Det er kun to timers kjøring med bil og alikevel er det større kulturforskjeller mellom bygda og Oslo enn det ville vært å flytte til Afrika. Det er et kjent uttrykk at innbygdinger er trege, og nå har jeg fått bekreftet at det er sant og at de faktisk aldri forandrer seg. Bygda står sånn ca. 50 år tilbake i tid som sosialt samfunn og man bør ikke ha forventninger om at bygdinger forstår noe av hvordan man lever sosialt eller på andre måter i Oslo. Det er to forskjellige verdener - helt enkelt.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2006 #7 Skrevet 25. juli 2006 Åå hjertet mitt banker for disse mennene her! Så søte de er når du blir kjent med dem eller når de først tør å snakke. Jeg tror ikke alle by- / bygdemenn passer inn i dette bildet, men er enig i at det er en viss forskjell.
Gjest Byjente i Hedmark Skrevet 25. juli 2006 #8 Skrevet 25. juli 2006 Åå hjertet mitt banker for disse mennene her! Så søte de er når du blir kjent med dem eller når de først tør å snakke. ← Du kan få en av meg - så kan du se hvor "søt" han er og hvor mye han "snakker". Men du må nok regne med å overta den rollen som hans mor hadde når hun slapp han Værsågod
Viviwoom Skrevet 25. juli 2006 #9 Skrevet 25. juli 2006 Jeg bor på bygda nå. En bittebittebitteliten bygd. Vokste opp her, men så bodde jeg i byen en stund, og vennet meg liksom til hvordan det var der. Ble litt kultur-sjokk å komme tilbake hit igjen. Her er det sånn at hvis man går ut en kveld, så snakker menn til deg hvis de har drukket seg dritings først. Ikke at så mange av jentene herifra er edru når de går ut, heller... Det har hendt at jeg har møtt en fyr mens han var stupfull på byen, men så blitt kjent med ham senere, av andre årsaker, og funnet ut at han egentlig var veldig oppegående og ok. Men når folk er kjempefulle, så får man ikke noe inntrykk av dem. Iallefall ikke noe positivt inntrykk. Og jeg orker ikke å sitte og snakke med fulle folk som jeg ikke kjenner. Det er sikkert folk her som slett ikke er sånn, men de jeg har truffet ute på fester ol har iallefall vært det. I slike situasjoner, ser man veldig stor forskjell på dem som har bodd her hele livet, og mange av dem som kommer utenfra f. eks for å gå på høgskolen.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2006 #10 Skrevet 25. juli 2006 Du kan få en av meg - så kan du se hvor "søt" han er og hvor mye han "snakker". Men du må nok regne med å overta den rollen som hans mor hadde når hun slapp han Værsågod ← Selv om vi tuller litt her også, vil jeg være noe seriøs og si at jeg er nokså overrasket, som byjente, over hvordan det faktisk er på norske landsbygda. Forhold har ikke fungert med menn her, fordi de er så knyttet til sin mors søndagsmiddager, og de er ikke vant til å styre sakene hjemme selv, slik bymenn gjør automatisk. Det er mer gammeldags på bygda, og tiden kan likne på Norge på 1960-tallet (for å overdrive). "Likestilling, hva sa du?!", sier de her.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2006 #11 Skrevet 25. juli 2006 En annen ting jeg lurer på angåande menn fra bygda (uten å generalisere!) er at enkelte av dem veldig lett stirrer på puppene til en pen jente når de snakker med henne. Er det så vanskelig med blikkontakt? Ser de aldri former/pupper? De har jo kone, elelr har sett jenter før, og kan se dem på TV/filmer, hvorfor stirrer de med øynene i kryss på puppene såpass åpenbart under en samtale?!! Det lurer jeg på! (De felste menn jeg har snakket med i byene er hvertfall mer diskret, de klarer å holde en samtale og blikkontakt uten å stirre åpenbart på brystene til jenta de snakker med).
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2006 #12 Skrevet 25. juli 2006 Hmmm! det forklarer kanskje hvorfor kvinfolkene er så sure og grinete. De får altfor lite k... rett og slett. kvinnfolkene i indre gokkeland og smalefjord er mer maskuline og mandige enn menn selv er enkelte steder, virker det som.
Gjest Hedda Gabler Skrevet 25. juli 2006 #13 Skrevet 25. juli 2006 Jeg er selv byjente som har endt opp på bygda - med en skikkelig bygdemann. Han kan både snakke, lage mat og vaske klær, så deres inntrykk stemmer ikke i min virkelighet, som ikke føles som 1960-tallet i det hele tatt. Det er kanskje en grunn til at trådstarters kjekke mann er singel? Jeg bruker byene i nærheten ofte, og trives med å få en dose byliv i ny og ne. Men jeg synes også at det urbane fort blir oppskrytt og en del av det kan være ganske så overfladisk.
Gjest Byjente i Hedmark Skrevet 25. juli 2006 #14 Skrevet 25. juli 2006 Selv om vi tuller litt her også, vil jeg være noe seriøs og si at jeg er nokså overrasket, som byjente, over hvordan det faktisk er på norske landsbygda. Forhold har ikke fungert med menn her, fordi de er så knyttet til sin mors søndagsmiddager, og de er ikke vant til å styre sakene hjemme selv, slik bymenn gjør automatisk. Det er mer gammeldags på bygda, og tiden kan likne på Norge på 1960-tallet (for å overdrive). "Likestilling, hva sa du?!", sier de her. ← En ting har jeg ihvertfall lært av dette ; man skal tenke seg meget godt om før man inngår et forhold med en som kommer fra bygda hvis en selv kommer fra en storby. Forskjellene er såpass store at det gir ikke grunnlag for at slike forhold skal vare. Det vil nok være mest for bykvinner å betenke seg på å inngå et forhold med en mann fra bygda enn det vil være for en mann fra byen å inngå et forhold med en kvinne fra bygda. Siden utviklingen på bygda på en måte har stagnert for 50 - 60 år siden så vil det nok være kvinner som opplever de største konfliktorådene i seg selv og i dagliglivet hvis de kommer fra byen og flytter til bygda og ingår et forhold. Gode gammeldagse mannsjåvinistiske holdninger blomstrer som aldri før Så lykke til, til de som velger å inngå et forhold med en "traust og solid" mann fra bygda.
Gjest Chantal Skrevet 25. juli 2006 #15 Skrevet 25. juli 2006 En annen ting jeg lurer på angåande menn fra bygda (uten å generalisere!) er at enkelte av dem veldig lett stirrer på puppene til en pen jente når de snakker med henne. Er det så vanskelig med blikkontakt? Ser de aldri former/pupper? De har jo kone, elelr har sett jenter før, og kan se dem på TV/filmer, hvorfor stirrer de med øynene i kryss på puppene såpass åpenbart under en samtale?!! Det lurer jeg på! (De felste menn jeg har snakket med i byene er hvertfall mer diskret, de klarer å holde en samtale og blikkontakt uten å stirre åpenbart på brystene til jenta de snakker med). ← Dette merka jeg sist jeg var på hedmark. Der stirra mannfolka noe veldig på brystene til oss jentene....... meeen, det er ikke så rart siden vi alle stod i truser og boxere klar for litt nattbading. Syns ikke dem var så sjenerte jeg. "Fææn å fine brød du har æ".
Gjest Byjente i Hedmark Skrevet 25. juli 2006 #16 Skrevet 25. juli 2006 "Fææn å fine brød du har æ". ← Slike uttalelser har ikke noe med det å gjøre at man ikke er sjenert. Da er man vulgær (Helt typisk Hedmarsk mannfolk)
Gjest Chantal Skrevet 25. juli 2006 #17 Skrevet 25. juli 2006 Slike uttalelser har ikke noe med det å gjøre at man ikke er sjenert. Da er man vulgær (Helt typisk Hedmarsk mannfolk) ← Ja, noen av dem var litt vulgære. Vet at noen av dem er sånn. Har familie der.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2006 #18 Skrevet 25. juli 2006 "Fææn å fine brød du har æ". ← Det var utrolig harry Finnes det ingen som helst slags galante menn her til lands, som er som Greg Reardon?
Viviwoom Skrevet 25. juli 2006 #19 Skrevet 25. juli 2006 *glede seg til å flytte fra landsbygda om ett år*
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2006 #20 Skrevet 25. juli 2006 *glede seg til å flytte fra landsbygda om ett år* ← Ja, hva med oss andre urbane bykvinner da? Skal vi leve kjærlighets-flørt-og sexløse i alle de årene vi tilbringer og ofrer våre beste år på landsbygda?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå