Gå til innhold

Vasker/rydder..

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg rydder ikke for å fremstille huset som ryddigere enn det pleier å være, og jeg rydder ikke for å virke perfekt. Jeg rydder for din del, som gjest. Fordi jeg selv, når jeg er gjest, setter pris på å kunne bruke andres bad uten å finne hår etter barbering og tannkremrester i vasken, eller brune renner i toalettet. Fordi jeg selv setter pris på å ikke snuble i ting på vei til sofaen, ikke måtte dytte vekk åtte bøker, fem kaffekrus, en fruktbolle og fire colaflasker for å få plass til brusglasset jeg har blitt servert hos andre. Jeg sprengrydder ikke, og det er overhodet ikke sterilt hos oss fordi vi får gjester. Det ligger bøker på bordene, det står gjerne litt oppvask på benken, det kan godt være støv i hyllene, men jeg synes likevel det er enkelte ting som bør være ryddige og rene (som f.eks. badet som jeg nevnte tidligere) for at gjestene skal føle seg komfortable og fordi det er hyggeligere da.

Er det vanlig at folk har det SÅ rotete, da? Og en liten avsporing - er det ikke vanlig å ta et tak med dobørsten når man har laget brune merker i do? Eller lar dere dem være der til til dere har vaskedag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde du kommet på besøk til meg nå, så mått du gått hinderløype for å komme frem til sofaen, og ja, der er nok muligens rester etter barbering på badet. får jeg derimot varsel om at man kommer, så ordner jegi alle fall badet. Hinderløypa er et lite å gjøre med akkurat nå, men normalt sett kunne jeg ordna det også. (vi skal snart flytte og driver med pakking for tida. Det med fører mye esker på stua, uungåelig)

Hva som er "normalt" varierer nok. Hos oss er det "normalt" med mer rot enn jeg liker å vise frem. Og akkurat nå er det enda mer pga pakkingen da. så ja, jeg ville ryddet før besøk. (Man kan jo si at det er det jeg driver med nå. Mine foreldre er ventet på besøk om tre uker, og jeg rydder nå. (vel, litt tidelig å begynne tre uker før da, men når man skal pakke ned hele huset så det ryddes HELT, så trenger man tre uker likevel.)

Kommer man uvente på besøk til oss, må man takle rot. Men en liten halvtime kan gjøre underverker :)

Skrevet
Er det vanlig at folk har det SÅ rotete, da? Og en liten avsporing - er det ikke vanlig å ta et tak med dobørsten når man har laget brune merker i do? Eller lar dere dem være der til til dere har vaskedag?

Nei, VI lar ikke merker være i toalettet, gjester eller ikke. Men, tro meg, vi har vært på besøk hos mange som tydeligvis ikke tar dette så nøye. Og rot er også veldig varierende.

Gjest Gjest
Skrevet

jeg er en rotekopp, men liker best å ha det ganske strøkent når jeg har besøk. helkræsj med andre ord. :forvirret:

jeg synes det er veldig avslappende å komme til andre som ikke er så nøye, men det henger kanskje sammen med at jeg roter så fælt selv?

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Vi har det vel stort sett ganske ryddig, men sjekker gjerne om det trengs en ekstra støvsuging eller vask av do og vask. Tar ikke storrengjøring fordi jeg venter gjester. Med mindre det er svigermor, for hun er pertentlig...

Er veldig bevisst på at jeg ikke ønsker et sterilt hjem, så mens samboeren rydder bøker unna, legger jeg dem på plass på stuebordet ;)

Gjest Tweek
Skrevet

Det er jo fin t å komme til et hjem som ikke ser bomba ut!

men syntes ikke man trenger å stresse for å få besøk..

jeg syntes det heller er kosligere at det ser bebodd ut ;) som jeg så fint kaller det!

Alle har jo litt rot, og om det en genser eller to over en stol, eller noen skitne glass står i vasken har vel ikke det mye og si :)

Gjest Tweek
Skrevet

jeg ville heller tatt å vasket ting og ryddet når det trengs

Gjest Gjesta
Skrevet

Dersom jeg vet på forhånd at jeg får besøk, pleier jeg å ta en kjapp rydding, vaske bad og toalett og ta oppvasken. Ikke pga at jeg vil framstå som perfekt, men fordi jeg er helt ekstremt rotete og det er hyggelig om det er sitteplass og de slipper å tråkke over masse rot for å komme seg bort til sofaen. Oppvasken har også en tendens til å samle seg opp, så da er det greit å ta den på forhånd slik at jeg har rene kopper o.l. til gjestene.

Skrevet

Jeg liker best å ha det ryddig alltid. Blir stressa av rot, likevel rydder og støvsuger jeg før gjester kommer. Vasker som regel over badene og.

Når det er bursdag, jul og fest rydder jeg nok mer grundig og vasker hele huset. Får vi overnattingsgjester, kjøper jeg ofte nytt og delikat sengetøy til sengene og setter blomster de skal ligge. (Gjør ikke det om ungene har noen på overnatting, men dersom slektninger og venner kommer for å bli her et par dager.)

Vi reiser en del til noen andre slektninger. De bor ganske langt unna, så vi blir der en stund når vi kommer. Besøk er alltid avtalt på forhånd. Der er det slett ikke alltid rydda før vi kommer. I blant må du flytte unna bunker med blader fra stolen før du skal sette deg. Nå sist stod det to digre tørkestativ i stua, som forøvrig fløt av leker, strikketøy og Gud vet hva. Føler meg lite velkommen når de ikke har giddet å gjøre noe før gjestene kommer. De trenger naturligvis ikke stresse ræven av seg, men som sagt bry seg litt.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg liker best å ha det ryddig alltid. Blir stressa av rot, likevel rydder og støvsuger jeg før gjester kommer. Vasker som regel over badene og.

