Gå til innhold

Ord deling

Fremhevede innlegg

Gjest -eline-
Skrevet
Personlig synes jeg det er verre når ananas biter  :redd:

:ler:

Der jeg bodde før var det en stor kiosk...den var vel på størrelse med en skoeske så jeg synes de hadde misset litt ;)

De verste eksemplene er når det står på offentlige sider, brev etc, i tillegg så fatter jeg ikke at journalister ikke klarer å skrive norsk! :sur: ...synes overskrifta på vg.no i går var irriterende, ikke direkte orddelingsfeil men: "Åtte sped-barn døde" ...jeg leste speed-barn jeg, spedbarn er jo noe annet :sjenert:

...apostrof-s på skilt etc er en annen ting som irriterer vettet av meg: det heter ikke "Anita's frisør" på norsk, hvor vanskelig kan det være å droppe den apostrofen? :forvirret:

Og ja, jeg har vært medlem i AMO i mange år, er ca 6000 som ble medlem etter meg ser jeg :ler:

Videoannonse
Annonse
Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet (endret)
synes overskrifta på vg.no i går var irriterende, ikke direkte orddelingsfeil men: "Åtte sped-barn døde" ...jeg leste speed-barn jeg, spedbarn er jo noe annet  :sjenert: 

Tror nok heller det var webdesignfeil (eller hva man skal kalle det). For artikkelforfatteren ble kanskje "sped-" og "barn" på to forskjellige linjer, mens andre kan få det på en linje fordi de har annen skriftstørrelese, webleser e.l.

Endret av Slangen
Skrevet
Tror nok heller det var webdesignfeil (eller hva man skal kalle det). For artikkelforfatteren ble kanskje "sped-" og "barn" på to forskjellige linjer, mens andre kan få det på en linje fordi de har annen skriftstørrelese, webleser e.l.

Skal vi melde oss inn amisisspw?

Astrologer mot idioter som ikke skjønner seg på web?

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet

Jeg regner med at i likhet med AMO, hvor man ikke trenger å være astronom, trenger man ikke å være astrolog for å være med her.

Jeg er med. Jeg blir irritert av folk som aldri har hørt om w3c.

Skrevet

Denne er bare SÅÅÅ bra!! *ligge og vri seg i latter* :legrine:

Skrevet
Jeg bryr meg ikke om folk skriver feil og jeg irriterer meg heller ikke over det. Det mest irriterende jeg vet om er folk som henger seg opp i at andre ikke skriver like perfekt som de selv.

Da tenker jeg at de er noen kverulerende, kjedelige tørrpinner :sjarmor:

Hvorfor opplever du det som kverulerernde når du har fått fortalt at det ikke er kverulerende, men at folk opplever det som slitsomt og vanskelig å lese og at de mister flyten i lesningen?

Kverulering er noe helt annet det. Og hvorfor syns du det er greit å ikke orke stresse med å skrive riktig, mens den som leser ikke skal være lat og giddaløs ved å ikke gidde stresse for å få lest?

Skrevet (endret)

Haha :)

Men strengt tatt er sukker biter helt rett deilig når ordet er for langt til å gå på en linje. Det er jo noe annet når folk skal dele et ord i slutten av linja og deler suk-kerbiter fordi de tror de skal dele i dobbel konsonant, noe som jo også er riktig dersom ordet ikke består av to ord. Det er ikke så lett nei.

For å dele sukkerbiter ved linjeskift skal det forøvrig være med en bindestrek hvis jeg husker norsklæreren riktig.

Videre er det jo nå forresten lov å skrive både pøbb i stede for pub, og sjampinjong i stede for champingong og sjampanje i stede for champagne og konjakk i stede for cognac - og en hel masse mer. Så det forundrer meg ikke om det også har blitt lov å både skrive og si en hel masse andre merkelige saker også :) Her gjelder det å følge med i tiden.

Endret av Atmi
Skrevet

Du husker riktig, Atmi; bindestreken skal være der når du deler ved linjeskift.

Jeg tillater meg å kopiere inn noe jeg skrev i et annet forum:

Hva er så vanskelig med sammensatte ord?

