Gå til innhold

Hvilken farge passer?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Holder på å pusse opp et hus, og trenger et fargetips til stuen. Tretaket skal males hvitt, det blir hvite dører og lister, og gulvet vil bli ganske mørkt (tror vi ender på noe a'la merbau om ikke noen her har noen andre tips!) Hvilken farge mener dere blir fin på veggene? (Jeg holder meg innenfor jord og luft på jotuns fargekart) Vil ha det lyst og fint, men ha en liten kontrast til dører/tak/lister...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikkje noen ekspert men har en 5 i fargelære *skryte skryte*

Vel du kan jo male en ikkje før mørk mokka farge.. det er mye som jord. sånn beige/brun blandet med mye hvitt... Eller se litt på andre typer kaffe farger.

Har selv sånn hjemme i stuen med hvite lister, dører og tak.

Er godt fornøyd med resulatet...

Står bra med tremøbler

;)

Skrevet

Jeg ville ikke funnet på å male tretaket! Ikke listene heller hvis de har holdt seg godt! Ville beholdt så mye som mulig som er i naturlig tre, og malt veggene hvite, kanskje med ørlite varme i. Deretter ville jeg fylt rommet med grønne planter.

Men i bunn og grunn handler det om hva du vil være i dag inn og dag ut! Og det beste er at dersom du angrer, kan du male over! (Med mindre du vil ha tilbake den naturlige trefargen! Skjønner ikke hvorfor folk på død og liv skal male det!)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg ville ikke funnet på å male tretaket! Ikke listene heller hvis de har holdt seg godt! Ville beholdt så mye som mulig som er i naturlig tre, og malt veggene hvite, kanskje med ørlite varme i. Deretter ville jeg fylt rommet med grønne planter.

Taket er fra 1973, og ikke særlig pent! Det er derfor vi skal male det.. Og med malt tak, vil jeg tro det blir penest med malte lister også... Listene skal kjøpes inn nytt, for de gamle var skikkelig stygge! Skal nok skifte det taket om noen år, men tror det kan bli ganske pent som hvitt inntil videre... Men veldig enig i å fylle rommet med grønne planter!

Gjest Gjest
Skrevet

Vel du kan jo male en ikkje før mørk mokka farge.. det er mye som jord. sånn beige/brun blandet med mye hvitt... Eller se litt på andre typer kaffe farger.

Har en del latte og kaffe latte i leiligheten jeg bor i nå, og er veldig fornøyd med dette.. men er litt redd for at det kan bli for "brunt" når det er snakk om en stor stue?

Har også lurt på om det blir pent med en lys, lys gråfarge... Eller kan det bli helt feil i en stue?

Skrevet

Jeg ville valgt en lys farge med litt brunt i. Pass på at det ikke er for mye rødt i den, for da blir den lett litt rosa sammen med hvitt tak og hvite lister *klok av skade*.

Skrevet
Har også lurt på om det blir pent med en lys, lys gråfarge... Eller kan det bli helt feil i en stue?

en aldeles nydelig gråfarge heter perlegrå ;) den er klassisk og pen.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes lyslysgrå høres fint ut, finere enn noe med brunt i. Du slipper uansett ikke unna noe rødt når du skal male en bruntone, og jeg synes brunt stjeler lys... I hvert fall hvis rommet ikke har spesielt store vinduer eller gode lysforhold - mocca, latte o.l KAN være veldig fint. Men grått er mer nøytralt, og kan se mer "sofistikert ut" enn bruntoner synes jeg.

Sitter ellers akkurat nå i et rom med gulnet panel og støtter deg helhjertet i å male vegger og tak:-)

Gjest Gjest
Skrevet
en aldeles nydelig gråfarge heter perlegrå ;)  den er klassisk og pen.

er ikke det en del rosa i den? mener jeg har malt et rom i den før, og det ble seende lys rosa ut - og måtte males over... Mener i alle fall at den het perlegrå.

Gjest gjesta
Skrevet
er ikke det en del rosa i den? mener jeg har malt et rom i den før, og det ble seende lys rosa ut - og måtte males over... Mener i alle fall at den het perlegrå.

Fransk grå har et rosaskjær i seg.

Skrevet

det kan godt være men det kommer jo veldig an på rommet den skal brukes i. Om det er vestvendt eller nord osv..

Skrevet

Jeg har hvitt paneltak og parkettgulv (ikke mørkt nok ennå, men skal bli), og har malt i fargen "Claro". En hvitnyanse med litt gulbrunt i, minner meg litt om vaniljeis. Blitt veldig fint!

Gjest Gjest
Skrevet
en aldeles nydelig gråfarge heter perlegrå ;)  den er klassisk og pen.

Det tror jeg kan bli meget fint!

Er selv lei av andres brun+beige+krem/ kaffefarger, selv om jeg elsker mørkebrunt+ krem+ enellerannen annen farge enn beige(perlegrå, lysdus blå, osv). Det er moderne da, så hvis man ikke går lei av de fargene så er det jo are å kjøre på.

Gjest Gjest
Skrevet

Hei. Jeg har nylig malt mitt slitte tretak hvitt. Hvite dører og lister. Merbau gulv. Den ene veggen har jeg mønstret tapet i toner vanilje/hvitt. De tre andre veggene tapet i nyansen mot en farge som heter vanilje. Resten av huset har samme type gulv /lister/dører - veggene malt i vanilje. Ellers er Magnolia en farge jeg ikke blir lei av.

Ville forøvrig aldri beholdt et tretak /lister /dører umalte uansett hvor fint de var holdt, men det er fordi jeg overhode ikke liker trefarge. Det er en annen diskusjon. :ler:

Skrevet

Jeg ville valgt noe helt lyst som fargene "chi" eller "evitar". Nesten hvite farger. Helt tidløse og utrolig lekre til mørke gulv (og mørke møbler), og utrolig lett å kombinere med farger på detaljer som lys og tepper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...