Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha trent spinning 3 ganger i uken i 1 mnd har jeg faktisk gått ned 4-5 kg (to badevekter viser to forskjellige ting).

Ikke har jeg lagt om kostholdet spesielt mye heller, men jeg har kuttet ut alt av sukkerholdig brus (drikker cola light hvis jeg får veldig lyst på brus), og spiser fortsatt potetgull, sjokolade og is, bare sjeldnere og ikke så mye av gangen.

er veldig fornøyd og er kjempemotivert!!!

anbefaler spinning som treningsform til alle som vil slanke seg/komme i form

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

bra for deg! viktig å finne en treningsform man liker, ellers funker det ikke i lengden.

jeg har aldri prøvd spinning, er aerobic- og stepfrik. synes det ser utrolig kjedelig ut.

Gjest Gjest
Skrevet

jeg har nettopp kjøpt meg spinningssykkel,men jeg vet ikke hvordan jeg bør sitte for å best utbytte...?

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor lang var hver treningsøkt?

Og spinng, det er sånn at man sykler først fort, så sakte osv? Gjorde du det ute eller på trimsykkel?

Skrevet
jeg har nettopp kjøpt meg spinningssykkel,men jeg vet ikke hvordan jeg bør sitte for å best utbytte...?

Hvis du tenker kalorier, så tror jeg ikke det har så mye med sittestilling (annet enn at det nok går flere kalorier med når man står enn når man sitter..)

Men noen tips til sittestilling har jeg:

Du bør sitte passe høyt (kneet skal bare nesten være strakt når du trør ned, trø noen runder når du tror du har funnet riktig høyde og se hvordan knærene er på vei rundt).

Så bør du sitte så langt fra/nært styret at du har en litt knekk i albuene når du sitter, og du skal kunne slappe litt av i skuldrene.. Et triks er å ha ca lengden fra fingrene til albuen fra styret til setet).

Styret skal være ca like høyt som setet, men de fleste syns det er lettere at styret er litt høyere til å begynne med, så du kan prøve både å ha styret like høyt og litt høyere og så se hva du foretrekker. Kanskje kan du ha det lavere etterhvert.

Når det kommer på lengden på øktene, så kommer det an på hva slags mål man har. For vektnedgang bør man ha moderat intensitet og lange økter (minimum over en halvtime), for kondistrening kan man jobbe litt hardere og da gjerne litt kortere. Jeg liker å variere litt :)

Skrevet
Hvor lang var hver treningsøkt?

Og spinng, det er sånn at man sykler først fort, så sakte osv? Gjorde du det ute eller på trimsykkel?

jeg har tatt tre 45minutters timer i uken. Det er lav-intensitets timer der man skal ha 75% av makspuls, slik at man oppnår full forbrenning (og svetter som bare det!! :ler: )

spinningtimene gjør man inne på et treningssenter med fengende musikk og instruktør... sykler fort med lite motstand på starten, også skrur vi på litt og litt motstand for hver sang. bytter mellom å sitte nede, stå og sykle og å "jogge" (stå å sykle oppreist med rett rygg)

Skrevet

Hva er egentlig forskjellen på en spinningsykkel og en vanlig trimsykkel? :klø:

Gjest Gjest
Skrevet

Spinningsykler kan man stå på. Det er også klips på spinningsykler (sykkelsko anbefales virkelig).

Jeg klarer aldri å sykle like lenge på trimsykler alene som jeg gjør på spinningtimer. To forskjellige verdener for min del...

Skrevet

Spinningsykler har et tungt (!) hjul, som man drar rundt når man trør. Det er en bremsekloss rett på dette hjulet som justerer motstanden.

En ergometersykkel/vanlig trimsykkel har litt annet system for å justere motstand, ofte er det bare et metallbånd som man drar rundt, og som bremses av en magnet..

Ergometersykler har dispay som forteller f.eks. om fart, avstand man har syklet, tid osvosv, mens spinningsykler sjeldent (aldri?) har det..

Spinningsykler føles mer ut som en vanlig sykkel syns jeg, og jeg foretrekker spinningsykler foran ergometersykler.

Skrevet
jeg har tatt tre 45minutters timer i uken. Det er lav-intensitets timer der man skal ha 75% av makspuls, slik at man oppnår full forbrenning (og svetter som bare det!!  :ler: )

spinningtimene gjør man inne på et treningssenter med fengende musikk og instruktør... sykler fort med lite motstand på starten, også skrur vi på litt og litt motstand for hver sang. bytter mellom å sitte nede, stå og sykle og å "jogge" (stå å sykle oppreist med rett rygg)

Hei jeg har og drevet med spinning i 6 mnd'er. Mitt mål var å få ned i vekt, noe som gikk bra. Har gått ned 18 kg til nå, men skal ned 5 kg til. Lurte litt på dette med å trene med lav intensitet. Er det dokumentert at man forbrenner mest fett ved lav intensitet ? Når jeg trener ligger jeg som regel med en puls i området 165-182 aldri under 150. Er dette helt feil? I følge polarklokka mi så har jeg forbrent nesten 1000 kcal på en time spinning :)

Hvis jeg skal ligge under 75 % så er jeg bare på søndagstur, tror ikke jeg hadde blitt svett engang ! Stemmer dette ?

Trener spinning tre ganger i uka pluss jeg sykler fra og til jobb (ca 2,5 tilsammen)

Skrevet (endret)
[...]Lurte litt på dette med å trene med lav intensitet. Er det dokumentert at man forbrenner mest fett ved lav intensitet ? [...]

Her er det beskrevet en studie som viser det i alle fall, så kan du vurdere selv hva du velger å tro. Det er uansett viktigst å trene på en måte man syns er kjekk, syns jeg! :)

Endret av wind-up bird
Gjest Sille
Skrevet

Det jeg har lært når det gjelder energifrigjøring/forbrenning, er at det er den totale energiomsetningen som er viktig.

Moderat intensitet (60-70% av max Vo2): 2/3 av energien hentes fra karbohydrater, 1/3 fra fett. Man forbrenner mindre fett ved denne intensiteten enn ved lav intensitet MEN den totale energiomsetning er større, hvilket betyr at 30% mer fett forbrennes pr. tidsenhet ved moderat intensitet i forhold til lav intensitet.

Det spiller forøvrig ingen rolle om det er fett eller sukker som forbrennes -det viktige er den totale energiomsetning som altså er direkte relatert til den distansen som tilbakelegges uansett hastighet.

Håper jeg gjorde meg sånn nogenlunde forstått... :forvirret:

Skrevet

Hmmm, kanskje jeg må vurdere spinning i alle fall innimellom? Men jeg syns det er såååå kjedelig da. Step derimot er kjempemorsomt! Får se om jeg klarer å motivere meg til én spinningtime annenhver uke eller noe. For det er helt sikkert effektivt.

Skrevet
Det jeg har lært når det gjelder energifrigjøring/forbrenning, er at det er den totale energiomsetningen som er viktig.

Moderat intensitet (60-70% av max Vo2): 2/3 av energien hentes fra karbohydrater, 1/3 fra fett. Man forbrenner mindre fett ved denne intensiteten enn ved lav intensitet MEN den totale energiomsetning er større, hvilket betyr at 30% mer fett forbrennes pr. tidsenhet ved moderat intensitet i forhold til lav intensitet.

Det spiller forøvrig ingen rolle om det er fett eller sukker som forbrennes -det viktige er den totale energiomsetning som altså er direkte relatert til den distansen som tilbakelegges uansett hastighet.

Håper jeg gjorde meg sånn nogenlunde forstått...  :forvirret:

Nei egentlig ikke :ironi:

Mener du at jeg bør fortsette sånn som jeg gjør ? KJØRE PÅ :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...