Gå til innhold

Saus til bayonneskinke?????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så ble det bayonneskinke til nyttårsmaten, men hva har man til skinka?

Har poteter og grønnsaker, tyttebær og myntgele, men bruker man en saus?????

Noen som veit det?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lagde d idag, og siden jeg har vært på jobb, 'juksa me litt' og tok en posesaus som het kantarell- og sjampinjong, tror jeg d var. Istedet for vann brukte jeg kraft fra en stor boks m hele sjampinjonger, halve melkemengden ble erstattet av kremfløte og de hele sjampinjongene puttet oppi sammen m en god klatt smør når sausen var ferdigkpkt. Resultatet ble NESTEN!!!! som hjemmelaget. Tilbehør: Mandelpoteter, broccoli, samt en boks m lange asparges som dukket frem fra bakerst iskapet. JUST DELICIOUS! Tørr rosévin dertil!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes aspargessaus er deilig til bayonneskinke.

Du kan lage det med hermetiske hvite asperges/aspargestopper. Lag en hvit saus, men med like mye vann som melk eller fløte. Ha i salt og pepper og væsken fra aspergesboksen (den inneholder ganske mye salt, så vær forsiktig med saltet - smak til). Tilsett aspargesene til slutt (de bør ikke kokes, bare varmes, ellers går de lett ioppløsning).

Mange bruker tomatsaus til bayonneskinke, men jeg synes den tar for mye plass. Skinkesmaken kommer ikke godt nok frem.

Skrevet

Right you are, Gjest! Tomatsaus og pasta, dermed basta! MEN til skinke, NO WAY! Feil, feil, feil!!! But, then again, smaken er som baken; den er delt.....

Skrevet

Jeg er igrunnen ikke begeistra for bayonneskinke i utgangspunktet, men MÅ jeg spise det, skal det være med tomatsaus! Nemlig!!

• 6 år senere...
Gjest pål nål
Skrevet
Så ble det bayonneskinke til nyttårsmaten, men hva har man til skinka?

Har poteter og grønnsaker, tyttebær og myntgele, men bruker man en saus?????

Noen som veit det?

tomatasaus gjør susen med poteter. :rope: :rope:

Skrevet

Vi hadde sjysaus til i dag (fra Toro :sjenert:) - jeg synes ikke det var noen stor suksess. Har tidligere lagd saus med sjalottløk, hvitløk, kremfløte og dijon-sennep til, det var veldig godt.

Skrevet
Lagde d idag, og siden jeg har vært på jobb, 'juksa me litt' og tok en posesaus som het kantarell- og sjampinjong, tror jeg d var. Istedet for vann brukte jeg kraft fra en stor boks m hele sjampinjonger, halve melkemengden ble erstattet av kremfløte og de hele sjampinjongene puttet oppi sammen m en god klatt smør når sausen var ferdigkpkt. Resultatet ble NESTEN!!!! som hjemmelaget. Tilbehør: Mandelpoteter, broccoli, samt en boks m lange asparges som dukket frem fra bakerst iskapet. JUST DELICIOUS! Tørr rosévin dertil!

Når du gikk igjennom så mye bry for å piffe opp torosausen, hvorfor lagde du da ikke bare fra bunnen av?? :klø:

Skrevet

Vi bruker bearnaisesaus.

Skrevet

Baernaise- eller en mild fløtebasert tomatsaus. Sistnevnte må være rund, lys og mild, og skal absolutt ikke være annet enn en fjern slektning av tomatsausen til pasta.

Det er den lille syrlige antydningen du er ute etter til røykt svin. Og bruker du steikepanna til noe av tilbehøret, kan det bli bra å koke ut stekepanna (eller bruke sjy og kraft fra skinka, innkokt grønnsakskraft etc.) og en vinsskvett, finhakket og smørblanket løk samt fløte (eller kanskje ei rømmeklatt om du er vinlaus?).

Bruk fantasien. :)

Skrevet

Jeg lager enn sinnsyk god rett med bayonneskinke og det er absolutt festmat. Kaloribombe de luxe!

Oppskriften som er til 4 pers kommer her:

1 bayonneskinke (snaue kiloen)

Den skjærer du i ca 1/2 cm tykke skiver og legger i en ildfast form.

Så kommer sausen:

En boks kremfløte 3 dl

1 bs sukker

1 pk majones

3 små ss chilisaus

Ketchup

Pisk fløten med sukkeret så den er nesten stiv.

Bland inn hele pakka med majones i kremen (bruk mixeren)

Bland så inn 3 små ss med chilisaus og rør godt.

Nå har du i ketchup til sausen får en lys ros farge.

Denne sausen brer du over bayonneskinka.

Stekes ved 200 gr i 20-25 min til sausen begynner å "boble" litt og få litt mørkere farge.

Serveres med poteter og grønnsaker. Bruk gjerne grønnsaker med litt sterke farger.

Denne retten kan du gjøre ferdig kvelden i forveien. Dekk den til med plastfolie (glad pack) og sett den i kjøleskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...