momo Skrevet 24. juli 2006 #1 Skrevet 24. juli 2006 Min far er dement, og det har gått skremmende fort den siste tiden, så nå må han på hjem. Mamma er fortsatt oppegående og frisk og bor jo derfor i leiligheten deres, som kun står på mamma. Men de har ikke noe særeie eller noe sånnt. Mamma lurer på om de kan komme og ta deler av leiligheten eller sparepengene deres, nå når han skal på hjem. Hun vil ikke gå til advokat da hun mener det er for dyrt. Jeg kan ingenting om dette, men håper jo virkelig ikke de kan komme og ta deler av en leilighet min mor bor i, hun er jo minstepensjonist og har jo ikke råd til og bo der hvis hun må ta opp lån på det. Og de har ikke allverdens sparepenger heller, så det lille de har, håper jeg hun får sånn så hun har muligheten til og komme seg på litt turer, hun er jo fortsatt helt frisk og kommer antageligvis til og leve mye lenger. Så hvis det er noen som vet eller kan noe om dette blir jeg veldig glad for svar.
Gjest gjesta Skrevet 24. juli 2006 #2 Skrevet 24. juli 2006 I min kommune koster gamlehjemsplass 75% av trygden (man skal alltid beholde minst 2000 kr) og 75% av alle renteinntekter o.l, altså så tar de ikke av sparepengene, men av det man tjener av å ha pengene stående på bok
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2006 #3 Skrevet 25. juli 2006 Man kan ikke bare komme å ta ifra den andre ektefellen hjemmet deres, eller sette den ene personen i økonomiske vanskligheter. Tror nok din mor sitter ganske trygt i sin leilighet selv om din far må bo på pleiehjem, sykehjem eller bo- og behandlingshjem. Jeg vil råde deg til å snakke med de som har ansvaret i kommunen dine foreldre bor i. De har erfaring med hvordan praksisen er nåe den ene ektefellen ikke klarer å bo hjemme lenger. De er ikke ute etter å lure dine foreldre på noen måte, så det skulle være ganske trygt.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2006 #4 Skrevet 25. juli 2006 Ring Trygdekontoret, de hjelper deg med informasjon.
momo Skrevet 25. juli 2006 Forfatter #5 Skrevet 25. juli 2006 Tusen takk for svar!!! Man hører jo om tilfeller hvor de tar hus og alt, men det er vel når de ikke har en ektefelle. Får nok uansett ta noen dager og prøve og hjelpe mamma med litt økonomi og offentlige etater. Det er alltid pappa som har ordnet allt sånn, men nå kan jo ikke han det lenger.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2006 #6 Skrevet 25. juli 2006 Tusen takk for svar!!! Man hører jo om tilfeller hvor de tar hus og alt, men det er vel når de ikke har en ektefelle. Får nok uansett ta noen dager og prøve og hjelpe mamma med litt økonomi og offentlige etater. Det er alltid pappa som har ordnet allt sånn, men nå kan jo ikke han det lenger. ← Hverken stat eller kommune har myndighet til å "ta" andres hus fordi at de ikke klarer å bo der selv lenger. De kan heller ikke ta av en persons oppsparte midler for at en person er blitt pleietrengende. Men de tar endel av trygden, men man kan søke om bostøtte om man bor på pleiehjem. Jeg synes du burde undersøke dette. Mulig at man også kan få innvilget stønader på trygdekontoret også. Hverken den ene eller den andre av dine foreldre skal føle seg utrygge ang bosted eller økonomi. Systemet er ikke lagt opp sånn.
Gjest Gus Skrevet 25. juli 2006 #7 Skrevet 25. juli 2006 De kan heller ikke ta av en persons oppsparte midler for at en person er blitt pleietrengende. ← Jo, det kan de. De tar en viss andel av formuen hvert år, men jeg tror formue som er bundet opp i eiendom som fortsatt er i bruk av ektefelle eller andre pårørende er unntatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå