Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2006 #1 Skrevet 23. juli 2006 Hei! Lurer på om det er noen her som har erfaring med alternativ energi til hus. Vurderer å ansaffe meg et annlegg for å kunne kutte ned på strømregningen. Da må jeg ha et alternativ som fungerer. Vet at man får tak i vindmøller, solceller, varmepumper etc. Men er det noen av disse produktene som er i stand til å drive f.eks en varmtvannsbereder i et hus? Varmepumper er ikke så attratktivt da det ikke gir nok effekt eller utslag i forhold til forbruk. Det jeg ser etter er vel anlegg som er i stand til å drive utvalgte deler av et hus. takker for eventuelle svar
skrue Skrevet 23. juli 2006 #3 Skrevet 23. juli 2006 Ingen som har noe er faring med dette? ← Ingen erfaring, men jeg tror nok en varmepumpe er veien å gå. En varmtvannsbereder drar kanskje 2000-3000 watt og det skal f.eks rimelig mange kvadratmeter solcellepanel til for å produsere noe slikt. Det å gjøre om solstråling -> elektrisitet -> varme gir ikke en spesielt god virkningsgrad samt at det uansett ikke er godt egnet i Norge med det klimaet som er her. Jeg ser for meg at en vindmølle som monner vil bli så dyr å sette opp og vedlikeholde for en privatperson at det ikke har noen hensikt om målet er å spare penger.
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2006 #4 Skrevet 24. juli 2006 Nja! si ikke det! Det fins allerde en type vindmølle som er beregenet til privat bruk i Norge. her kan du lese litt om den Den gir ca 1000w, det er ikke så altfor mye men med litt kreativitet skulle en tro at lar seg gjøre å komme opp i et par 1000w vertfall. Det begynner vertfall å gå den riktige veien ser det ut til. Det eneste som er litt dumt er at man må lagre strømmen i battericeller, de tar jo som regel plass i huset. Har forøvrig lurt på å bygge et lite uthus der jeg kan oppbevare battericellene, så slipper jeg å ha de innendørs.
Apple- Skrevet 25. juli 2006 #5 Skrevet 25. juli 2006 Det er faktisk fullt mulig å bruke solenergi til oppvarming av varmtvann. http://www.sparenergi.no/ har mange gode linker, ellers er det lett å søke seg fram til masse informasjon.
skrue Skrevet 25. juli 2006 #6 Skrevet 25. juli 2006 Nja! si ikke det! Det fins allerde en type vindmølle som er beregenet til privat bruk i Norge. her kan du lese litt om den Den gir ca 1000w, det er ikke så altfor mye men med litt kreativitet skulle en tro at lar seg gjøre å komme opp i et par 1000w vertfall. Nja. Man må altså betale ca 20000 kroner for noe som gir 1000 watt om man er heldig. Så skal man ha batterier og alt skal vedlikeholdes over tid. Ser ikke for meg at dette er øknomisk lønnsomt, men er motivasjonen ikke-økonomisk så stiller det seg anderledes. Generelt bør elektrisitet bare brukes til belysning da det er altfor mye tap innvolvert med å konvertere en energiform til en annen. Trenger man varme tror jeg nok en varmeveksler gir mest tilbake for pengene (selvom varmevekslere fortsatt er for dyre synes jeg).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå