Gå til innhold

billig og enkelt bryllupsfest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg og forloveden ønsker en forholdsvis billig og enkel bryllupsfest, men vi er usikre på hvordan vi skal løse det. Generelt virker det som folk har "visse forventninger" til bryllup, uansett hvem det er som gifter seg.

Vi har tenkt slik: leie billig greit lokale, ha festen helst utendørs. Servere enten koldtbord eller ha grilling(litt mer fancy enn pølse i brød). Slik at folk kan myldre litt rundt og det letter stemningen. Vi ønsker INGEN taler eller sanger. Vi skal ha fri bar for å lette på stemningen. Vi skal ha ca 40 (da har vi invitert færrest mulig) for å få et mer personlig bryllup.

Hvordan gi beskjed om hva vi ønsker uten at folk blir sure? Og hvordan burde vi løse ting uten at folk skal bli sure for det og?

Forlovern min skal sminke meg og sette opp håret mitt, det har vi allerede avtalt. jeg skal leie inn servitører slik at mine gjester ikke trenger å rydde servere og vaske. Jeg tenkte gjestene mine tar bildene, ingen fotograf. Vi skal ha bryllupskake og dessert, men pleier gjester å ta med seg kaker og noen ganger?

Sorry, dette ble litt rotete skrevet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var i spleisefest bryllup i januar. Svigerinna mi giftet seg og gjorde det meste selv. Hun lagde oppsatser til bordene, alt av invitasjoner, bordkort mm. selv og hun og brudgommen fikk vennene til å lage en rett hver. Det ble et herlig tapasbord med mye snadder. :sikle:

Hun bestilte bryllupskake, mens venner og familie stod for resten.

Men uansett ville jeg hatt fotograf. Skikkelig flotte bilder er viktig synes jeg. Svigerinna mi ville ikke ha det i førsten, men gjett om hun er glad de valgte fotograf nå. Vanlige bilder kunne ikke sammenlignes med fotografens, selv om mange på festen knipset i vei.

Skrevet

Det høres ut som om dere kun kommer til å invitere de aller nærmeste, og jeg går ut i fra ut du har så mye kontakt med dem at dere kan forklare muntlig hva dere ønsker dersom noen skulle kommentere det. Jeg tror folk flest er forståelsesfulle og vil respektere at dere ikke ønsker en stor og tradisjonell feiring. Det er blitt ganske vanlig med "uvanlige" løsninger og kanskje vil mange sette pris på en litt uformell stemning. Husk a uansett er det deres bryllup og dere som setter rammene for feiringen.

Bare sørg for at invitasjoner, kleskode, mat osv signaliserer et uhøyitidelig og intimt bryllup så folk vet hva de har å forholde seg til.

Og det er ABSOLUTT helt normalt at gjester tar med seg kaker. Vi skal kun bestille bryllupskaken, resten skal tanter, søstre, annen familie og venne lage.. Bare sørg for at det er avtalt på forhånd hva slags kake de skal bake, så dere ikke ender opp med 5 daimkaker.. :ler:

Lykke til!

Skrevet

Jeg ville og ha valgt og ha en fotograf.

Det gjorde ikke vi, da fetteren til mannen er en flink hobbyfotograf, men det ble allikevel ikke så bra som det ville blitt hos en fotograf.

Ellers hadde vi et ganske rimelig bryllup. Vi hadde koldtbord, jeg bestilte bryllupskake og noen få kaker til, resten lagde venner og familie.

Bryllusbilen fikk vi låne gratis av bilforhandler.

Vi hadde stort lokale som kun kosta 1500 kr.

Jeg ordna også selv med innbydelser, kirkeprogram og pynt. Veldig fint om man får noen til og hjelpe seg, ellers kan man bli gal, for det er mye jobb.

Skrevet

Bare noen tips - åpen bar er veldig dyrt.. Hva med at folk betaler det dere har betlt for å kjøpe drikken etter mat?

Fotograf ville jeg spandert på meg - ikke nødvendigvis en av de dyre. gå i fotobutikker og hør - kanskje de kjener noen som driver med dette? Hvor skal du gifte deg? har tips om fotograf i kristiansandssdistriktet som er veldig bra og rimlig. eller fotografen i næravisa? Fotograf er viktig til de "offisielle" bildene, men under vielsen og på selve festen kan du satse på venner - engangskamera rundt i lokalet er en god ide, eller en bærbar pc hvor folk kan legge igjen bildene før de går...

telt er en god ide om dere har en stor plass å være ute.

Kaker kan du be venner og familie om hjelp til. Gå på et hotell / resturant - spør om lærlinger som er innteresert i å servere / rydde / stå for maten...

synes dere skal gjøre som der vil, og d må folk respektere!

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg var i spleisefest bryllup i januar. Svigerinna mi giftet seg og gjorde det meste selv. Hun lagde oppsatser til bordene, alt av invitasjoner, bordkort mm. selv og hun og brudgommen fikk vennene til å lage en rett hver. Det ble et herlig tapasbord med mye snadder. :sikle:

Hun bestilte bryllupskake, mens venner og familie stod for resten.

Men uansett ville jeg hatt fotograf. Skikkelig flotte bilder er viktig synes jeg. Svigerinna mi ville ikke ha det i førsten, men gjett om hun er glad de valgte fotograf nå. Vanlige bilder kunne ikke sammenlignes med fotografens, selv om mange på festen knipset i vei.

Tenkte jeg skulle ordne invitasjoner og pynt selv, men få masse hjelp fra en søster og en venninne som er veldig kreative og flinke.

Sikkert lurt med fotograf, men blir ikke det veldig dyrt? På den annen side hadde det vært kjekt med noen flotte bilder, forloveden ser bra ut, men ikke på bilder...

Gjest Gjest
Skrevet

Ok, da regner jeg med at de hjelper meg med kaker.

Vi ber bare de aller, aller nærmeste, så jeg skal vel klare å forklare oss. Den største grunnen til at vi vil ha det slik er at verken jeg eller forloveden er særlig gla i for mye oppmerksomhet eller stive selskap. Vet de fleste vil sette stor pris på det(men ikke alle). Vi vil jo prøve å gjøre flest mulig til lags.

Alkoholen kommer vi til å la "flyte", selv om det kommer til å koste oss. Satser derfor på å ha alkoholserveringen selv, da det blir en helt annen pris enn fra en bar...

Skal tenke på telt, vil jo aller helst være ute. Men skulle det regne håper jeg vi har funnet et lokale vi kan være innendørs i, da jeg synes det er hyggeligere. Må sjekke ut litt priser her.

Lurt å høre etter lærlinger ja, det skal jeg huske på :)

Ellers: Tusen takk for alle tips! Kom gjerne med flere!

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har gjort det sånn:

Leid lokalet rett ved siden av oss som har flott hage. Der blir både vielsen og festen. Sekulært fellesskap skal vie oss(de er også billigere enn andre)

Maten/koldtbordet er bestillt av en kompis som gjør det billigst mulig.

Vi har bedt 32 personer som står oss nær.

Invitasjonene laget jeg selv på data'n.

Vi har åpen bar, så vi har tenkt på det på hver syden og svensketur vi har hatt. Noe kjøper vi på polet, sånn at vi kan levere tilbake det som blir igjen.

I invitasjonene skrev jeg at vi ikke ønsker taler.

Jeg har snakket bryllup til alle jeg kjenner, så da har jeg fått hjelp til å skaffe billig servitør, bartender, dj, musikk til vielsen og fotograf.

Kaken baker kjærsten til nabo'n.

Resten av kakene mamma og søstrene mine.

Har fått masse positiv tilbakemeldinger fordi vi gjør ting annerledes enn hva som er vanlig, og folk gleder seg til bryllupet vårt.

Håper at det blir en flott dag for alle.

Gjest Gjest
Skrevet
Vi har gjort det sånn:

Leid lokalet rett ved siden av oss som har flott hage. Der blir både vielsen og festen. Sekulært fellesskap skal vie oss(de er også billigere enn andre)

Maten/koldtbordet er bestillt av en kompis som gjør det billigst mulig.

Vi har bedt 32 personer som står oss nær.

Invitasjonene laget jeg selv på data'n.

Vi har åpen bar, så vi har tenkt på det på hver syden og svensketur vi har hatt. Noe kjøper vi på polet, sånn at vi kan levere tilbake det som blir igjen.

I invitasjonene skrev jeg at vi ikke ønsker taler.

Jeg har snakket bryllup til alle jeg kjenner, så da har jeg fått hjelp til å skaffe billig servitør, bartender, dj, musikk til vielsen og fotograf.

Kaken baker kjærsten til nabo'n.

Resten av kakene mamma og søstrene mine.

Har fått masse positiv tilbakemeldinger fordi vi gjør ting annerledes enn hva som er vanlig, og folk gleder seg til bryllupet vårt.

Håper at det blir en flott dag for alle.

Høres veldig bra ut :)

Er bare så redd for at det ikke skal være "bra nok", da jeg har hørt noen av mine nærmeste kommentere andre..

Skrevet

Ang fotograf. Ja det er veldig dyrt. Vi brukte ei som gjør dette på fritiden - betalte kun 2000,- da fikk vi alle bildene og negativene fra henne.

Spør i fotobutikker eller i ei lokal næravis om det er noen som gjør slikt!

Gjest Gjest
Skrevet
Høres veldig bra ut :)

Er bare så redd for at det ikke skal være "bra nok", da jeg har hørt noen av mine nærmeste kommentere andre..

Er det bra nok for dere, bør det være bra nok for gjestene.

:klem:

Skrevet

Vi har gjort dette:

-taxfree øl fra svensketurer vi allikevel skulle på

-både jeg og mannen ønsket oss rødvin til bursdagene våre som var tidligere i vår, uten at vi liker det

-gratis lokale (kjenner noen som jobber der)

-ikke frisør eller sminkør (venninner fikser)

-vi velger å ikke ha fotograf, har ingen planer om å ha bilder av oss hengende fremme her uansett, og et bilde til takkekort går jeg ut fra at noen kan fikse

-spekemat, vi kjøper fra catering og betaler 99 kr per pers, alt inkludert

-bekjente baker kaker, hos oss er det stort sett mødrene til mine venninner som baker

-egenlagde invitasjoner og bordkort

-enkle borddekorasjoner - i stedet for en blomsteroppsats fra blomsterdekoratør til mange hundre kroner setter vi 1 enkel rose i en sånn tynn liten vase sånn litt rundt forbi

-bekjente som hjelper til på kjøkkenet, også hjelper vi til litt selv og (de skal selvsagt få litt betaling de også altså!)

Også er det selvsagt mange andre ting som gjør det billigere...

-servietter og stearinlys fra IKEA

-syklet rundt og leverte alle invitasjonene, kommer til å gjøre det samme med takkekort der det er mulig, sparer porto

-kutte ut nattmat som absolutt ikke er nødvendig

åssåvidere lissom

Jeg har kjøpt kjole på internett til 4500 kr, og ringene våre kostet 6500 kr. Dette er de to absolutt største enkeltpostene på budsjettet vårt. Vi regner med å komme under 30 000 kr alt i alt. (26 gjester)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...