Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en liten stund siden kjøpte jeg meg dvd spiller og scart kabel. Jeg fikk da både sett film og hørt musikk, men nå har plutselig bildet forsvunnet. Jeg har selvfølgelig sjekket ledningene - og lyden er der. Det er bare bilde som er borte - kan en scart kabel plutselig bli ødelagt?

Noen som kan hjelpe meg her :-?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Japps, mange av scart kablene som blir solgt er slike billige kabler og de tåler ikke allverdens.. så det kan godt være at en av de ledningene som er inni kablene som går til bildet er ødelagt, mens ledningene til lyden er intakt.. så jeg vil foreslå at du får lånt deg en scart kabel for å sjekke og evt. bekrefte eller avkrefte om det er dette som er er problemet..

Skrevet

Takk for hjelpen, og det var selvsagt scart kabelen som var ødelagt. Så nå får jeg anskaffe meg en ny kabel - den andre var ca 3 uker gammel - skulle ikke vært mulig.... Men men......

Skrevet

Gå på et hifi-senter og be ekspeditøren anbefale en!

Lønner seg å bruke noen kroner, så slipper du unna de verste.

Scart er forøvrig et resultat av en av de tidlige EU-standardiseringene, og det synes :ler: Det var også standarden INGEN tech-folk anbefalte, men ble vedtatt allikevel - sannsynligvis fordi det egentlig var et fransk standard, og Frankrike var som kjent sterkt inne i oppbyggingen av EU.

Resultatet er en skikkelig klomp :ler: av en kontakt som ofte feiler..

dorian

Skrevet

Takker for tipset og jeg iler til nærmeste hifi senter :)

Men om scart kabler er så dårlige - det er ikke noe annet man kan bruke istedet da ? :oops:

Skrevet

Nei, jeg synes du skulle bruke scart, jeg - den funker når du får ånklie kabler. Et triks jeg lærte av en nerdete, østeuropeisk av-tekniker en gang, var å sjekke om han-kontakten hadde alle pinnene helt ute :ler:

På noen scart-kabler gir disse etter hvis du ikke treffer helt når du dytter'n inn, og da blir det ikke kontakt når man stikker'n inn for andre gang.

Ganske sløvt design, spør du meg.

I tillegg er scart ufattelig dårlig merket. På noen av kontaktene mangler halvparten av pinnene, for den er bare for enveis-scart, juhuu. Men det må man gjette seg til, eller telle hvor mange ledninger som er i andre enden, for man kan selvfølgelig ikke finne opp en merking som forteller oss det.

dorian - har knotet mye med scart, fysjom :briller:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...