Gjest loren Skrevet 24. juli 2006 #1 Del Skrevet 24. juli 2006 Enkelt og greit; hva har dere, og vil dere anbefale det? Er nye på hele denne *kjøpeboliggreia* enda... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 24. juli 2006 #2 Del Skrevet 24. juli 2006 På annunitetslån betaler du samme beløp gjennom hele låneperioden. Det betyr at du betaler nesten bare rente i begynnelsen, og en større og større andel avdrag etterhvert. På serielån betaler du samme andel avdrag gjennom hele perioden. Da vil totalbeløpet være størst i begynnelsen, fordi rentene utgjør mer jo høyere lånet er. Jeg tror annunitetslån er det mest vanlige. Hva du bør velge kommer jo an på om du har god råd nå, og ønsker å betale mye med en gang (serielån), eller om du vil ha litt mer å rutte med (annunitetslån). Tenk også på at om du velger annunitetslån, vil det mest sannsynlig ikke lønne seg å refinansiere lånet om noen år (eks. bytte bank). Dette fordi du om noen år vil ha betalt nesten bare renter på lånet, og dermed har "forhåndsbetalt for" å betale en større andel avdrag fremover. Hvis du refinansierer, har du altså betalt ekstra rente til banken til ingen nytte. Håper dette siste ble forståelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 24. juli 2006 #3 Del Skrevet 24. juli 2006 Å ja, du spurte også hva vi hadde. Det første året har vi valgt avdragsfrihet, og betaler bare rente. Vi har pusset opp masse og det har vært en kostnad/avbetaling stor nok i seg selv, slik vi har vurdert det. Så vi har egentlig ikke foretatt noe valg ennå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2006 #4 Del Skrevet 24. juli 2006 Be banken din printe ut nedbetalingsplan både for serielån og for annuitetslån. Da ser du hvor mye du totalt betaler for begge lånene. Serielån er mye billigere enn annuitetslån, men bankene forteller sjelden det selvfølgelig - de tjener jo mindre på sånne lån. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 24. juli 2006 #5 Del Skrevet 24. juli 2006 Har serielån, og synes det er herlig! Jeg ser hele tiden at lånet minker, og det var en stor fordel da jeg og ex'en skulle dele verdien av lån og leilighet. (Vi hadde begge betalt ned like mye på lånet, jeg betalte ut hans del, og lånte opp igjen for å gi han pengene for verdistigning på leiligheten. ) Men det er desverre ikke sannsynlig at jeg og min kjære har råd til ha serielån når vi bytter bolig igjen. (Men har vi det, så vil jeg ha det! ) Fordi man betaler ned på lånet hele tiden, er det totalt billigere å ha serielån enn annuitetslån. (Det blir mindre total rente!) Og beløpet du skal betale synker hele tiden. (Så du SER at det minker! ) Det viktigste å tenke på er at serielån er veldig dyrt de første månedene, og blir lettere å betale ned etter hvert. Et annuitetslån er like dyrt/billig hele tiden. Dermed er det gjerne avgjørende hva du klarer å betale månedlig når du tar opp lånet. De færreste lånekonsulenter i bank vil ønske å selge deg serielån. Jeg fikk tilbud om avkortet anuitetslån og mye annet før de var villige til å gi et serielån. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 24. juli 2006 #6 Del Skrevet 24. juli 2006 Serielån er en del billigere, ja. Du kan beregne selv inne på f.eks. dnbs sider: https://www.dnbnor.no/seg-person/portal/biz...alk/index.jhtml Jeg testet et lån på 2,7 til dagens rente (3,5 %) i 25 år. Totalt ble det nesten 170 000 kr dyrere med annunitetslån i løpet av 25 år. (Kostnaden er summen av renter og gebyrer, står aller nederst på siden). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loren Skrevet 24. juli 2006 #7 Del Skrevet 24. juli 2006 Takk, cruel, Sensommerbruden og Gjest. =) Sambo studerer fortsatt, så da er det nok best for oss å høre om annuitetslån og avdragsfrihet, hvis jeg har forstått riktig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 24. juli 2006 #8 Del Skrevet 24. juli 2006 Vi har annuitetslån. (eller, er på vei til å få det...10% er betalt, resten betales om en uke, og fra august eller september begynner nedbetalingen) Det var nå ikke snakk om å vurdere noe annet heller egentlig. Jeg vet at serielån er rimligere. Jeg vet også at vi har ikke råd til det. Serielån er mye dyrere i begynnelsen, og rimligere mot slutten. altås absolutt opp-ned i forhold til den normale utviklingen i en families økonomi. Om 30 år (vi har 30 års løpetid, vi hadde avtalt 25 med første saksbehandler, men bytta pga at han hadde ferie og den nye "pushet" 30 år, men tror nok vi refinaniserer med kortere tid etterhvert da. (Eller nye betingelser når vi kjøper nytt hus evt) Men dette er et førstehjemslån med sine speiselle betingelser, så vi beholder det en god stund før vi gjør noe med det) har vi antakelig en langt romsligere økonomi enn vi har de nærmeste 10 årene, med tanke på etablering, familie, lønnsutvikling etc. Følgelig henger det ikke på grei å ta de største utgiftene nå. Jeg er klar over at serielån er billigst totalt sett. Men vi, og de fleste andre, har ikke råd til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 24. juli 2006 #9 Del Skrevet 24. juli 2006 Vi har serielån, rett og slett fordi vi har råd til det og da ser jeg ingen vits i å betale mer enn vi må. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nala Skrevet 24. juli 2006 #10 Del Skrevet 24. juli 2006 For å sitere egen bank: Selv om serielån er det billigste alternativet over tid, er annuitetslån den mest vanlige låneformen. Årsaken er at man med serielån må ha svært god betalingsevne ved starten av låneperioden. Med annuitetslån er belastningen på økonomien lavere i starten, slik at man relativt sett klarer å betjene et større lån. Vi har annuitetslån, enkelt og greit fordi vi ikke har råd til å betale knallhardt ned på lånet nå i etableringsfasen. Det er det vel de færresten som har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ArneP Skrevet 24. juli 2006 #11 Del Skrevet 24. juli 2006 Tenk også på at om du velger annunitetslån, vil det mest sannsynlig ikke lønne seg å refinansiere lånet om noen år (eks. bytte bank). Dette fordi du om noen år vil ha betalt nesten bare renter på lånet, og dermed har "forhåndsbetalt for" å betale en større andel avdrag fremover. Hvis du refinansierer, har du altså betalt ekstra rente til banken til ingen nytte. Håper dette siste ble forståelig. Dette er feil, men en ganske vanlig missforståelse. Man betaler aldri noe mer renter enn det som er påløpt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tweek Skrevet 24. juli 2006 #12 Del Skrevet 24. juli 2006 Når vi skal kjøpe leilighet kommer vi til å ha serielån. vi har satt opp busjett med alt i exel, så vi ser hva vi betaler, og hva vi har igjen osv.. det med annuitetslån er at man betaler masse renter, så litt på lånet. så betaler man masse renter, så på lånet.. Serie lån så betaler du ned på lånet hele tiden, og du kan selv bestemme hvor mye.. så etterhvert blir lånet mindre, og dermed rentene, og sånn fortsette det... men som sagt, det er sikkert tøft i starten, men det kommer det jo til å være uansett, og man føler det er mer lønnsom så lenge man betaler mindre vært mnd, ikke mye mindre, men likevel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2006 #13 Del Skrevet 24. juli 2006 Man kan uansett hvilket lånetype man velger foreta ekstra innbetalinger på lånet. Har du 5000 ekstra en måned har du full mulighet til å betale dette ekstra inn på lånet ditt - og sånn kutte ned på lånesaldoen selv om du har valgt annuitet. Grunnen til at annuitetslån er dyrere er at du i realiteten låner litt "ekstra" penger. Du betaler mindre nå, og mer senere i forhold til serielån. Dette koster litt (som alt lån av penger....) Det vanligste er annuitetslån. Selv har vi det. De gangene vi har fått ekstra penger i gave, som vi velger å bruke fornuftig, har vi betalt inn ekstra. En annen måte å betale mer ned på lånet på er å forkorte nedbetalingstiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2006 #14 Del Skrevet 25. juli 2006 For å sitere egen bank: Selv om serielån er det billigste alternativet over tid, er annuitetslån den mest vanlige låneformen. Årsaken er at man med serielån må ha svært god betalingsevne ved starten av låneperioden. Med annuitetslån er belastningen på økonomien lavere i starten, slik at man relativt sett klarer å betjene et større lån. Vi har annuitetslån, enkelt og greit fordi vi ikke har råd til å betale knallhardt ned på lånet nå i etableringsfasen. Det er det vel de færresten som har. ← Selvfølgelig sier banken det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 25. juli 2006 #15 Del Skrevet 25. juli 2006 Selvfølgelig sier banken det. ← Ja, selvsagt sier banken det, for det er jo sant! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 25. juli 2006 #16 Del Skrevet 25. juli 2006 Selvfølgelig sier banken det. ← Imponert over at banken faktisk sier det, jeg... Når jeg har snakket med bank, så har ordet serielån aldri blitt nevnt før jeg tar det opp, og når jeg gjør det får jeg nærmest beskjed om at "Det vil du ikke ha!" Nehei, hvorfor ikke...? (Jeg vet jeg har råd, og det er billigst, dessuten liker jeg å se at innbetalingene minsker...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 25. juli 2006 #17 Del Skrevet 25. juli 2006 Man kan uansett hvilket lånetype man velger foreta ekstra innbetalinger på lånet. Har du 5000 ekstra en måned har du full mulighet til å betale dette ekstra inn på lånet ditt - og sånn kutte ned på lånesaldoen selv om du har valgt annuitet. ← Med mindre man har bundet renten ja. Det vil si, det er selvfølgelig mulig å betale ned selv om man har bundet renten, men det er en hel masse utregning og strafferente og styr, så det er enda en grunn til ikke å binde renta (i tillegg til at det sjelden lønner seg å binde renta). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 25. juli 2006 #18 Del Skrevet 25. juli 2006 Det er bare "straff" for å betale mer på lånet dersom renta på det tidspunktet er lavere enn din rente. Dersom den er høyere får du derimot "bonus" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loren Skrevet 25. juli 2006 #19 Del Skrevet 25. juli 2006 =) Skjønner, så om man har råd er serielån greit.. men det trur jeg ikke økonomien vår sier ja til idag Selv om det hadde vært utrolig godt å se det minke bittelitt mnd for mnd Men kan man endre ennuitetslån til serielån senere? Noen som har erfaring med dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 25. juli 2006 #20 Del Skrevet 25. juli 2006 Det er bare "straff" for å betale mer på lånet dersom renta på det tidspunktet er lavere enn din rente. Dersom den er høyere får du derimot "bonus" ← Ja, men de tar seg saftige gebyrer for å finne det ut. Og det er en "lotto" man må gjennom hver gang man ønsker å betale ekstra, så om man faktisk ser for seg å betale ekstra er det nok uansett ikke noe sjakktrekk å velge fastrente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå