Gå til innhold

Nattamming

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvordan er det med dere som nattammer og har barnet i sengen, får dere alltid barnet til å rape? Grunnen til at jeg spør er at barnet mitt sovner som regel med puppen og når jeg da tar han opp for å rape så våkner han og ikke vil sove igjen. Så er det på igjen med pupp. Jeg har i det siste latt bare sove ut å "ta ut" rapen, det har gått greit, men han har da bare sovet i 2 timer før han er sulten igjen. Noen som har erfaringer med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Der er jo noen som sier at babyen bør tas fra puppen før h*n sovner for å lære dem gode søvnmønstre og det å klare å sovne på egenhånd.

Du sier ingenting om hvor gammel babyen er. Så det er vanskelig å gi konkret råd. Men jeg ville, dersom babyen var noen mnd gammel, fått ut den rapen og lagt babyen til å sove igjen. Går det bare to timer etter at babyen har sovnet på egen hånd, ville jeg først prøvd med vann og noen beroligende ord. Er babyen sulten, ja da ville jeg gitt et nytt måltid og så lagt babyen til å sove igjen uten pupp eller kos. Kanskje. Jeg vet ikke, er så lenge siden jeg selv var gjennom dette og det finnes ingen fasitsvar.

Endret av Litt Lost
Skrevet

Mitt barn har aldri blitt rapet ved nattamming (og morgen og kveld). Ikke hatt noen problemer med mavevondt eller gulping av den grunn. Hvis barnet ditt lett får vondt i maven eller er gulpete av seg, er det selvsagt en annen sak.

Her sovnes det ved puppen hele tiden.

Skrevet

I Aschehougs bok "Småbarn, de tre første årene" står det om amming om natten:

sitat:

"Raping om natten. Om natten konsentrerer barnet seg mer om måltidet, siden det ikke er så mange ting i omgivelsene som kan distrahere. Det betyr at barnet er raskere til å spise, og ikke sluker så mye luft underveis. Derfor raper ammebarna mindre om natten."

Binkejenta, som nå er tre måneder, våkner 1-2 ganger i løpet av natten og vil ha mat. Vanligvis sovner hun igjen når hun har spist seg mett og da bare flytter jeg henne over i sprinkelsengen igjen. Hvis hun sovner for tidlig, før hun har spist noe særlig, vekker jeg henne forsiktig ved å stryke henne over hodet og kroppen.

Hmm... Vet ikke om det var noe egentlig svar på innlegget ditt, men...

Skrevet
Hmm... Vet ikke om det var noe egentlig svar på innlegget ditt, men...

Dette svarte i alle fall på det jeg lurte på :)

Er veldig skjelden hun raper om natta, og også skjelden hun gulper da. På dagen gulper hun stadig hvis hun ikke rapes. Men nå vet jeg jo litt mer om hvorfor!

Skrevet

De tenger visst ikke og rapes om natten...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...