Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2006 #1 Skrevet 23. juli 2006 Min vakre sønn på fem springer naken rundt i sommervarmen. På offenlig strand prøver jeg å få han til å ta på seg badeshorts når han bader og ellers shorts når han er oppe av vannet. Men jeg er ikke så nøye der heller. Hjemme i hagen springer han mye naken. Men det slo meg plutselig at noen kanskje kunne synes det var litt rart? Spurte min venninne og hun syntes jeg burde få på han shorts. Må leggge til at vi har stor og ganske skjermet hage.
Thomasine Skrevet 23. juli 2006 #2 Skrevet 23. juli 2006 I egen skjermet hage er det dere og han som bestemmer! I offentligheten mener jeg at 5-åringer godt kan løpe fritt og når de nærmer seg skolealder kan de ta på seg badetøy. Dette synes jeg forøvrig gjelder både gutter og jenter. Kjenner de som mener at jentene godt kan løpe nakne litt lengre fordi "ting" ikke henger og slenger...
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2006 #3 Skrevet 24. juli 2006 Reager ikke på om 10-åringer er nakne på stranda jeg da. Men i den alderen vil de jo gjerne ha på seg badetøy selv Synes absolutt ikke det er galt om en 5-åring går naken på stranda. Har selv en gutt på snart 7 og ei jente på 4. De går gjerne nakne, men sjelden på stranda. De synes det er ekkelt med sand både her og der. Så selv når vi er på naturiststrender har de på seg badebukser. Det etter eget ønske. Min eks-svigermor er av den typen som mener nakne barn er uanstendig. Der må barna ta på seg klær før de går ut av badet etter at de har dusjet Ikke rart sønnen hennes sov fullt påkledd
Gjest Gjesta Skrevet 24. juli 2006 #4 Skrevet 24. juli 2006 Jeg syns alle barn uansett alder skal ha noe på seg når de er i det offentlige rom jeg da. I egen hage kan man vel gå uten, men dete heter seg at man ikke skal være til sjenanse for noen, så voksne har faktisk ikke lov til å gå nakne i egen hage dersom hagen ligger slik til at noen kan se deg.
:-) anna Skrevet 24. juli 2006 #5 Skrevet 24. juli 2006 Min femåring springer også naken i hagen, og bader naken i bassenget i hagen, men jeg gjør som deg og har på ham shorts når man er på offentlig strand. Jeg synes ikke du trenger å ha på ham klær i egen hage. Sønnen min er stor for alderen og jeg har faktisk opplevd skeive blikk i damegarderoben når jeg har ham med i svømmehallen. Antar det var fordi han ble tatt for å være eldre enn han er. (Han er 120 cm høy)
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2006 #6 Skrevet 24. juli 2006 I en skjermet hage er det vel greit nok. Men på stranden mener jeg barn i alle aldre bør ha på seg litt badeklær. Synes det er uanstendig uten. En annen ting er jo at jeg ikke vill eat mine barn skulle bli beglodd av voksne med et ikke helt normalt forhold til seksualitet....
Gjest Gjesta Skrevet 24. juli 2006 #7 Skrevet 24. juli 2006 HELT uansett alder? At en baby skal være tildekket på stranden osv? Ja, jeg syns ikke små babyer heller skal gå truseløse (bleieløse) Det finnes mange gærninger der ute. Hvorfor gi dem noe å se på.
Gjest Gjesta Skrevet 24. juli 2006 #8 Skrevet 24. juli 2006 Jeg er enig, og skulle ønske verden var et lykkelig og fritt sted... Men desverre har jeg sett for mange gærninger. Fex folk som ligger med kikkert og titter på unger på stranda. Eller ved en barnehage. Æsj.
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2006 #9 Skrevet 24. juli 2006 Det største problemet er vel helst mødre som tror alle og enhver som setter seg på stranden og skal slappe av, er potensiell pedofil, spesiellt hvis det er en mann og han er enslig. Stakkar verden
Gjest 2324 Skrevet 24. juli 2006 #10 Skrevet 24. juli 2006 Mamma hadde alltid truse på meg når jeg var liten, men det var fordi hun synes jenter er så åpne der nede, og at det ikke er noe særlig med sand og dritt inni der. Selv kommer jeg nok til å ta på mine fremtidige barn shorts/badebukse når vi er på offentlige strender.
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2006 #11 Skrevet 24. juli 2006 Jeg har vokst opp med sommerferie på en øy med flest "faste" familier som kjente hverandre. Vi barna gikk da nakne til vi var åtte-ni om sommern, dette var på 70/80-tallet. For meg blir det helt absurd å tenke at nakne småbarn er uanstendige eller vekker spesielt mye oppmerksomhet fra andre voksne eller pedofile, men jeg ivlle nok kanskje tenkt meg om om vi dro på offentlige overfylte strender likevel, i hvert fall med større barn (sju-åtte og oppover...). Et tankekors er vel ellers hva som er mest seksuelt "ladet" for en pedofil av en uskyldig naken unge og en like uskyldig naken unge med "fjortis"bikini for å skjule - ja, hva skjuler man og hvorfor, liksom? Det er vel minst like spennende (urk!) med det som må skjules som det som er åpent i dagen... Det har noe med symbolikk og signaleffekt å gjøre sikkert.
Gjest Emera Skrevet 24. juli 2006 #12 Skrevet 24. juli 2006 Jeg er enig, og skulle ønske verden var et lykkelig og fritt sted... Men desverre har jeg sett for mange gærninger. Fex folk som ligger med kikkert og titter på unger på stranda. Eller ved en barnehage. Æsj. ← Huff ja, det er sant. Og forferdelig trist. Rett før sommeren så jeg Marikken-serien på TV. Den er laget på begynnelsen av åttitallet, tror jeg. I en av episodene løper jentene rundt nakne, og jeg ble helt fælen. Nakne barn PÅ TV? Sånn har det altså blitt. Triste greier, men sant likevel. Skjønt de aller fleste overgrep mot barn utføres av voksne i barnets nærmiljø, og slett ikke bare av pedofile. Det har alltid vært slik. Men vi er blitt mye mer oppmerksomme på problemet nå, og derfor er det naturlig å være forsiktige i offentlig rom. Jenta mi på åtte badet i en fontene i en park her i dag. Vi hadde ikke badetøy med, så hun badet i truse. Den ville hun veldig gjerne ta av, men jeg sa nei. Ungene våre har et herlig naturlig forhold til sin egen kropp, og det er synd at vi tvinges til å forbinde voksen, morbid seksualitet med barna våre. Men dessverre, sånn er det.
Azi Skrevet 24. juli 2006 #13 Skrevet 24. juli 2006 I huset og hagen kan dem springe naken, men ellers har dem alltid noe på seg!
liv Skrevet 24. juli 2006 #14 Skrevet 24. juli 2006 Mamma hadde alltid truse på meg når jeg var liten, men det var fordi hun synes jenter er så åpne der nede, og at det ikke er noe særlig med sand og dritt inni der. Selv kommer jeg nok til å ta på mine fremtidige barn shorts/badebukse når vi er på offentlige strender. ← Husker da jeg var yngre så fikk ei venninne gress i skjeden og det ble betennelse og full pakke. Hun synes ikke det var særlig godt
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2006 #15 Skrevet 24. juli 2006 Jeg synes alle barn bør ha på seg en badetruse. For det første kan det være pedoer der ute og for det andre er det ikke noe særlig med rusk i tissen og rumpa og det er sikkert ikke noe særlig å bli solbrent der heller. Når det er sagt, gjør jeg ikke noe av at barn er nakne, jeg tenker kun for deres egen del.
Thomasine Skrevet 24. juli 2006 #16 Skrevet 24. juli 2006 ...og det er sikkert ikke noe særlig å bli solbrent der heller. ← ...solkrem gjør susen her...
Apple10 Skrevet 25. juli 2006 #17 Skrevet 25. juli 2006 Jeg syns en 5-åring er for stor til å springe naken rundt omkring. Når vi er på stranda må jeg si det er ytterst sjelden å se helt nakne barn, og de som ER nakne er oftest i 1-2 års alderen. At de skifter på stranda og er nakne et halvt minutt er noe helt annet, så lenge barna ikke er sjenerte selv ser jeg ikke noe problem med det, og ser at de fleste gjør dette. Men helt nakne... nei, jeg syns ikke noe om det. For det første må jeg si det har et hygienisk aspekt. Både for barnet - som får sand og alskens uhumskheter innimellom overalt -og for omgivelsene. Er ikke sånn kjempebegeistret for "fremmede barnerumper" på strandtepper, håndklær og leker. I tillegg syns jeg barna har lett for å "fikle" med seg selv når de er nakne, og det syns jeg ikke passer i det offentlige rom. Men - når det gjelder gutter så skjønner jeg jo litt at de skyr sånne badeshortser som er vide, lange og våte. En våt, flagrende shorts til godt nedpå leggen kan umulig være behagelig. Jeg måtte kjøpe mer tettsittende badebukse til sønnen min, for han nektet å bruke våte shortser.
hecuba Skrevet 25. juli 2006 #18 Skrevet 25. juli 2006 Jeg synes ikke det er barn er nakene eller ikke har noe med uansetendighet å gjøre. Tror hvertfall ikke barna ser slik på det. Der jeg ferierer er jeg vant med at barn springer nakne rundt nesten til de blir 10, eller til de selv vil begynne å ha på badetøy. Jeg ville vært mer bekymret for at barna skulle bli solbrente på bestemte steder enn at naboer ol. skulle synes det er uanstendig.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2006 #19 Skrevet 25. juli 2006 Jeg synes ikke det er barn er nakene eller ikke har noe med uansetendighet å gjøre. Tror hvertfall ikke barna ser slik på det. Der jeg ferierer er jeg vant med at barn springer nakne rundt nesten til de blir 10, eller til de selv vil begynne å ha på badetøy. Jeg ville vært mer bekymret for at barna skulle bli solbrente på bestemte steder enn at naboer ol. skulle synes det er uanstendig. ← Enig med deg (trodde jeg nesten var den eneste i verden). Ser heller ikke helt det store hygieniske aspektet, selv om det forsåvidt er god nok grunn til å bruke en shorts/bukse at man ikke vil ha sand o.l oppi der. Kan imidlertid ikke huske at dette var noe som helst problem da jeg var liten... Ellers kommer vel "aldersgrensa" litt an på hvor man er. Om jeg hadde tatt med mine hypotetiske barn på en overfylt offentlig strand ville jeg sikkert hatt på dem både shorts og sko (pga glasskår) (og grudd meg for alt de måtte kunne finne i busker og på doene... For ikke å snakke om vannet, og fotfulgt dem i frykt for blottere og pedofile...). På en mer privat strand hvor man kanskje kjenner de fleste andre eller hvor det er god plass/få folk, ville jeg sikkert latt en unge opptil ti år gå naken om h*n ville, om det virker greit for de andre der. Trenger vel ikke si at det er siste alternativ med privat/halvprivat eller lite befolket strand jeg foretrekker.
Gamle gode 10na Skrevet 26. juli 2006 #20 Skrevet 26. juli 2006 I en skjermet hage er det vel greit nok. Men på stranden mener jeg barn i alle aldre bør ha på seg litt badeklær. Synes det er uanstendig uten. En annen ting er jo at jeg ikke vill eat mine barn skulle bli beglodd av voksne med et ikke helt normalt forhold til seksualitet.... ←
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå