Gå til innhold

Leier bolig. hvem har ansvaret?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg leier en bolig der lynet har slått ned slik at jeg må ha elektriker for å fikse noen kurser. Er det jeg eller huseier som må betale for dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva står i kontrakten da? Har du ansvar for vedlikehold så ja.

Gjest Gjest
Skrevet

Har standard husleiekontrakt. Der står det at jeg plikter å ha innbo forsikring. Dekker denne sånne skader i såfall?

Gjest Gjest
Skrevet

Takk, men er fortsatt litt grønn. Slik jeg tolker lovene er det utleier som må reparere?

Gjest loren
Skrevet

For oss endte det med det iallefall, ref:

" Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt. " <-- kursene til hører jo utleier.. :)

Vi fikk høre av rørleggeren vi snakket med at så lenge det var snakk om skade som du ikke kunne forutse og gjøre nor for å forhindre, så går det på huseier.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg mener bestemt at det er utleier som dekker skade på leilighet (med midre du har forårsaket den selv, og det er ikke slik i ditt tilfelle).

Gjest Gjest
Skrevet

Ring forsikringsselskapet ditt og spør hvilken av forsikringene som skal dekke sånne skader.

Men jeg tror det er villaforsikringen som skal dekke det - alt som er en del av huset.

Hvis lynnedslaget har forårsaket skade på løse gjenstander fex. telefaxmaskin, så skal det dekkes av innboforsikring.

Skrevet

Som huseier er jeg opptatt av at huset mitt skal være i god stand, og gjør meg ikke vanskelig. Etter lynnedslag hadde nok jeg betalt for reperasjoner på huset og det elektriske. Dersom noe av dine ting ble ødelagt, ville dette gå på din egen forsikring. Innbrudd regnes som ekstraordinær skade som dekkes av huseier, så det er fornuftig at lynnedslag også gjør det.

Men du bør snakke med husverten din snarest. Dersom det går lang tid før du varsler forsømmer du varslingsplikten (i verste fall har huseier da utkastelsesgrunn). Du må også bli enig med huseier om du eller han skal bestille elektriker, han har krav på å forsøke å utbedre feilen "selv".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...