Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Selvfølgelig sier banken det.

Ja, hva skulle den ellers si?

Når det gjelder spørsmålet om fast eller flytende rente er det vel sånn at det sjelden lønner seg med fastrente over tid. Fastrente er derimot et godt alternativ om man trenger den forutsigbarheten det gir å kjenne de månedlige lånekostnadene i noen år framover.

Skrevet
=) Skjønner, så om man har råd er serielån greit.. men det trur jeg ikke økonomien vår sier ja til idag :P Selv om det hadde vært utrolig godt å se det minke bittelitt mnd for mnd :P

Men kan man endre ennuitetslån til serielån senere? Noen som har erfaring med dette?

De fleste lån er faktisk ikke bare ett lån, men to, eller kanskje flere.

(Jeg har hatt to, ett på alt mellom 60 og 80%, og ett på alt under 60%.) Grunnen til dette, er at man ofte får en bedre rentesats på deler av lånet som har høyere sikkerhet.

(I praksis har man avdragsfrihet på det billigste lånet mens man betaler ned det dyreste. )

Jeg tror ikke det er noe problem å ikke avgjøre nedbetalingsmåte på den siste delen før man skal begynne å betale på den. (Altså ha annuitetslån på det dyteste lånet, for så å gå over til serielån på det billigste.)

Har ikke prøvd, men kan ikke se hva som skulle være problemet med dette! :)

Gjest Tweek
Skrevet

hvor mye forkjell er det på serie og annuitetslån i mnd..

føler alle mener det er så uendelig mye..

Skrevet
hvor mye forkjell er det på serie og annuitetslån i mnd..

føler alle mener det er så uendelig mye..

Kommer jo an på hvor stort lån du har.

De lånene jeg ser på nå, er vel forkjellen i mnd de første mnd ett par tusen... Noe som utgjør endel for de fleste av oss.

Gjest Elfrida
Skrevet

La oss si at du tar et lån på en mill, og har 4% rente med 30 års nedbetaling.

Du vil da med et annuitetslån ha 4804 i avdrag, og med et serielån blir det 6141. Serielånet vil ha lavere avdrag for hver måned, mens annuitetslånet har den samme summen hver måned. Etter 12 år vil serielånet være nede i 4800, og fortsett å gå nedover hver måned.

I mitt eksempel koster serielånet tilsammen 1612466, men annuitetslånet koster 1729495.

(tatt fra en lånekalkulator på nettet, inkluderer gebyrer)

Gjest loren
Skrevet

men om man ikke har RÅD til 6141 + husleie (blir nok borettslag på oss) da hjelper det ganske lite....

Jeg skulle gjerne hatt 117.000 mindre i lån til sammen jeg (eller mer, siden vi tenker på lån på 1,5), men som vi lever nå har vi ikke råd, og det spørs jo da hvor "snill" banken er i forhold til hvordan de ser på framtidsutsiktene te sambo. Men, hvis vi får serielån med avdragsfrihet i 2 år, så kaanskje ;)

Takk for alle svar hittil, lærer litt hver dag ;P

Gjest Tweek
Skrevet

Du vil da med et annuitetslån ha 4804 i avdrag, og med et serielån blir det 6141. Serielånet vil ha lavere avdrag for hver måned, mens annuitetslånet har den samme summen hver måned. Etter 12 år vil serielånet være nede i 4800, og fortsett å gå nedover hver måned.

I mitt eksempel koster serielånet tilsammen 1612466, men annuitetslånet koster 1729495.

(tatt fra en lånekalkulator på nettet, inkluderer gebyrer)

ok, det var jo ikke ufattelig mye mer, men det er jo 1500 ca. og det er ikke mye penger, men kan gjøre store forskjeller :sjenert:

Gjest Gjesta
Skrevet
ok, det var jo ikke ufattelig mye mer, men det er jo 1500 ca. og det er ikke mye penger, men kan gjøre store forskjeller  :sjenert:

Husk at det er på én million. Mange har i dag mye høyere lån, og da vil vel forskjellen øke, vil jeg tro?

Gjest Tweek
Skrevet
Husk at det er på én million. Mange har i dag mye høyere lån, og da vil vel forskjellen øke, vil jeg tro?

det er mulig.

men vi har satt opp budsjett.

har ikke kjøpt leilight enda, og jeg har fylt ut mine tall (lønn, osv)

og ser hvordan alt endrer seg.

mht penger igjen når alt er betal i mnd, hvor mye nedbetling(serie lån)

Gjest ArneP
Skrevet

Men hvis man først har råd til å betale 6141 i måneden vil det være billigere å ha et annuitetslån med dette beløpet, sliok at lånet blir betalt ned noen år før.

Selv om et serielån rent matematisk er billigere, blir det ikke nødvendigvis billigere i praksis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...