Gjest Gjest_søster_* Skrevet 24. juli 2006 #1 Skrevet 24. juli 2006 Har egentlig alltid hatt et godt forhold til min bror, selv om det er mange år mellom oss. Jeg er eldst og nå langt over 30. De siste årene har jeg til tider merket at det er ting ved min bror jeg ikke liker, men har godtatt det som forskjeller oss i mellom. Sånn er det jo, vi mennesker er forskjellige. Men etter en episode i helgen merket jeg at jeg faktisk ikke liker ham. Verken ham eller meningene hans. Ubevisst har jeg nok trukket meg unna ham mer og mer de siste årene, merker det når jeg tenker tilbake. Slik jeg ser det har han en forakt mot mennesker som ikke er som seg. Han kritiserer alt. Om vi påpeker at han kan moderere seg litt, så sier han alltid bare at vi må tåle en spøk. Men helt ærlig, jeg tar ikke slikt som en spøk. Det er mange enkelt episoder som har festet seg hos meg. Jeg holder ham unna barna mine siden jeg vet at han ikke liker barn. Han har skreket til dem (les. brølt) uten grunn. Han snakker nedsettende om barn generelt med dem til stede. De skjønner jo ikke stort av det, de er små. De skjønner ikke hvorfor han som onkel er slik. Han sa en gang at alle barn burde vært abortert, siden de bare lagde bråk og sutret. Han kan stå i butikken og høyt si "Er du virkelig sikker på at du har råd til å kjøpe det der". Han vet niks nada om min økonomi. Han mener folk som ikke tar 5 år på universitetet ikke er verdt noen ting. Å f.eks. jobbe i barnehage er ikke et verdig arbeid. Siden jeg ikke har en fettprosent på 10, så er jeg uansvarlig Blondiner er dumme. Brunetter tror bare de er smarte. Kvinner generelt bør holde seg unna i samfunnet. De er bare ute etter å ødelegge for mannen. Alenemødre er selv skyld i sin situasjon, uansett. Han vet best uansett hvilket tema han snakker om. Selv om han beviselig tar feil. Alle andre enn ham har egentlig ingen rett til å uttale seg. Dette er noe jeg tenker på. Jeg vil jo gjerne ha et godt forhold til min bror, men ser at jeg ikke orker. Jeg vil ikke anstrenge meg for å få til dette, når det eneste jeg får tilbake er negativitet. Skal snart ha en stor fest, og jeg kommer ikke til å be ham. Jeg vil rett og slett unngå bråk på den festen da det er noe jeg gleder meg til. Jeg får holde ut i familieselskaper, men that's it.
BlueEyes Skrevet 24. juli 2006 #2 Skrevet 24. juli 2006 Bare for å sagt det, det er langt fra alle søsken som går godt overens. Selv om man er i familie betyr ikke det at man må være venner. Selv har jeg et veldig godt forhold til min søster, og det er ikke få ganger jeg har blitt nødt til å forklare folk at det faktisk er mulig å være på talefot med den nærmeste famlien sin. Fra den beskrivelsen du gir så tenkte jeg først at han er en skikkelig besserwisser, en blærete snobb. Men så tenkte jeg litt. Mener du at han har endret seg i det siste? Kan han ha hatt en vanskelig periode eller slitt med problemer som har tappet ham for selvtillit? En del av de tingene du forteller om kan skyldes en følelse av mindreverdighet, og dermed et markeringsbehov. Hvis han rett og slett bare er/har blitt slik, så kan du jo vurdere hvorvidt du ville hatt ham som venn. Hvis han ikke engang egner seg som venn for deg, så kommer dere nok best ut av det ved bare å møtes i familiesammenkomster.
