Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

I en tråd for en stund siden plukket jeg opp noen boktips jeg virkelig har hatt glede av. Siste bok jeg leste var "The Corrections" av Jonathan Franzen. Likte den meget godt. Trenger flere boktips, for jeg står litt fast. Leser engelsk litteratur uoversatt, ellers må jeg ha bøkene på norsk.

Her er eksempler på favorittbøker:

Life of PI, av Y. Martel

Disgrace, av J.M. Coetzee

Youth, av J.M. Coetzee

The Kite runner, av K. Hosseini

Udødeligheten, av M. Kundera

What I loved, av S. Hustvedt

The Wind-up bird chronicles, av H. Murakami

Eksempler på litteratur jeg har lest nylig og mislikt:

Berlinerpoplene av Ragde

A long way down, av Hornby

Noen som kan hjelpe meg til å finne noe nytt interessant å lese?

CoolDuckie

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Har du lest Paul Auster? Det aner meg at du kan like hans romaner om du ikke allerede har lest noe av ham.

Ellers kan jeg anbefale noen gode norske: Karl Ove Knausgård - Ute av verden og En tid for alt. Johan Harstad - Buzz Aldrin, hvor ble det av deg i alt mylderet? er en roman jeg har lest nylig som jeg likte utrolig godt.

(....og jeg likte heller ikke Berlinerpoplene ;) )

Skrevet
Har du lest Paul Auster? Det aner meg at du kan like hans romaner om du ikke allerede har lest noe av ham.

Ellers kan jeg anbefale noen gode norske: Karl Ove Knausgård - Ute av verden og En tid for alt. Johan Harstad - Buzz Aldrin, hvor ble det av deg i alt mylderet? er en roman jeg har lest nylig som jeg likte utrolig godt.

(....og jeg likte heller ikke Berlinerpoplene  ;) )

Takk, er det noen spesiell bok av Auster man bør begynne med?

CoolDuckie

Ps. Berlinerpoplene mislikte jeg såpass sterkt at jeg var vantro da jeg leste kritikkene av boken etter først å ha lest boken :overrasket: .

Gjest gjest1
Skrevet

Tja, det er vanskelig å velge kun en bok av Auster, men jeg er særlig glad i The Book Of Illusions og The New York Trilogi. Auster er mannen til S.Hustvedt, men det visste du kanskje.

Skrevet
Tja, det er vanskelig å velge kun en bok av Auster, men jeg er særlig glad i The Book Of Illusions og The New York Trilogi. Auster er mannen til S.Hustvedt, men det visste du kanskje.

Leste et eller annet sted at kunstnerskikkelsen i "What I loved" er veldig lik Auster?

CoolDuckie

Gjest gjesta
Skrevet

Har du lest mer av Murakami? Han er vel kjent som en av de forfattere man bør lese tilnærmet alt av. :)

Hva med litt eldre klassiskere? Goethe, Balzac etc.? Kan det være noe for deg?

For øvrig er det slettes ikke sikkert vi har lik smak i bøker! Av de du ramset opp har jeg kun lest én, Historien om Pi. Jeg synes den hadde en fantastisk begynnelse og slutt, men det reddet for min del ikke hoveddelen av boka...

Likevel kan jeg jo konkret anbefale noen bøker jeg tror du kanskje muligens kan like. *titte i bokhylla*

Pär Lagerkvist: Dvergen

Tristan Egolf: Kongen på fyllinga

Italo Calvino: Hvis en reisende en vinternatt

Fjodor Dostojevskij: Idioten

Jorge Luis Borges: Labyrinter (Når jeg blir verdensdiktator, skal alle lese den! ;))

Gjest Gjest
Skrevet

først, blanca! jeg kjøpte ute av verden(bare 49 kr!) og ga opp etter 100 sider. tenkte at nei, dette er ikke noe for meg. men kanskje du kan si noe som får meg til å ta opp tråden igjen?

så til coolduckie. har du lest donna tarrt? favoritten min er den lille vennen. anbefales på det sterkeste! den hemmelige historien er også god.

frode grytten - bikubesong. den likte jeg også godt.

paul auster har jeg også blitt anbefalt, så han skal jeg sjekke ut.

Gjest gjest1
Skrevet
først, blanca! jeg kjøpte ute av verden(bare 49 kr!) og ga opp etter 100 sider. tenkte at nei, dette er ikke noe for meg. men kanskje du kan si noe som får meg til å ta opp tråden igjen?

så til coolduckie. har du lest donna tarrt? favoritten min er den lille vennen. anbefales på det sterkeste! den hemmelige historien er også god.

Jeg aner ikke faktisk ikke hvorfor du måtte gi opp Ute av verden, jeg ble fanget fra første stund. Var det temaet (mann som forelsker seg i en mindreårig jente) som gjorde at du ga opp? Jeg vet om flere som har blitt så provosert at de ikke har klart å fullføre boken.

