Gå til innhold

"Rusbrus" i butikkene

For eller mot at "rusbrus" selges i dagligvarebutikker  

1 stemme

1. 1. For eller mot at "rusbrus" selges i dagligvarebutikker

• MOT
      11
    • FOR
      62

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så på nyhetene at fra torsdag av vil det bli solgt såkalt "rusbus" i butikkene.......som man før måtte på polet for å få tak i.

Har også merket meg en viss skepsis fra flere hold med argumenter som for eksempel at nå kommer folk til å drikke mer av dette fordi det er mer tilgjengelig.

Jeg tror forøvrig ikke at forbruket vil øke...

Selv ser jeg ingenting galt i at disse nå kommer i butikkene.....prosentandelen av alkohol i disse drikkene er bare 5.1 (kanskje litt variasjon)....men det er bare litt mer enn i øl.... :)

Hva synes dere om dette??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes dette er helt greit! Bedre at ungdommen tar seg en fyllekule på noe søtt kliss enn at de doper seg med piller eller drikker metanol.

For ruser seg gjør ungdom likevel.

For oss som er over den første fjortisalderen så tror jeg vi skal klare å takle dette... og gjør vi ikke det, er det neppe rusbrusens feil, da ligger det langt større problemer bak.

Skrevet

Det er strålende, synes jeg!

Eneste negative siden jeg kan se ved det, er at gamle og svaksynte muligens ikke klarer å se forskjell på vanlig brus og såkalt rusbrus... hehe, ser for meg bestemor etter at hun har gitt brus til barnebarnet i seksårsalderen... det kan jo bli både spennende og interessant.

Ha en fortsatt god jul!

Kid

Skrevet

Overhodet ikke noe problemer med det.

Enklere å få tak i for de som liker sånt, og fjortisene får dessuten tak i dette uansett hvor det selges.

Tror det går bra jeg 8)

Skrevet

Syns det er helt greit med denne type drikker, blir som øl men med en annen smak bare.

Skrevet
Bedre at ungdommen tar seg en fyllekule på noe søtt kliss enn at de doper seg med piller eller drikker metanol.

Tror ikke det er enten-eller her, altså... bare for å opplyse om det. Ungdommen nu tildags liker å kombinere. Noen eksempler:

- rohypnol og vodka

- øl og ectasy

- metanol og rødvin

- hasj og rusbrus

Som vi ser, finnes det utallige kombinasjonsmuligheter, der noen selvfølgelig fungerer bedre enn andre. Velg og vrak!

Dersom rusbrusen ikke er tilgjengelig, finnes det alltids noe annet å ruse seg på... det søte klisset faller kanskje i bedre smak enn for eksempel brunt juleøl, dersom du ennå ikke har fylt fjorten. Men man tager det man haver, som vi sier.

Ha en fin dag!

Kid

Skrevet

Joda, Kid - jeg forenklet dette veldig, jeg vet det. Men poenget mitt er at den som vil ruse seg, gjør det uansett... see...?

Skrevet
Det er strålende, synes jeg!

Eneste negative siden jeg kan se ved det, er at gamle og svaksynte muligens ikke klarer å se forskjell på vanlig brus og såkalt rusbrus... hehe, ser for meg bestemor etter at hun har gitt brus til barnebarnet i seksårsalderen... det kan jo bli både spennende og interessant.  

Ha en fortsatt god jul!

Kid

Hehe...joda ser for meg at det kanskje kan bli et problem (kanskje ikke så hyppig sådan)...siden rusbrusene har så flotte farger.... :)

MEN de gamle er på den annen side ganske så prisbevisste....så kanskje de (forhåpentligvis) oppdager feilen i kassen når de må betale 25 kr for ei flaske brus.... :-? :)

Skrevet

Omsetningen av rusbrus vil sikkert øke. & andre drikker vil minske.

Tror ikke totalforbruket vil øke.

Men jeg vet at hver gang jeg gikk på polet for å kjøpe ICE til fruen drog jeg like godt med meg en vodkaflaske siden jeg først var der.

Regner ikke med at jeg kommer til å kjøpe like mye vodka nå lenger, kommer nok til å holde meg til øllet.

Skrevet

Mmmh.. Gled dere!

Rusbrusen har jeg allerede smakt på!

Grønn, spyleveskeblå og "hvit"

Alle er gode!

MEN! De er ikke slik som hooch, de er med vodka og tequila.. ;)

*ha 20flasker i kjøleskapet til nyttårsaften* 8)

Gjest indiangranny
Skrevet

Hun gamlemor måtte nå blande seg inn i debatten her.Jeg mener at ungdom vil takle rusbrusen bra jeg da,eneste problemet er at de kan be de voksne å kjøpe til seg slik har det alltid vært.Nå veot ikke jeg om kassereren spør etter legg da for de som ser yngre ut en 18.

Regjeringa vil ja alltid være barnepike for voksne folk fordi de tror ikke at vi kan passe på oss selv.Ha en koslig nyttårsaften med og uten rusbrus. :D

hilsen

Gjest Anonymous
Skrevet

Synes det er helt greit at rusbrus selges i dagligvarebutikken.

Synes forresten en kunne solgt vin på butikk også.

Det er jo 18 års aldersgrense uansett om det selges på pol eller butikk.

Skrevet
Regjeringa vil ja alltid være barnepike for voksne folk fordi de tror ikke at vi kan passe på oss selv

Indianlady, da... Det er ikke voksne, ansvarsfulle folk staten vil være barnevakt for. Desverre har det seg slik, at mange mennesker fortsatt er barn etter fylte atten, i tillegg til de som ednu fortsatt er fjorten. Staten tar ansvar for dem som ikke er gamle nok, eller smarte nok, til å klare seg på egenhånd. Forøvrig ser jeg ingen grunn til at din kommentar ble med i denne debatten overhodet. Hva har det med saken å gjøre?

Synes du aldersgrensen på øl burde forsvinne, eller at vi burde hatt sprit solgt i butikkene? Er det det du mener?

Kid-a

Gjest *Perser*
Skrevet

Tror ikke det er enten-eller her, altså... bare for å opplyse om det. Ungdommen nu tildags liker å kombinere. Noen eksempler:

- rohypnol og vodka

- øl og ectasy

- metanol og rødvin

- hasj og rusbrus

Kid

Veldig dårlgi kombinasjon dette her da Kid-a! Håper for all del ikke alle blander det slik da ;)

Skrevet

Jeg synes det er helt greit at rusbrusen kommer til butikkene - de er jo ikke sterkere enn øl - men bedre smak. Vil ungdommen ha den spiller det ingen rolle om den selges på polet eller på Rema. Jeg må nå uansett på polet for å kjøpe de jeg liker for de er for sterke for butikkhyllene :Hehe:

Skrevet

Jeg synes også det er helt greit at rusbrusen kommer til butikkene. Tror ikke at alkohol salget kommer til å stige.

Gleder meg til helga jeg. Da skal rusbrus sjekkes ut. :kul:

Gjest Brunhilde
Skrevet

Jeg ønsker "alt" av drikkevarer, men spesielt vin, i butikkhyllene. Syns det er tullete å ha vinmonopol - og ser egentlig ikke hvordan det holder forbruket nede!

Hadde jeg kunne kjøpe vin på Rema ville jeg tatt med en flaske når jeg trengte den - går jeg først på polet handler jeg gjerne mer fordi jeg allikevel er der...

Sitat:  

Regjeringa vil ja alltid være barnepike for voksne folk fordi de tror ikke at vi kan passe på oss selv  

Indianlady, da... Det er ikke voksne, ansvarsfulle folk staten vil være barnevakt for. Desverre har det seg slik, at mange mennesker fortsatt er barn etter fylte atten, i tillegg til de som ednu fortsatt er fjorten. Staten tar ansvar for dem som ikke er gamle nok, eller smarte nok, til å klare seg på egenhånd. Forøvrig ser jeg ingen grunn til at din kommentar ble med i denne debatten overhodet. Hva har det med saken å gjøre?  

Synes du aldersgrensen på øl burde forsvinne, eller at vi burde hatt sprit solgt i butikkene? Er det det du mener?  

Kid-a  

Jeg mener det! Ikke at aldersgrensen på øl burde forsvinne - men må det være enten/eller? Og at staten tar ansvar ved å opprettholde vinmonopol? Neppe! Det de opprettholder ved monopol og høye priser er smuglingen av alkohol-og hvem passer på at fjortiser ikke får i seg metanolholdige drikkevarer? Er det staten?

I Danmark selges "alt" på Brugsen - men jeg har flere ganger sett at de som handler må vise legitimasjon, og jeg syns jeg er helt greit....

Men jeg syns IKKE det er helt greit at STATEN skal bestemme hvor jeg kjøper drikkevarene mine!

Skrevet

Helt åkeji for meg det. Ække så hard på denne rusbrusen læll jæ :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...