Gå til innhold

Ord deling

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg bryr meg ikke så mye i fora som dette, jeg undrer meg bare over at det ikke av og til går opp et lys når man skriver "til bake". Ellers reagerer jeg helst i de situasjonene Frysepulver nevner.

(Jeg fikk f.eks. brev fra Aetat om "jobbsøker kurs for arbeids ledige".)

Endret av Druscilla
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg bryr meg ikke så mye i fora som dette, jeg undrer meg bare over at det ikke av og til går opp et lys når man skriver "til bake". Ellers reagerer jeg helst i de situasjonene Frysepulver nevner.

(Jeg fikk f.eks. brev fra Aetat om "jobbsøker kurs for arbeids ledige".)

"Jobb søker kurs" hadde tross alt vært mer oppsiktsvekkende.

Gjest Gjesta
Skrevet

Det irriterer meg også, men ikke i den grad at jeg blir provosert av det. I alle fall ikke inne på KG som faktisk er forholdsvis uformelt nettsted. Jeg er av dem som skriver raskere enn jeg tenker.. ;) Da kan det hende at ordene "detter" fra hverandre, eller smelter sammen. Litt ettersom. Jeg ser det selv i ettertid, men henger meg ikke så mye opp i det. Når det gjelder jobb mail, cv'er og andre formelle ting så leser jeg alltid korrektur og får det riktig:) Jeg er faktisk en av dem som kan bli litt oppgitt over folk her inne som må kommentere feil som blir gjort. Egentlig er det litt unødvendig. Det er jo også noen som sliter med dysleksi. De kan kanskje til og med bli lei seg?

Skrevet

Jeg kommenterer det aldri (bortsett fra nå da såklart), men irriterer meg ofte hvis det er innlegg med gjentatte skrivefeil. En ting som irriterer meg nesten mer enn orddeling er feil bruk av og/å... kanskje jeg er blitt litt snerpete med årene? ;)

Skrevet
Så lenge man ikke trekker diskusjonen ned på det nivået at de som har orddelingsfeil er dummere enn andre. Eller at de burde tas mindre seriøst og at de må ta seg et skrivekurs før de har noe her å gjøre, så har jeg forståelse for at det er irriterende for noen.

Enig.

Jeg kommenterer ikke andres ordfeil eller stavemåte. Når jeg oppdager feil i egne innlegg, retter jeg opp feilene etterpå. Nettopp fordi jeg ikke vil at poenget bak et innlegg skal drukne i kommentarer om min skrivestil.

Men jeg synes det er morsomt når andre kommenterer såkalte feil i innlegget mitt som ikke er språk eller skrivefeil, og virkelig lar meg få gjennomgå. Mitt første studie på universitet var norsk, så jeg er relativt trygg på ords opprinnelse og betydning. Men det fritar meg selvfølgelig ikke fra enkelte skrivefeil :ler:

Ellers synes jeg det kan være vanskelig å lese innlegg med å/og feil og som inneholder interne forkortelser som ikke er allmennkunnskap. Da tar det litt lenger tid å lese innlegget, men jeg kommenterer det ikke til brukeren etterpå.

Gjest Purple
Skrevet

Jeg blir skikkelig irritert av orddeling. Og nå som det har vært så mange tråder her inne om det, hvorfor kan ikke folk lære?

Jeg vet at det finnes mennesker med dysleksi og diverse, men jeg kan dessverre ikke noe for det. Når jeg leser tekster med skrivefeil på skrivefeil, så klarer jeg ikke å unngå å tenke mine fordomstanker om at forfatteren er en dum sosialklient.

Nå får jeg vel kjeft, nå!

Skrevet

Ja. Det er skikkelig irriterende å lese det derre, men samtidig vet jeg at jeg ofte gjør det selv. Så - tenker det kan ha noe å gjøre med at vi skriver litt muntlig og ikke legger merke til det med mindre vi gjennomleser det vi har skrevet. Selv om noen helt klart MÅ dele alle ord så sant de har muligheten til det, men jeg tror at de oppriktig tror det er slik det skal være.

Skrevet
Jeg blir skikkelig irritert av orddeling. Og nå som det har vært så mange tråder her inne om det, hvorfor kan ikke folk lære?

Jeg vet at det finnes mennesker med dysleksi og diverse, men jeg kan dessverre ikke noe for det. Når jeg leser tekster med skrivefeil på skrivefeil, så klarer jeg ikke å unngå å tenke mine fordomstanker om at forfatteren er en dum sosialklient.

'

Hehe, generaliserer ikke du nei. Liksom alle sosialklienter (sosial klienter) er dumme og kan ikke skrive norsk.

Forstår hva du mener da, klarte bare ikke holde munn

Atmi

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet
Når jeg leser tekster med skrivefeil på skrivefeil, så klarer jeg ikke å unngå å tenke mine fordomstanker om at forfatteren er en dum sosialklient.

Jeg har vært borti folk som er utrolig talentfulle i matematikk og som deler ord som bare det. At man ikke har gode skriveferdigheter har ingenting med at man er dum å gjøre, det betyr bare at man har ikke har gode skriveferdigheter.

Gjest Chrizzy
Skrevet

Fy skam deg :fy_fy:

;)

Gjest Purple
Skrevet

Jeg vurderte å vifte med ironiflagget, men jeg gadd ikke.

Som jeg sa, jeg vet at det ikke er sånn, men har man fordommer, så har man fordommer. ;)

Gjest Chrizzy
Skrevet
Jeg vurderte å vifte med ironiflagget, men jeg gadd ikke.

Som jeg sa, jeg vet at det ikke er sånn, men har man fordommer, så har man fordommer.  ;)

Jeg skulle sikkert vifta med det flagget selv :)

Gjest Purple
Skrevet
Jeg skulle sikkert vifta med det flagget selv  :)

Ikke nødvendig for min skyld. Jeg bruker så mye ironi selv, at jeg som oftest kjenner det igjen når andre bruker det også :)

Gjest gjest1
Skrevet
Jeg blir også sprø av det. En tekst med mye særskriving gjør at jeg leser mye saktere enn jeg gjør til vanlig.

Ja, det er det som er problemet for meg også.. jeg får ingen rytme i lesingen.

Nå hender det nok jeg deler feil selv også, men det er mer fordi det går så fort i svingene. Ellers har jeg sluttet å kommentere skrivefeil o.l., for da kommer dyslektikerne og roper om at det er sånne som meg som gjør at de ikke tør å skrive til slutt... :overrasket:

Ellers lurer jeg veldig på om alle de som deler opp ordene faktisk leser så mye engelsk at det er der de får det fra - det tror nemlig ikke jeg. Jeg tror de bare ikke "vet bedre", og så leser de at så mange andre gjør det, det være seg i reklamer, artikler og mer... det blir jo mer og mer av det hele tiden.... vondt å se på, og vanskelig å lese.

Gjest agjest
Skrevet
Mitt første studie på universitet var norsk, så jeg er relativt trygg på ords opprinnelse og betydning. Men det fritar meg selvfølgelig ikke fra enkelte skrivefeil  :ler:

Da burde du kanskje visst at det heter studium da? ;) Bare for å pirke litt.

(studium -iet, -ier, -ia el. -iene)

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet

...Og "språk- eller skrivefeil".

Men jeg synes det er morsomt når andre kommenterer såkalte feil i innlegget mitt som ikke er språk eller skrivefeil, og virkelig lar meg få gjennomgå. Mitt første studie på universitet var norsk, så jeg er relativt trygg på ords opprinnelse og betydning. Men det fritar meg selvfølgelig ikke fra enkelte skrivefeil  :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

sjekk ut amo.no

veldig artig side som tar opp dette emnet

treningsjenta ikke innlogga

Gjest BagLady
Skrevet
Og denne:

"Ananas ringer"

:lese:

Personlig synes jeg det er verre når ananas biter :redd:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg bryr meg ikke om folk skriver feil og jeg irriterer meg heller ikke over det. Det mest irriterende jeg vet om er folk som henger seg opp i at andre ikke skriver like perfekt som de selv.

Da tenker jeg at de er noen kverulerende, kjedelige tørrpinner :sjarmor:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...