Donna Tarrt - Den hemmelige historien likte jeg også veldig godt. Noen fabelaktige karakterer i denne roman :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Vi har ganske lik smak, CD, både når det gjelder hva vi liker og ikke liker. Nå husker jeg ikke hva jeg foreslo i forrige tråd, så det blir kanskje litt dobbelt opp her, men la gå. Her er noen jeg har likt:

Harens år av Arto Paasilinna.

Money og London Fields av Martin Amis.

Ut og stjæle hester av Per Petterson.

Vernon God Little av DBC Pierre (måtte lese noen sider før den grep meg.)

The secret history av Donna Tarrt (jeg likte ikke Den lille vennen.)

Unless av Carol Shields.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg aner ikke faktisk ikke hvorfor du måtte gi opp Ute av verden, jeg ble fanget fra første stund. Var det temaet (mann som forelsker seg i en mindreårig jente) som gjorde at du ga opp? Jeg vet om flere som har blitt så provosert at de ikke har klart å fullføre boken.

Donna Tarrt - Den hemmelige historien likte jeg også veldig godt. Noen fabelaktige karakterer i denne roman :)

nei, jeg vet ikke... innimellom ble jeg revet med, men så kom det så mye rart tomprat. det var nok ikke temaet, for jeg var ikke kommet så langt i historien. synes plasseringen var litt morsom siden jeg selv har vært lærer i utkanten i finnmark.

artig å høre andre som også har lest, og ikke minst likt den lille vennen. skulle likt å finne en bok som jeg blir så oppslukt av som jeg ble av den.

Skrevet
Har du lest mer av Murakami? Han er vel kjent som en av de forfattere man bør lese tilnærmet alt av. :)

Hva med litt eldre klassiskere? Goethe, Balzac etc.? Kan det være noe for deg?

For øvrig er det slettes ikke sikkert vi har lik smak i bøker! Av de du ramset opp har jeg kun lest én, Historien om Pi. Jeg synes den hadde en fantastisk begynnelse og slutt, men det reddet for min del ikke hoveddelen av boka...

Pär Lagerkvist: Dvergen

Tristan Egolf: Kongen på fyllinga

Italo Calvino: Hvis en reisende en vinternatt

Fjodor Dostojevskij: Idioten

Jorge Luis Borges: Labyrinter (Når jeg blir verdensdiktator, skal alle lese den! ;))

Life of Pi likte jeg fordi den hadde en såpass spesiell stemning. Av Murakami har jeg lest Norwegian Wood og Kafka on the shore. Den siste er jeg litt usikker på hvor godt jeg likte.

Ellers takker jeg for tips. Borges har jeg lenge tenkt jeg burde lese :).

CoolDuckie

Skrevet

Har lest The secret history og likte den godt. Er Den lille vennen i samme klasse?

Grytten- har lest Bikubesong, Popsongar og den siste krimboken fra Odda. Den var bra.

CoolDuckie

Skrevet
Vi har ganske lik smak, CD, både når det gjelder hva vi liker og ikke liker. Nå husker jeg ikke hva jeg foreslo i forrige tråd, så det blir kanskje litt dobbelt opp her, men la gå. Her er noen jeg har likt:

Harens år av Arto Paasilinna.

Money og London Fields av Martin Amis.

Ut og stjæle hester av Per Petterson.

Vernon God Little av DBC Pierre (måtte lese noen sider før den grep meg.)

The secret history av Donna Tarrt (jeg likte ikke Den lille vennen.)

Unless av Carol Shields.

Takk for tips. Jeg likte også veldig godt "Ut og stjele hester". Ellers foreslår du flere forfattere her som jeg aldri har lest noe av- supert :).

CoolDuckie

Gjest Gjesta
Skrevet
Har lest The secret history og likte den godt. Er Den lille vennen i samme klasse?

Jeg elsket The secret history, og jeg ble dessverre skuffet over Den lille vennen, så jeg må nok si n nei, den er ikke i samme klasse. Gjest er nok uenig med meg.

Forresten glad for å se at du like The Corrections. Den dalte nemlig ned i postkassa mi rett før helgen, og ligger på vent til å bli lest. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Grytten- har lest Bikubesong, Popsongar og den siste krimboken fra Odda. Den var bra.

CoolDuckie

jeg likte den lille vennen myyye bedre. en uhyggelig og spennende bok, uten å være krim. bare les den!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg elsket "Life of Pi" og "The Kite Runner!" Fantastiske bøker.

Andre bøker jeg liker som jeg kan anbefale er "The Secret Life of Bees" av Sue Monk Kidd og "Den blinde morderen" av Margaret Atwood.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...