Gå til innhold

islykt

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

Er det noen av dere som har erfaring med sånn islykt som ligger ute på KG , jeg lurer på hvordan de fungerer for jeg syns de så så fine og dekorative ut :P

Skrevet

Har ikke sett islykten som ligger på KG, men jeg har lagd mange.

Nå som alle har fryser er det mulig å lage dem hele året.

Jeg fyller en bøtte, stor eller liten, med vann og lar det stå i fryseren til det har frosset som et skall, for at toppen ikke skal fryse slår jeg hull på den en gang i mellom.

Når lykta er tykk nok tømmes resterende vann ut.

Sett et lys inni lykta og det glitrer og brenner i lang tid.

Om sommeren må man ha et hull i bunnen slik at smeltevannet får rent bort, men det trengs ikke nå.

Mye finere enn fakkelbokser.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg var i et bryllup sent i oktober hvor de hadde laget slike islykter ut fra tips som ligger på sidene her. De var nokså store men veldig dekorative. De ble satt opp ute (siden det ikke var lov til å røyke inne) og da ble det veldig hyggelig stemning. Kan absolutt anbefales :P

Skrevet

Jeg kjøpte islykt form på blomsterhandelen, men den første jeg laga sprakk rett i to. Vi skal prøve dette i august så det blir spennende. De blir veldig fine iallefall :blunke:

Gjest Anonymous
Skrevet

Islyktformer fås kjøpt i ledende blomsterforretninger og på Skeidar. De kan fryses klare, med farge eller med blomster. Det som er viktig for at ikke lykta skal sprekke er at du lar den stå minst i 20 minutter i romtemperatur før du heller varmt vann i "kjernen" slik at isen slipper formen. Dersom du allikevel er uheldig og lykten sprekker er det bare å "lime" den sammen med vann igjen.

Vi gifter oss 1. februar og skal ha skikkelig vinterbryllup med en allè av klare lykter ute og lykter med blomster inne. Levetiden på islyktene er ca. 5.5 timer i romtemperatur. Lykke til!

PS! Husk dypt fat til smeltevannet dersom du skal ha den på bordet inne -

disse fatene selges også hos Skeidar/ledende blomsterforretninger.

Skrevet

Vi gifter oss også 1. februar...og skal ha slike lykter både ute og inne. Jeg sliter litt med å få de hele ut av formen, men det er tålmodigheten som er litt liten :blunke:

Det er utrolig fint! Jeg kjøpte min på Skeidar for 99,-

Gjest: Hva slags fat skal du bruke under lyktene?

ÅÅÅåå, nå er det ikke lenge igjen! Jippi!

Gjest Anonymous
Skrevet

Nei - det er ikke lenge igjen - kjolen min har ikke kommet ennå, men det er jeg ikke det minste bekymret for - men jeg begynner å bli stresset på alle småtingene som skal falle på plass, jeg da.........

Over til islyktene - jeg skal bruke dype fat med ca 10 cm høy kant rundt hele, som jeg fyller med knust glass (ser ut som iskrystaller) - fatene har jeg fått tak i via Svinningen Keramikk som distribuerer islykta i Norge...du kan kanskje ringe å høre, ellers tror jeg du kan få de på skeidar også.....

Nå som det er så kaldt ute er det absolutt best å fryse lyktene ute, da blir de klarest og finest.......også er det bare å smøre seg med tålmodighet når det gjelder å få de ut av formene - lærer en egen teknikk etterhvert. Jeg gleder meg helt sinnsykt til bryllupet og ikke minst til hele temaet med vinter, islykter og annerledes bryllupsfeiring. Lykke til du også - håper du finner formene.

S.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...