waco Skrevet 30. desember 2002 #1 Del Skrevet 30. desember 2002 Selv om det kanskje ikke ble kloning denne gang, så forstår alle at ved et eller annet tidspunkt vil det bli født en kloning. Det vil reise en rekke nye spørsmål. Jeg må innrømme at det er litt skummelt dette her, men hvorfor er det skummelt? Er det ikke morsomt å eksperimentere litt? Skape en ny utgave av menneskeheten som er bedre rustet til å tåle sult og er kanskje litt smartere enn dagens mennesker? De fleste av oss er ganske lei gamle folk, og tidligere i historien satte man gamlingene ute i skauen når det ble for tungt å drasse med dem, i dag bruker vi gamlehjem, tanken bak er det samme, slippe å se deres mas, eller bruke annen tid på dem. Hva om morgendagens smartingkloner synes det samme om oss nålevende mennesker? Nå forstår dere kanskje hvorfor vi må være litt forsiktig med hva vi tukler med. Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tristessa Skrevet 30. desember 2002 #2 Del Skrevet 30. desember 2002 Selv om jeg ser på selv som et liberalt menneske med noe åpent sinn, synes jeg kloning blir litt "fali". Vet ikke helt hvorfor, men jeg synes at "perfekte" mennesker laget etter oppskrift er kjedelige. I fare for å høres politisk korrekt - det er jeg nemlig ikke - jeg liker at mennesker er forskjellige. For øvrig mener jeg at Miss Norge er et forstadie av kloningen vi kommer til å se i fremtiden. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 30. desember 2002 #3 Del Skrevet 30. desember 2002 Jeg synes at det er skummelt at man velger å skape slike kopier av mennesker. Kloner man feil personer vil det ikke bli særlig gøy her på jorden.. kunne ramset opp en drøss med eksempler... Tenk om vi plutselig hadde 50 Wacoer som gakket rundt i gatene? *grøss* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 30. desember 2002 #4 Del Skrevet 30. desember 2002 Liker ikke kloning. At noen mennesker setter seg som Gud over menneskeheten og skal bestemme og tukle med skaperverket liker jeg ikke. Vi er skapt forskjellige og skal være det - heldigvis. Jeg liker at naturen går sin gang og synes ikke noe om at dette er "spennende". Det er bra at menneskeheten er nysgjerrig, men hva med å bruke kunnskap og kompetanse for å gjøre noe bra her i verden, ta vare på alle barn - få slutt på all krig - beskytte oss mot neturkatastrofer (ikke hindre dem) - slutte å skape miljøkatastrofer etc etc. Hvis man er nysgjerrig og vil skape noe for menneskeheten er dte nok av ting å ta fatt i. Og vi produserer mennesker nok på den naturlige måten om man ikke skal kopiere de man har i flere eksemplarer også. Og hvem vet hvor denne utviklingen stopper - om den stopper? Skremmende - virkelig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. desember 2002 #5 Del Skrevet 30. desember 2002 Jeg har heller ikke noe til overs for kloning av mennesker. Men organer derimot kan jeg vurdere å akseptere da det kan redde mange menneskers liv. Bladde litt på internett og fant en side hvor en britiske regjeringen vil la forskerne få klone menneske-embryoer. http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/d156482.htm Synes det blir tuklet vel mye med naturen til at det bør fortsette, men nå har vel jeg og den vanlige mann på gata lite å si til en slik utvikling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 30. desember 2002 Forfatter #6 Del Skrevet 30. desember 2002 Sant det fryd... jeg tror du er inne på noe der. Man skal ikke se bort ifra at kloninger og andre avarter er morgendagens mennesker... og hva skal de med mennesker som er så skrøpelige og svakelige som oss? Mennesker er altfor irrasjonelle til å være nyttige i morgendagens verdner... Det finnes til og med mennesker som påstår at de tar livet sitt kun fordi de er en minoritet, og denslags atferd vil morgendagens kloninger kanskje få bukt med. Synes det er skremmende at verden kan utvikle seg slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anett2 Skrevet 30. desember 2002 #7 Del Skrevet 30. desember 2002 Ved kloning får man jo gener fra bare en part og det har jo ikke gått så bra med klonende dyr osv, hvorfor skal de6 da gå bedre med mennesker? Nei,enkelte ting bør vi la være med naturen! Waco, tenk om du skulle blitt klonet. Det hadde betydd enda mer hodepine for enkelte oppgitte damer her inne på KG Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 30. desember 2002 Forfatter #8 Del Skrevet 30. desember 2002 anett... hadde jeg fått en kloning ville det blitt en skapning total ulikt meg... Jeg er summen av mine erfaringer blandet med omgivelsene og mitt kosthold.... Dersom man kunne klone seg selv til noe bedre... blande i noen egenskaper... En som levde til han var 150.... Iq på 350.... Eq på 900... Løp hundremetern på fem blank... dykket 90 meter og holdt pusten i 10 minutter.... Kreativitet som Victor Hugo eller Patrick Suskind... Musikkgehør som beethoven... Fri for menneskelige ulemper som angst og noia.... Ville ikke den kloningen vært mennesker overlegen...? Og hva skal slike kloninger med dagens mennesketyper...? Hvem har bestemt at kvinnens 9 måneders gravitet er morgendagens menneskeproduksjon? Fra Alfred Nobel fant opp dynamitt til 1 verdenskrig gikk det femti år.... Einsteins relativitetsteori til Hirsoshimas atomsmell.... femti år... Idag føder vi kloninger.... hvor er vi om femti år...? W Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 31. desember 2002 #9 Del Skrevet 31. desember 2002 JEg skremmes av kloning, enten det gjelder mennesker, dyr eller planter. Og jeg er også skeptisk til genmodifisering. Den synes jeg skal komme naturlig - som en mutasjon...... Hittil har verden utviklet seg gjennom at nye individer har vært ulike, og ulike opphavet. Noen egenskaper har vært nyttigere enn andre, og disse har blitt mer utviklet over tid enn andre. Og noen ganger har det oppstått nyttige mutasjoner. Men både vi mennesker, og dyr, har overlevd som arter nettopp fordi det har vært variasjoner og dermed større sikkerhet for at noen ville overleve dersom en katastrofe inntraff. Når vi kloner, skaper vi like individer, og ikke variasjon, og det er jeg redd vil undergrave oss som art. Jeg er også redd for at dette kan være et ledd i spesialbestillinger av mennesker. Vi kan komme til å utvikle kloner av soldater, der visse egenskaper er viktige, og disse blir klonet i stor skala, samtidig som de får den "rette" oppdragelse og opplæring. En soltatfarm........ Og har man først rendyrket en type menneske, er det lett å gjøre det med andre også. Og hvem skal bestemme over dette? Hvem bestemmer hvem som skal være ledere i en klonet verden? Kanskje kloner fra lederplantasjen - mennesker med høy IQ? Klonet fra og opplært av sivilingeniører med høy IQ? (Grøss) Og hvilke "raser" vil bli klonet? Tipper "den hvite", eller kanskje vi får flest "kineserkloninger" - som fødselskontroll...... Jeg er redd for at vi gjennom å eventuelt tillate kloning faktisk vil undergrave oss som art, og ødelegge oss selv - selv om det selvfølgelig vil ta tid. Men på en annen side - kanskje det er til beste for jorda at menneskene forsvant som dinosaurene........ Hele scenariet er for meg meget skremmende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 31. desember 2002 #10 Del Skrevet 31. desember 2002 kunne godt tenkt meg å klone meg selv, men er selvsagt helt i mot at dette skal være fritt tilgjengelig. *ravna* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå