Gå til innhold

retter med spinat

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har hagen full av bladbete (mangold) som kan brukes som, og smaker til forveksling likt, spinat. Jeg har brukt den i suppe, og vet jeg kan brke den som fyll sammen med feta i pai o.l (kan lete opp oppskrifter selv). Som tilbehør i salat funker den nok også bra, og smørstekt med hvitløk og feta er den god til speilegg...

Men utover dette, har noen noen tips? Gjerne vegetarretter, men jeg spiser kjøtt også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne paien liker jeg veldig godt:

Vårpai

100 g smør

150 g hvetemel

1 ts bakepulver

1 egg

3-4 sjalottløk

1-2 never frisk spinat

1-3 fedd hvitløk

1 ss smør

4 egg

1 ½ dl fløte

1 ½ dl melk

1 ½ dl revet ost

1 ts salt

pepper

2 dl friske urter (persille, gressløk, timian)

Smuldre sammen smør og mel og rør inn egg. Klem deigen ut i 24 cm form. Prikk bunnen med gaffel og stek ved 200 grader i 10-15 minutter. Finhakk løk, hvitløk og urter. Skyll spinaten, la renne godt av seg og riv opp i mindre biter. Stek løk og hvitløk mykt. Tilsett spinat og la trekke i 2-3 minutter. Tilsett urter og hell alt over på bunnen. Pisk egg, fløte, melk, salt og pepper lett sammen og hell over i formen. Dryss over revet ost. Stek på nederste rille ved 180 grader i 30-40 minutter. La hvile 15-20 minutter før servering.

Ellers fant jeg to oppskrifter med mangold i, har ikke prøvd dem selv, men de ser veldig fristende ut.

Linse- og mangoldsuppe (6 pers.)

1 kg kyllingavskjær (hals, ben, vinger osv) uten fett

1 liten grovhakket løk

1 laurbærblad

3-4 kvister bladpersille

1-2 kvister oregano eller timian

300 g brune linser

900 g mangold

½ dl olivenolje

1 stor finhakket løk

4 knuste hvitløksfedd

35 g finhakket koriander

1 dl sitronsaft

Ha kyllingavskjær, løk, laurbærblad og urter i en kjele. Tilsett 3 liter vann og kok opp. Skum av og la småkoke 2 timer. Sil buljongen. Skum buljongen. Ha linsene i en stor gryte, tilsett 1 liter buljong og 1 liter vann. Kok opp og la småkoke under lokk 1 time. Skjær stilkene av mangolden. Skjær bladene i strimler. Fres løken myk i olje. Rør inn hvitløk og stek 1 minutt. Tilsett mangold og stek 2-3 minutter. Rør inn linsene. Tilsett koriander, sitronsaft, salt og pepper. La surre under lokk 15-20 minutter.

Eple-, mangold- og pinjekjernepai (6-8 pers.)

60 g sultanarosiner

2 ss brandy/konjakk

400 g hvetemel

100 g melis

250 g smør

3 egg

800 g mangold uten stilker

100 g ristede pinjekjerner

3 grønne epler

1 ts revet sitronskall

100 g mild chèvre

1 eggeplomme til pensling

Bløtlegg rosinene i brandy. Sikt mel og 1 ss melis i en bolle og smuldre i smøret. Bland inn 1 egg, og evt ørlite vann om deigen er for tørr. Elt sammen, dekk med plast og sett kaldt i 30 minutter. Vask og tørk mangolden og ha i en kjøkkenmaskin med 2 egg og resten av melisen. Ha i en bolle og tilsett avrente rosiner og pinjekjerner. Smak til med salt og pepper. Del deigen i to og kjevle den ene ut til å passe en 26 cm springform. Skrell eplene og del i tynne skiver. Bland med sitronskallet. Fordel mangolden i bunnen, topp med smuldret chèvre og legg eplene taksteinsvis oppå. Kjevle ut resten av deigen og dekk kaken med den. Forsegl kantene med litt vann. Pensle med eggeplomme og stek ved 180 grader i 45-50 minutter. Avkjøl litt og dryss med melis.

Gjest Gjest
Skrevet

Tusen takk! De så veldig gode ut :-)

Skrevet

Ellers er mangold mye brukt av trendy britiske kokker, har jeg inntrykk av. Mange oppskrifter feks i bøkene fra The River Café, om du kjenner til dem.

Og her er resultatet av et søk på "swiss chard" (=mangold) på BBC Food. Kanskje du finner noe som frister? :)

Gjest Gjest
Skrevet

Takker og bukker:-) Visste ikke at det var trendy mat. Hehe. Planten er i hvert fall veldig lik spinat i smaken, kanskje spinat er hipt også?

Skrevet

Spinat har definitivt vært hipt en stund. :mrgreen:

(så kanskje det nå er på vei ut? :forvirret: Godt og sunt er det uansett).

Skrevet

Det er godt med spinat i lasagne

Ellers er denne spinatstuingen kjempe god:

Kok opp 200-300 g spinat i 2-3 dl vann

Ha i 2-3 ss olje

4 ss peanøtt smør

1 løk (kuttet i små biter)

kok opp.

Ha i små biter røkt kjøtt pølse og kylling (kan også bruke fisk om man liker det).

La det små koke i 3-4 min.

Serveres med ris.

Kjempe godt :)

Man kan jo om ønskelig tilsette mange andre grønnsaker i denne retten også, paprika, purre, mais +++

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for stuing-oppskrift:-) Jeg hadde det for meg at det egner seg i stuing, men var usikker på hva slags. Er egentlig ikke så glad i peanøttsmør, men det smaker vel annerledes i en slik rett enn på brødskive. Fine greier, nå kan jeg variere litt utover sommeren.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg har ofte spinat i omelett.

Skrevet

Jeg bruker spinat i pastasaus. Da må den finhakkes for å "gli inn". Nyyydelig :)

Skrevet

Jeg bruker spinat ofte på pizza og i lasagne. Det smaker også godt i en tomatsaus krydret på indisk vis, gjerne sammen med linser eller ost. Ofte bruker jeg det til pasta, både i tomatsaus og i en hvit saus. Eller hva med en spinatsuppe? Jeg liker også veldig godt spinat sammen med poteter og egg, eller som tilbehør iblandet litt fetaost.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...