Overskriften sier kanskje sitt. Er det virkelig så forbasket vanskelig å skrive pannekaker i stedet for panne kaker(hva i svarte er en pann kake, da?), lammelår i stedet for lamme lår(det er lår fra lam det er snakk om, ikke å være lam i et lår/et lår som er lamt), vekkeklokke i stedet for vekke klokke(for å komme deg opp om morgenen trenger du en klokke som er vekke?), kjøttbiter i stedet for kjøtt biter(kjøtt som biter? hjelp!), etc etc etc.

okey, her inne er jeg vel ikke så feilfri selv, her jeg sitter og skriver med små forbokstaver, og med en lei tendens til 3 punktum etter en setning. men og/å og sammensatte ord har jeg da på plass.

og setningen "språket utvikler seg" holder ikke helt stikk her, synes jeg. javel, så utvikler språket seg, da, men det er vel ingen unnskyldning for å skrive feil?

og ja, jeg vet at de bruker orddeling i engelsk, men der er det litt vanskeligere å tolke ting feil enn det er på norsk.

så jeg spør igjen: er det virkelig så vanskelig?

Laktose allergi, f.eks. Eller oral sex. En allergi som er laktose? Aldri hørt om. Sex som foregår muntlig(oral = muntlig)? Vel... Foretrekker oralsex, jeg, da... =P

Det heter kyssesyke og ikke kysse syke(å kysse syke og ha sykdommen kyssesyke, eller mononukleose som det heter på fint, er to vidt forskjellige ting)

Gymtimene og ikke gym timene.

Tungekyss og ikke tunge kyss(kyss med bruk av tungen, eller et tungt kyss?).

Matteeksamen og ikke matte eksamen

Menskalender og ikke mens kalender

Greit at mellomromstasten er fin å ha, men ...

Protestside, ikke protest side.

Badeshorts, ikke bade shorts(det er forskjell på en shorts man bruker når man bader, og på å bade selve shortsen).

"Sjekke triks" er enda en. Å sjekke et triks? Eller sjekke mange triks, kanskje? Hva har å sjekke triks med kjærlighet og flørting å gjøre? Nei, sjekketriks høres langt mer logisk ut.

"Piczo side". En piczo, og en side. Okey, hva er en stk piczo, da? Piczoside, derimot, det gjør det lettere å forstå at det er en nettside innen www.piczo.com det er snakk om.

"Gjennomsnitts størrelse". Det det egentlig står her, er at det er et gjennomsnitt som eier en størrelse. S på slutten av et navn brukes nemlig i stedet for sin, sitt eller si. Men skriver du "gjennomsnittsstørrelse", er det lettere å forstå at det er snakk om gjennomsnittet av en størrelse.

Skrevet

Jeg har sikkert skrevet mye feil altså. Men ettersom jeg brukte sjampinjong som eksempel bør jeg gjerne vise at jeg vet det skrives champignon og ikke champigong, eller hva det nå var jeg skrev :)

Skrevet

Tusen takk, Festus :-D * :bukke: og neier*

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg har nesten gitt opp dette med å rette på orddelingsfeil. Jeg har blitt en forhatt samarbeidspartner for oppgaveskriving på studiet mitt. Pirker og retter på alle småfeil. Men folk skriver så mye rart. Det virker uproft og det hemmer min forståelse av setningen. Da jeg skulle lese gamle eksamensoppgaver i vår, klarte jeg nesten ikke å konsentrere meg om innholdet, fordi jeg var så opptatt av å rette skrivefeil.

Det virker som om mange har frykt for lange ord, og at de trenger litt luft. De fleste klarer å skjønne at det heter solhatt, men når det gjelder mer uvanlige og lengre ord, dukker problemene opp. F.eks. hudpleie produkter og kakadue fjær.

Skjønner at språket stadig er i endring, men det irriterer meg når det endrer seg fordi folk er late og når det forårsaker misforståelser. Men når det gjelder latskap, så har vel kanskje det også tidligere vært hovedgrunnen til språkendringer, så det må man vel bare leve med.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvorfor opplever du det som kverulerernde når du har fått fortalt at det ikke er kverulerende, men at folk opplever det som slitsomt og vanskelig å lese og at de mister flyten i lesningen?

Kverulering er noe helt annet det. Og hvorfor syns du det er greit å ikke orke stresse med å skrive riktig, mens den som leser ikke skal være lat og giddaløs ved å ikke gidde stresse for å få lest?

Nei, nå må jeg bare bøie meg i støv-e. Du skriver så vel-formulert at jeg blir full av beund-ring. Du er ikke det minste kveruler-ende i det hele tatt og det finnes ikke slitsom`t å lese det du skriver. Jeg skal selv-følgelig sjerpe meg og bejyne på et rettskriv-ningskurs pront`o :klø:

Det er veldi interess-angt å bry seg om andre`s retts-skrivnings-feil. Det fins ikke sjedelig i det hele tatt :sjarmor:

Det er viktig å ikke miste flyten i les-ningen, for det er meget slit-somt og ikke minst vanske-lig. Før hadde jeg skrive-glede og var ikke så opp-tatt av om -ord-stillingen var helt per-fekt, men det å behold-e spontanitte-ten er ikke på-langt-nær så viktig som å få alt perfekt. da blir jeg jo tatt for å være en av di som ikke er så skoler-te...... :grine::sjarmor:

(Hvor finner jeg foressssten dette rettsskriv-ning`s-kurset? Er det bare å følge køen av alle kveru-lerende tørrpinn-er?) :sjenert:

Gjest BagLady
Skrevet

(Hvor finner jeg foressssten dette rettsskriv-ning`s-kurset? Er det bare å følge køen av alle kveru-lerende tørrpinn-er?) :sjenert:

Ja, bare pass på at du ikke tar feil av den køen og køen for ignorante, grammatisk tilbakestående fjols :ironi:

Skrevet (endret)
Nei, nå må jeg bare bøie meg i støv-e. Du skriver så vel-formulert at jeg blir full av beund-ring. Du er ikke det minste kveruler-ende i det hele tatt og det finnes ikke slitsom`t å lese det du skriver. Jeg skal selv-følgelig sjerpe meg og bejyne på et rettskriv-ningskurs pront`o :klø:

Det er veldi interess-angt å bry seg om andre`s retts-skrivnings-feil. Det fins ikke sjedelig i det hele tatt :sjarmor:

Det er viktig å ikke miste flyten i les-ningen, for det er meget slit-somt og ikke minst vanske-lig. Før hadde jeg skrive-glede og var ikke så opp-tatt av om -ord-stillingen var helt per-fekt, men det å behold-e spontanitte-ten er ikke på-langt-nær så viktig som å få alt perfekt. da blir jeg jo tatt for å være en av di som ikke er så skoler-te...... :grine:  :sjarmor:

Flink du er til å ta kontstruktiv kritikk da. Du må nok bare tolerere at dårlig skriving er dårlig formidling og utrolig lite interessant å lese. Så får du ta det til deg og bli hørt, eller la være å ta det til deg og bli overhørt. Samme for meg.

Du har nå i det minste hørt hvordan folk oppfatter det. Det er jo selvfølgelig kun du som har noe å tjene på at andre orker bruke tiden sin på deg, du kan regne med at de fleste andre kjenner det midt i ryggen om de overser deg fordi du er så slitsom å kommunisere med.

Endret av Atmi
Skrevet

mhm, orddelingsfeil er irriterende!! :frustrert:

Spesielt om det er blader eller aviser som gjør feilene. De har vel korrekturlesere, så de burde vel greie å unngå slike feil?!

Fikk øyet på et blad her en dag, Tique eller noe. På forsiden var det utrolig mange orddelingsfeil. Ellers er det stadig vekk orddelingsfeil på de tåpeligste ord i både vg og dagbladet ...

Fant en sånn ferdiggpose for rundstykker det faktisk stod "rund stykker" på ... ellers er jo "krydder blanding" alltid fin ... *sukk*

Gjest Gjest
Skrevet
:ler: Overskriften var tull, ser du! Ord deling er feil, orddeling er riktig.

P.S Skal melde meg inn i "Astronomer mot orddeling" ja. Jeg kan vel bli med, tross i manglende astronomi-kunnskaper?

Det irriterer meg at du ikke bruker komma etter "astronomer mot orddeling". Litt rar flyt i setningen, eller hva?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...