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2006 #3 Skrevet 24. juli 2006 Bare for å sagt det, det er langt fra alle søsken som går godt overens. Selv om man er i familie betyr ikke det at man må være venner. Selv har jeg et veldig godt forhold til min søster, og det er ikke få ganger jeg har blitt nødt til å forklare folk at det faktisk er mulig å være på talefot med den nærmeste famlien sin.Ja jeg vet, har det slik med moren min og egentlig resten av familien. Har egentlig et kjempegodt forhold til hele slekta Fra den beskrivelsen du gir så tenkte jeg først at han er en skikkelig besserwisser, en blærete snobb. Men så tenkte jeg litt. Mener du at han har endret seg i det siste? Kan han ha hatt en vanskelig periode eller slitt med problemer som har tappet ham for selvtillit? En del av de tingene du forteller om kan skyldes en følelse av mindreverdighet, og dermed et markeringsbehov. Kanskje det er begge deler. Han har alltid hatt et belæringsbehov overfor andre, alltid rettet på skrivefeil etc. om folk har sendt ham mail. Men som jeg skrev har det blitt værre. Hvis han rett og slett bare er/har blitt slik, så kan du jo vurdere hvorvidt du ville hatt ham som venn. Hvis han ikke engang egner seg som venn for deg, så kommer dere nok best ut av det ved bare å møtes i familiesammenkomster. ← Jeg ville aldri vært venn med en som oppførte seg slik mot meg eller de jeg er glad i. Til det er både jeg og dem for mye verdt.
Solstua Skrevet 24. juli 2006 #4 Skrevet 24. juli 2006 Det er faktisk ikke sånn at en "må" like alle en er i familie med, det er familie - kan jo ikke velge hvem de skal være... Men en får jo dårlig samvittighet når en ikke liker sin egen bror... Har det på mange måter som deg... det er ikke lett
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2006 #5 Skrevet 25. juli 2006 Jeg har full forståelse for at du finner din bror litt uspiselig for tiden. Hvis du vil ta en sjanse- fortell han akkurat hva du mener om meningene hans. Kanskje får han en vekker.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2006 #6 Skrevet 25. juli 2006 Utrolig! Du sender en mail til noen, så får du den tilbake med en haug med rettelser
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2006 #7 Skrevet 25. juli 2006 Som broren min. Mener at han er bedre enn alle andre, mens han selv er homofil og sammen med en som er dobbelt så gammel som seg. Så sitter han og gamlingen på cafe og kritiserer alle de andre cafegjestene rundt seg. Og min samboer fordi han er utenlandsk.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2006 #8 Skrevet 25. juli 2006 -Skulle tro at det var min bror du snakket om! -Her var mange likhetstrekk. Etter mange forsøk på å være hyggelig med ham, be ham på fester o.l., har jeg innsett at man trenger ikke være venner fordi om man er i slekt! (jeg vil påstå at han ødela min bursdags-feiring for en del år tilbake, med sin ekle væremåte...). Jeg lar meg dessuten ikke behandle og tilsnakke på den måten som han presterer! Dessuten har jeg en annen bror, som jeg har et meeeeget godt forhold til,en som behandler meg og andre med respekt, og derfor så blir det så altfor tydelig at jeg ikke trenger å tilpasse meg den andre brorens patetiske nykker og fikse ideer! Jeg har latt denne besserwisser-broren min seile sin egen sjø i mange år, og har fått det mye bedre med meg selv. Det foreslår jeg at du også gjør.
Gjest gjest1 Skrevet 25. juli 2006 #9 Skrevet 25. juli 2006 Ja, heldigvis er man ikke nødt til å like egne søsken... Har også en besserwisserbror, problemet er jo bare at han tror han kan ting han ikke har peiling på, bare fordi han en gang leste en overfladisk artikel om emnet i vg... Og så elsker han å diskutere fag med andre på grunnlag av vg-artikkelen. Slitsomt og pinlig! I tillegg er han selvsentrert, eier ikke selvinnsikt og bruker alltid mer penger enn han tjener. Og så vil han bare date jenter som er dummere enn seg selv... trenger jeg si at han ikke har hatt en date på årevis?? Jenter dummere enn han finnes jo knapt der han bor, og smarte jenter holder seg langt unna fyren. Jeg har lite eller ingen kontakt med min bror. Møtes vi i familiesammenheng er jeg normalt hyggelig, starter ingen diskusjoner og trekker meg unna hvis jeg føler at han prøver å starte en. Jeg oppsøker aldri min bror på eget iniativ. Synes at dette er den klart beste måten for meg, et åpent brudd ville bare skapt familiedrama - på min bekostning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå