Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om hagebøker eller internettsteder som skriver litt mer utførlig hva slags busker og trær som man kan få til å vokse i sone 6-7-8?

Jeg har noen hagebøker, men det står generelt veldig lite om spesielt de to siste sonene. Kanskje fordi det ikke er så mye som gror her da, men noe må man kunne plante?!

Har noen busker, men har så lyst til å ha litt mangfold i hagen. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der sto det jo litt ja. :) Så takk for den.

Skulle ønske det fantes en egen hagebok for de "verste" sonene... :roll:

Noen her med skrivekløe og arbeidslyst?? ;)

Skrevet
Her finner du et flott forum med mange hyggelige mennesker hvor du helt sikkert kan få svar på mange spørsmål. Vet om flere der som har nydelige hager i både sone 7 og 8.
Skrevet

Kjempefint! :) Takk skal du ha, Leo!

Skrevet

Du kan se hva de har på gartneriene.

Ellers har du jo Hageselskapets sortsliste, tror det var det den het, du finner den på biblioteket.

Når det gjelder stauder, får du kjøpt et hefte på Narvesen, som Hageselskapet har gitt ut.

Masse bilder, og opplysning om klimasoner på alle. Så at de fleste stauder kan brukes i sone 6-7.

Skrevet

Ja, hadde tenkt meg til nærmeste planteskole nå på torsdag.

Biblioteket er jo en mulighet jeg ikke hadde vurdert engang...

Stauder begynner jeg å få teken på, det var mest busker og trær jeg tenkte på nå. Har en enorm hage, som består av mest plen og noen blomsterbed. Så vil ha noen busker for å "forminske hagen" litt, noen som er pene å se på. :)

Takk for tips! :)

Gjest Smule
Skrevet

Spibirkornell er spesiellt vakker . Den blir rødere i greinene jo kaldere det er. Nydelig med røde greiner mot hvit sne, på våren kommer limegrønne blader og så blir den en stor og frodig busk på sommeren.

Ellers så er Rognspirea å anbefale. Særlig hvis problemet er mye sne og fare for greinbrekk. Flotte hvite blomster

Den vakre rosen Maidens Blush skal også klare seg i sone 7.

Skrevet
Spibirkornell er spesiellt vakker . Den blir rødere i greinene jo kaldere det er. Nydelig med røde greiner mot hvit sne, på våren kommer limegrønne blader og så blir den en stor og frodig busk på sommeren.

Ellers så er Rognspirea å anbefale. Særlig hvis problemet er mye sne og fare for greinbrekk. Flotte hvite blomster

Den vakre rosen Maidens Blush skal også klare seg i sone 7.

Søkte på Sibirkornell, da jeg ikke har hørt om det før, men fikk opp at den ikke var anbefalt å plante, da den er plaget av sykdom. I stedet ble Rødkornell nevnt som en hardfør type, men ikke riktig så rød. Men uansett verdt å kikke nærmere på ja! :)

Jeg har noen forskjellige typer spirea, som jeg er veldig fornøyd med. Og to typer rosebusker, Finlands hvita ros og alperosen "Tove". Og syrin. Og noen nypebusker jeg ikke husker navnene på, og Sibirsk Ertebusk. Iallefall det jeg kommer på nå. Men vil ha mer! ;)

Skrevet (endret)

Nå har jeg vært å handlet busker! :tommelsmil:

Kjøpte 1 Rødkornell, 2 Blåleddved og 2 Buskmure. Så nå har jeg litt. :) Tenker at jeg drar tilbake i slutten av august for å kjøpe rester som hun blir å selge ut billig. Fant ut at det var ikke verdt å kjøpe alt for mye på en gang, og bli helt blind av det, så jeg får tenkt ut litt hvor jeg vil ha alt. Det er jo en god begynnelse! Er temmelig fornøyd nå ja! :)

Endret av Spoven
Skrevet (endret)

Hei Spoven!

Kanskje du bor så nært meg at du kan ta en tur innom og se hva som vokser i min hage?

Send PM og fortell hvor du bor, om du er interessert ;)

Endret av Flo*
Skrevet
Vet om flere der som har nydelige hager i både sone 7 og 8.

Var bl.a. Flo* jeg hadde i tankene!

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Ta kontakt med Hageselskapet, de kan gi deg råd.

Skrevet

Takk for den Leo :bukke: :kose:

Du blir etterlyst på Hagegal snart om du ikke kommer å forteller hvordan det går med nyhagen din. ;)

Skrevet
Du blir etterlyst på Hagegal snart om du ikke kommer å forteller hvordan det går med nyhagen din.  ;)

Ja... Jeg burde helt klart gå ut og ta noen bilder i stedet for å sitte her og henge mens jeg venter på at malingen min skal tørke... :sjenert:

Gjest Gjest_Frosken_*
Skrevet

Tilgi min uvitenhet, men.. Sone?? :klø:

Skrevet
Tilgi min uvitenhet, men.. Sone??  :klø:

Landet er delt inn i herdighetssoner basert på klimatiske forhold som f.eks. hvor kalde vintrene er, hvor lenge man kan forvente nattefrost etc. etc. Jæren med sine milde vintre og tidlige vår ligger f.eks. i sone 2 mens f.eks. indre Troms ligger i sone 7. Lavlandet østafjells har stort sett sone 4 - 5. Noen planter er mer krevende enn andre og vil kun kunne forvente å klare seg i f.eks. sone 2. Disse vil da være merket H2 i gartnerier etc. Andre igjen er svært hardføre og klarer seg stort sett overalt. Disse vil være merket med f.eks. H7.

Soneinndelingen er altså et hjelpemiddel som gir en pekepinn om hvilke planter som kan forventes å tåle stedets klimatiske forhold når man skal velge planter og trær til hagen.

Skrevet
Hei Spoven!

Kanskje du bor så nært meg at du kan ta en tur innom og se hva som vokser i min hage?

Send PM og fortell hvor du bor, om du er interessert  ;)

Jeg har sendt deg en PM, jeg. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...