Gjest marthepia Skrevet 23. juli 2006 #1 Skrevet 23. juli 2006 (endret) Når jeg venter besøk støvsuger jeg gjerne og rydder en del. Til bursdager vasker jeg gulv og tørker støv før gjestene kommer. Hvorfor jeg gjør det vet jeg egentlig ikke Det er en vane jeg har lagt til meg. Vil at det skal være ryddig og pent om vi får besøk. Det er ingen krise om noen dukker opp uforventet, det er ikke så forferdelig her Men hva gjør dere andre? Er det vanlig å rydde før en får besøk? Endret 23. juli 2006 av marthepia
Gjest gjest1 Skrevet 23. juli 2006 #2 Skrevet 23. juli 2006 Ja. Hvis det bare er noen som skal komme innom på en kaffe, så tar jeg det overfladiske så det ser greit ut. Hvis det er bursdag eller vi får overnattingsbesøk så vasker jeg badet og støvsuger, vasker gulvet, tørker støv, rydder etc. så det ser rimelig strøkent ut. Hvorfor jeg gjør det? Min stolthet rett og slett. Vil jo ikke at folk skal tro jeg er en dårlig husmor. Dessuten er det mye koseligere når det er noenlunde i orden her, ihvertfall for min egen del.
Viviwoom Skrevet 23. juli 2006 #4 Skrevet 23. juli 2006 Ja, iallefall litt overfladisk. Hvis det "bare" er venner som kommer, så er det ikke så innmari nøye. Hvis det er andre ting, så gjør jeg det gjerne mer grundig. Men nå må jeg støvsuge nesten hver bidige dag pga bikkja allikevel, så...
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2006 #5 Skrevet 23. juli 2006 I liten grad, med mindre det er helt nødvendig og uansett skulle gjøres. Har vi venner på besøk en kveld gjør vi heller rent etterpå. Badet pleier vi imidlertid ofte å tørke raskt over. Synes husarbeid er så kjedelig, så vi gjør ikke slikt mer enn vi må.
liv Skrevet 23. juli 2006 #6 Skrevet 23. juli 2006 ja, vasker nog sånt når vi får besøk men er ikke flink til å gjøre det ellers... Så det blir litt skippertak!
Gjest Skya Skrevet 23. juli 2006 #7 Skrevet 23. juli 2006 Ikke hvis det bare er noen venner som kommer innom på en kaffe eller noe sånt. Så ille er det ikke her, og da hadde det blitt mye rydding og vasking. Men venter jeg besøk av familie og andre som pleier å overnatte her så timer jeg det slik at leiligheta er ryddig og ren til de kommer. Vil jo at det skal se best mulig ut her da.
Ciara Skrevet 23. juli 2006 #8 Skrevet 23. juli 2006 Holder stort sett leiligheten veldig ren og ryddig (orker ikke rot), men jeg rydder som oftest likevel litt før jeg får besøk.
:-) anna Skrevet 23. juli 2006 #9 Skrevet 23. juli 2006 I vår familie har vi et eget ord på det å rydde før besøk. Vi kaller det å hykle. - For det er jo typisk da... man sprengrydder så svetten siler før besøket kommer, og så når de sier "Du hadde da ikke trengt å vaske før vi kom" så sier man "neeeida, har bare tørka over littegrann. Så dermed hykler man jo... man rydder for å late som man egentlig har det ryddigere enn man faktisk har det. 1
Arkana Skrevet 23. juli 2006 #10 Skrevet 23. juli 2006 Vi har det stort sett rent og ryddig til vanlig, men venter vi besøk vasker jeg gjerne toalett og vask, swifrer gulvene kjapt og rydder hvis det trengs. Synes det er naturlig og sier noe om at man ønsker å gjøre noe ekstra for gjestene, at de skal føle seg velkomne. Selv synes jeg faktisk det er litt rart å komme på besøk hos andre og det er "rester" i toalettet, hår og tannkrem i vasken, hybelkaninene fyker overalt og skitten oppvask stablet på kjøkkenbenken, føler ikke akkurat at de har brydd seg så mye. Jeg forventer ikke et sterilt hus når jeg er på besøk, men 5-10 minutters kjapp vask/rydd der det trengs synes jeg er et minimum.
momo Skrevet 23. juli 2006 #11 Skrevet 23. juli 2006 Jeg og rydder og støvsuger før gjester kommer. Når det er bursdag og jul og fest og sånn så blir det mer grundig vask og rydding, men ofte har jeg lurt på hva som er vitsen. Helt greit at det skal være rent og ryddig, men hvordan ser det ut etter en fest eller en barnebursdag, jo helt for jævlig, og man må rydde og vaske som en helt etterpå. Så egentlig burde det holdt med bare lett rydding og støvsuging før sånne ting, men kjenner meg selv godt nok til og vite at jeg kommer til og vaske neste gang og, både før og etter.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2006 #12 Skrevet 23. juli 2006 Kommer an på besøket. Samboern min har et par kamerater som gjerne er innom minst en gang i uka, og jeg gidder ikke rydde for deres del (tror ikke de bryr seg heller). Dessuten er disse besøkene gjerne nokså uplanlagte. Om det kommer folk som sjeldnere er innom, eller som skal overnatte/bli en stund, rydder og vasker jeg nesten hele huset, i hvert fall oppholdsrommene. Både for at det skal se bra ut (stolthet o.l som andre nevner) og fordi det er dumt å starte besøket med at vi må ta en diger oppvask eller skifte sengetøy og stue unna rot på gjesterommet... Eller at man må støvsuge mens besøket er der...
Gjest gjesta Skrevet 23. juli 2006 #13 Skrevet 23. juli 2006 Ja. Hvis det bare er noen som skal komme innom på en kaffe, så tar jeg det overfladiske så det ser greit ut. Hvis det er bursdag eller vi får overnattingsbesøk så vasker jeg badet og støvsuger, vasker gulvet, tørker støv, rydder etc. så det ser rimelig strøkent ut. ←
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2006 #14 Skrevet 23. juli 2006 Synes det er naturlig og sier noe om at man ønsker å gjøre noe ekstra for gjestene, at de skal føle seg velkomne. Selv synes jeg faktisk det er litt rart å komme på besøk hos andre og det er "rester" i toalettet, hår og tannkrem i vasken, hybelkaninene fyker overalt og skitten oppvask stablet på kjøkkenbenken, føler ikke akkurat at de har brydd seg så mye. Jeg forventer ikke et sterilt hus når jeg er på besøk, men 5-10 minutters kjapp vask/rydd der det trengs synes jeg er et minimum. ← Her er jeg faktisk uenig med deg. Jeg synes de som ikke sprengrydder før jeg kommer på besøk er mer avslappet i forhold til fasaden om å ha et perfekt hjem. De viser meg altså litt av sin svakhet ved å ikke være så "perfekte". Og de viser jo mer av seg selv, hvis det feks ligger framme en bok de leser i osv. For meg blir det veldig stivt hvis det er helt sterilt. Men selvsagt ønsker jeg ikke at det er veldig skittent, det er ikke det. Men jeg ønsker ikke at vertskapet skal stresse voldsomt før ejg kommer. Det skal være hyggelig å få meg på besøk, dvs at de skal slippe å stresse med vasking. Nå skal det sies at jeg også vasker/rydder litt før jeg får besøk. Men jeg er en veldig effektiv skippertaksrydder: hele leilighetene blir vasket og ryddet i løpet av kort tid. Men med de gode vennene mine er det ikke så viktig at det ikke ser perfekt ut, og de skjønner nok at grunnen til at det ikke alltid ser så fint ut når de kommer er at jeg ser på dem som nære venner.
Gjest 2324 Skrevet 23. juli 2006 #15 Skrevet 23. juli 2006 Ja, vil at leilighetenn skal se ordentlig ut når jeg har gjester.
Malama Skrevet 23. juli 2006 #16 Skrevet 23. juli 2006 Ja, det gjør jeg. Vi må jo rydde litt av og til uasett, så hvorfor ikke time det til når vi får besøk? Så ser det litt bra ut når her skal være andre. Dessuten er de fleste av våre besøk overnatningsbeøk av folk som bor her i noen dager, og da er det greit at det ser skikkelig ut synes jeg. Ikke det at vi "hykler*, vi innrømmer gjerne at vi har rydda vi. Men det må jo ryddes. (og vi er litt slappe sånn i hverdagen, så vi trenger den "motivasjonen" at det kommer besøk. funker elegant som motivasjon det.
Gjest Gjest1 Skrevet 23. juli 2006 #17 Skrevet 23. juli 2006 Her er jeg faktisk uenig med deg. Jeg synes de som ikke sprengrydder før jeg kommer på besøk er mer avslappet i forhold til fasaden om å ha et perfekt hjem. De viser meg altså litt av sin svakhet ved å ikke være så "perfekte". Og de viser jo mer av seg selv, hvis det feks ligger framme en bok de leser i osv. For meg blir det veldig stivt hvis det er helt sterilt. Men selvsagt ønsker jeg ikke at det er veldig skittent, det er ikke det. Men jeg ønsker ikke at vertskapet skal stresse voldsomt før ejg kommer. Det skal være hyggelig å få meg på besøk, dvs at de skal slippe å stresse med vasking. Nå skal det sies at jeg også vasker/rydder litt før jeg får besøk. Men jeg er en veldig effektiv skippertaksrydder: hele leilighetene blir vasket og ryddet i løpet av kort tid. Men med de gode vennene mine er det ikke så viktig at det ikke ser perfekt ut, og de skjønner nok at grunnen til at det ikke alltid ser så fint ut når de kommer er at jeg ser på dem som nære venner. ← Jeg er helt enig i dette jeg.
Gjest Gjesta Skrevet 23. juli 2006 #18 Skrevet 23. juli 2006 Vi har det stort sett rent og ryddig til vanlig, men venter vi besøk vasker jeg gjerne toalett og vask, swifrer gulvene kjapt og rydder hvis det trengs. Synes det er naturlig og sier noe om at man ønsker å gjøre noe ekstra for gjestene, at de skal føle seg velkomne. Selv synes jeg faktisk det er litt rart å komme på besøk hos andre og det er "rester" i toalettet, hår og tannkrem i vasken, hybelkaninene fyker overalt og skitten oppvask stablet på kjøkkenbenken, føler ikke akkurat at de har brydd seg så mye. Jeg forventer ikke et sterilt hus når jeg er på besøk, men 5-10 minutters kjapp vask/rydd der det trengs synes jeg er et minimum. ←
Arkana Skrevet 23. juli 2006 #20 Skrevet 23. juli 2006 Her er jeg faktisk uenig med deg. Jeg synes de som ikke sprengrydder før jeg kommer på besøk er mer avslappet i forhold til fasaden om å ha et perfekt hjem. De viser meg altså litt av sin svakhet ved å ikke være så "perfekte". Og de viser jo mer av seg selv, hvis det feks ligger framme en bok de leser i osv. For meg blir det veldig stivt hvis det er helt sterilt. Men selvsagt ønsker jeg ikke at det er veldig skittent, det er ikke det. Men jeg ønsker ikke at vertskapet skal stresse voldsomt før ejg kommer. Det skal være hyggelig å få meg på besøk, dvs at de skal slippe å stresse med vasking. Nå skal det sies at jeg også vasker/rydder litt før jeg får besøk. Men jeg er en veldig effektiv skippertaksrydder: hele leilighetene blir vasket og ryddet i løpet av kort tid. Men med de gode vennene mine er det ikke så viktig at det ikke ser perfekt ut, og de skjønner nok at grunnen til at det ikke alltid ser så fint ut når de kommer er at jeg ser på dem som nære venner. ← Jeg rydder ikke for å fremstille huset som ryddigere enn det pleier å være, og jeg rydder ikke for å virke perfekt. Jeg rydder for din del, som gjest. Fordi jeg selv, når jeg er gjest, setter pris på å kunne bruke andres bad uten å finne hår etter barbering og tannkremrester i vasken, eller brune renner i toalettet. Fordi jeg selv setter pris på å ikke snuble i ting på vei til sofaen, ikke måtte dytte vekk åtte bøker, fem kaffekrus, en fruktbolle og fire colaflasker for å få plass til brusglasset jeg har blitt servert hos andre. Jeg sprengrydder ikke, og det er overhodet ikke sterilt hos oss fordi vi får gjester. Det ligger bøker på bordene, det står gjerne litt oppvask på benken, det kan godt være støv i hyllene, men jeg synes likevel det er enkelte ting som bør være ryddige og rene (som f.eks. badet som jeg nevnte tidligere) for at gjestene skal føle seg komfortable og fordi det er hyggeligere da.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå