Gå til innhold

Hvordan fungere det med ringer ved frieri?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker meg ikke et tradisjonelt bryllup, men et romantisk frieri drømmer jeg om...

Det jeg ikke helt skjønner er følgende:

Jeg håper at typen en gang frir til meg, ned på kne med en fin ring på lur. Men da har jo bare JEG ring og ikke han... Har ikke noe ønske om å gå på ring shopping sammen i etterkant. Hvordan funker det da? Blir jo litt teit hvei han har kjøpt ring til oss begge?? Jeg har hørt at fra gammelt av så var det bare jenta som hadde forlovelsering og ikke mannen... er det noe som blir praktisert i dag?

:forvirra::ler:

Videoannonse
Annonse
Gjest gjesta
Skrevet

Min kjære hadde kjøpt ringer til oss begge to. Han visste godt hva slags type ringer jeg likte på forhånd (uten at jeg hadde skjønt at han skulle fri). De ringene var bare på lån fra butikken, de viste jo ikke størrelsen, så de måtte byttes etterpå. Men jeg tror det er vanlig at gutten kjøper begge ringene, ja.

Skrevet

Min hadde også kjøpt ringene på forhånd til oss begge ;) Han hadde til og med gravert dem inn så han var rimelig sikker på hva svaret ble ;) Selv om vi bare har vært sammen snart 1 år :hjerter:

Gjest Gjest_SnartFru_*
Skrevet

Min kjære kjøpte bare ring til meg (diamantring). Ringer av typen som jeg forbinder med ekteskap venter vi med til vielsen, men det er mange som tar i bruk slike allerede ved forlovelsen.

Skrevet
Min kjære kjøpte bare ring til meg (diamantring). Ringer av typen som jeg forbinder med ekteskap venter vi med til vielsen, men det er mange som tar i bruk slike allerede ved forlovelsen.

Jeg synes det høres mer riktig ut slik dere har gjort det en at typen hadde kjøpt ring til oss begge...

Kanskje litt fordi det liksom ikke skal være en selvfølge at jeg sier ja (blir litt vel planlagt med ringer til oss begge) og kanskje fordi jeg ikke kan forestille meg typen på ring shopping til seg selv :ler:

Men virker jo som om "alle" har ringer da....

Skrevet

Det vanlige (her til lands) er at begge har ring når man er forlovet.

Min elskede gikk til gullsmeden og kjøpte forlovelsesringer, en til meg og en til ham selv, glatte gullringer. De lå i samme eksem i et hjerte. Han gikk ned på kne med denne esken, og siden jeg svarte ja satte han den minste ringe på min finger, og jeg den største på hans. Nå var disse altfor store da, men vi leverte dem inn hos gullsmeden for tilpassing og gravering (det var inkludert i prisen)

Men noen frir med en diamantring til jenta, der han ikke har ring før de gifter seg, det er gjerne inspirert av slik vi ser det på film, for det er det vanlige i amerika. skikken spres her til lands også.

Men det vanligste er fortsatt at begge har ring under forlovelsen. Enten han kjøper dem og presenterer dem under frieriet, eller at de begge går og velger sammen etter firieriet (man tRENGER jo ikke en ring for å fri eller være forlovet)

Skrevet
(man tRENGER jo ikke en ring for å fri eller være forlovet)

JOOOOOOOO

:hoppe::ler:

Nei man gjør jo ikke det, men en liten diamant ring i hvitt gull - ikke noe kjempe fancy hadde vært noe...

Er nok de amerikanske filmene jeg har tenkt litt på selv :ler:

Gjest -eline-
Skrevet

Min kjære nekter å kjøpe ring før han vil fri (vi har snakket om det ja ;)), han vet strengt tatt hva jeg liker og hva jeg ønsker (har sett en ring jeg syntes var lekker på en gullsmed vi tuslet forbi), men han vil heller ta meg med senere og velge ut ring sammen for å være sikker på at den er perfekt, vi skal jo bruke de for resten av livet :)

Gjest Gjest_SnartFru_*
Skrevet

Jeg var også med på å kjøpe min. Det var utrolig romantisk. Vi kjøpte den på storbyferie, og den er utrolig flott :)

Skrevet

Signerer denne! :Nikke:

Gjest Gjest
Skrevet

Vi kjøpte ringer sammen til begge to etter at vi ble forlovet. Det er veldig koselig å gå sammen og kikke. Men så bestemte vi oss for å kjøpe nye gifteringer, så nå ligger forlovelsesringen i skuffen...

Skrevet
Siden du spør om dette, regner jeg med at du skal fortelle han hva han skal gjøre når han frir til deg?  Hvorfor ikke la det hele bli opp til han, for da blir det jo en skikkelig overraskelse.

Og for å svare på spørsmålet ditt. Vi hadde begge to forlovelsesringer, for vi var to som var forlovet  ;) .

Nei har ikke tenkt å fortelle ham noe... det skal bli helt opp til han dersom det i det heletatt skjer, men har nok hintet en gang eller to om at jeg hadde synes det hadde vært romantisk med et skikkelig frieri med ring og greier :)

Alt dette er nok bare litt tanker rundt det + at jeg nok har sett for mange amerikanske romantiske filmer hvor mannen gir damen en stooor diamant ring og hører liksom aldri om det i her i Norge.

Jeg må jeg si at jeg skjønner at enkelte vil være med å plukke ut ring selv fordi den skal brukes resten av livet. Forøvrig har jeg aldri sett min kjære så stolt som når jeg pakket opp smykket som jeg fikk til bursdagen. Det er helt nydelig og det ligger så mye kjærlighet bare i å plukke det ut selv at om det ikke skulle være min personlige favoritt ring jeg hadde fått hadde det ikke spilt noen rolle. Så lenge jeg vet at han liker den :hjerter_rundt:

Skrevet

For meg er både forlovelsesring og giftering en ting som begge bruker.

Ringen skal være en bruksring, og dermed føler ejg at den amerikanske forlovelsesringen med diamant blir helt feil.

Kan ikke bruke det i min jobb!

Vi gikk på ringshopping sammen, og det var utrolig koselig! Ville ikke gått glipp av det for noe i verden!

Skrevet

Vi er visst litt amerikanisert vi da ...

Forloveden min fridde med en nyyyydelig diamantring i hvitt gull. Selv ville han ikke ha ring før vi gifter oss. Noe som er helt greit- da kan vi gå på ringshopping sammen da, istedetfor at han kjøper ringer til seg og meg, og så går vi sammen og kjøper ring til meg når vi gifter oss.

Skrevet
Vi er visst litt amerikanisert vi da ...

Forloveden min fridde med en nyyyydelig diamantring i hvitt gull. Selv ville han ikke ha ring før vi gifter oss. Noe som er helt greit- da kan vi gå på ringshopping sammen da, istedetfor at han kjøper ringer til seg og meg, og så går vi sammen og kjøper ring til meg når vi gifter oss.

:hoppe: :hoppe: :hoppe: JEG OG VIL!!!!! :ler:

Skrevet
:hoppe: :hoppe: :hoppe: JEG OG VIL!!!!!  :ler:

Hihi;)

Vet hvordan du har det- var akkurat som deg inntil nylig. Så bare vær tålmodig så skjer det nok! ;)

Lykke til!

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg ble fridd til nå i sommer. Og han holdt frem en nydelig liten diamantring i hvitt gull. Han skal ikke ha ring, så det blir ringshopping sammen når vi skal ha giftering.

Skrevet
Jeg ble fridd til nå i sommer. Og han holdt frem en nydelig liten diamantring i hvitt gull. Han skal ikke ha ring, så det blir ringshopping sammen når vi skal ha giftering.

Gratulerer :klem:

You lucky girl :sur::ler:

Gjest Gjest_Julibrud_*
Skrevet

Her var det også slik at min mann (ja, nå er vi gift!!!) fridde med en diamantring i hvitt gull. Selv fikk han ikke ring på fingeren før i kirken for fire uker siden. Så nå har vi begge tradisjonelle gullringer på høyre hånd, mens jeg har min diamantring på venstre.

Skrevet

Min mann fridde til meg med ringene klare. Dette skulle brukes som gifteringer. Ringen ble prøvd, men levert tilbake, da dette var lov. Dette var jeg veldig glad for, for jeg vil selv være med på å velge ringen jeg skal gå med hver dag resten av livet (forhåpentligvis).

Sammen fant vi et par ringer som vi er veldig fornøyd med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...