Når det er bursdag, jul og fest rydder jeg nok mer grundig og vasker hele huset. Får vi overnattingsgjester, kjøper jeg ofte nytt og delikat sengetøy til sengene og setter blomster de skal ligge. (Gjør ikke det om ungene har noen på overnatting, men dersom slektninger og venner kommer for å bli her et par dager.)

Vi reiser en del til noen andre slektninger. De bor ganske langt unna, så vi blir der en stund når vi kommer. Besøk er alltid avtalt på forhånd. Der er det slett ikke alltid rydda før vi kommer. I blant må du flytte unna bunker med blader fra stolen før du skal sette deg. Nå sist stod det to digre tørkestativ i stua, som forøvrig fløt av leker, strikketøy og Gud vet hva. Føler meg lite velkommen når de ikke har giddet å gjøre noe før gjestene kommer. De trenger naturligvis ikke stresse ræven av seg, men som sagt bry seg litt.

Når du kjøper nytt sengetøy regner jeg med du vasker det først? Jeg synes det er ubehagelig med nytt, uvasket sengetøy; det er fullt av brannhemmere som kan være sykdomsfremkallende, og man kan få allergiske reaksjoner... Synes ellers det er å "ta i litt" å kjøpe helt nytt sengetøy, samtidig skjønner jeg det om det andre dere har er "godt brukt". Jeg pleier også å finne fram det nyeste/fineste sengetøyet til gjester, unntatt når det er "gjengangergjester" som overnatter nokså jevnlig av praktiske grunner (vi bor usentralt og uten tilgang på buss på kveldstid, så om noen tar seg en øl kommer de seg ikke hjem med mindre de bruker et par tusen i taxi).

Reagerer ikke på at det står tørkestativ i huset (vi har dem på badet, det er vel ugjestfritt det også..) eller at det er litt rotete hos folk så lenge de er gjestfri på viktigere områder; at de tar seg tid til å prate, serverer noe mat/kaffe e.l... Ser ikke på meg som spesielt inviterende selv, men har alltid tenkt at det som betyr mest er praten og serveringa, ikke eventuelt rot... Nå vet jeg bedre :ler:

Skrevet

ja vi pleier å rydde å vaske før vi får besøk, det er vel ganske normalt

Skrevet

Alle våre gjester må akseptere tørkestativ på stua i alle fall.

(ja, med mindre de bare skal være hos oss sånn en ettermiddag til kaffe eller noe sånn, da kan vi la være å vaske klær den dagen om vi vet om det på forhånd, og sette det bort) Det finnes bare rett og slett ikke noe annet sted å ha det. Så det står i ene stuen. Deal with it.

(heldigvis, i vårt nye hus som vi snart flytter til er det mang rom, og da skal ett av dem være til tørkestativet. Pluss at der er uteplass så vi kan tørke noe ute når det ikke regner. Luksus)

Gjest marthepia
Skrevet

Her her det ikke perfekt, langt ifra. Men jeg tørker over stuebordet, kjøkkenoverflater og rydder diverse småting.

Jeg liker å ha det ryddig :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg liker å ha det ryddig, selv om jeg ikke er så ryddig av meg. Jeg tar GJERNE en shinings før jeg får besøk. Jeg rydder ellers og, men med flere rotehuer ihus(der i blandt meg) og flere husdyr som røyter og dreper pinner og skalker inne så sier det selv at det må ryddes flere ganger om dagen. Hvertfall støvsuges.

Dessuten liker jeg at bad og kjøkken ser delikat ut, selv om jeg ikke alltid klarer å opprettholde det, så er det hvertfall det første jeg sjekker når jeg vet at det kommer besøk.

Jeg er ikke hysterisk opptatt av av det skal se ryddig ut, men tro meg; det ser bebodd og hjemmekoslig ut selv om jeg har rydda i en time før folk kommer..

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg rydder raskt stua før jeg får besøk, men hvis det bare er snakk om et ettermiddagsbesøk, vasker jeg som regel ikke før noen kommer. Hvis noen skal bli noen dager, vasker vi før de kommer, så vi har mest mulig tid til gjestene og ikke trenger å bruke så mye tid på husarbeid mens de er der.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg rydder og vasker slik at det ser rent og pent ut:) Men får ikke panikk om noen kommer uforberedt.

Skrevet
Når du kjøper nytt sengetøy regner jeg med du vasker det først? Jeg synes det er ubehagelig med nytt, uvasket sengetøy; det er fullt av brannhemmere som kan være sykdomsfremkallende, og man kan få allergiske reaksjoner... Synes ellers det er å "ta i litt" å kjøpe helt nytt sengetøy, samtidig skjønner jeg det om det andre dere har er "godt brukt". ..........

Reagerer ikke på at det står tørkestativ i huset (vi har dem på badet, det er vel ugjestfritt det også..) eller at det er litt rotete hos folk så lenge de er gjestfri på viktigere områder; at de tar seg tid til å prate, serverer noe mat/kaffe e.l... Ser ikke på meg som spesielt inviterende selv, men har alltid tenkt at det som betyr mest er praten og serveringa, ikke eventuelt rot... Nå vet jeg bedre  :ler:

Det er klart en må vaske sengetøyet først, men ellers er det med nytt sengetøy helt sikkert en fiks ide fra barndomshjemmet når det kom folk på overnattingg der.

Reagerer i utgangspunktet ikke på tørkestativ om jeg ikke må HOPPE OVER DEM I STUA. Det samme gjelder rot, ukeblader, stabler med tøy etc. Dersom en må brøyte seg forbi dette, opplever jeg det som lite gjestfritt, men ser av denne tråden at mange ikke er enig i dette. Handler nok litt om hvilke idealer vi lærte hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...