Gå til innhold

Vielsesattesten

Fremhevede innlegg

Skrevet
Skandiabanken oppdaterer seg etter folkeregisteret, det skriver de også på sine hjemmesider. Instanser som ikke er knyttet opp til folkeregisterets systemer, må ha bekreftelse på navneendring. Ellers blir det altfor enkelt å bestille falske legitimasjonsdokumenter. Det er av sikkerhetsmessige tiltak at finansinstitusjoner med interne systemer som ikke oppdateres automatisk av folkeregisteret, krever en bekreftelse på navneendring. Etter at en person har endret navn (fornavn eller etternavn) så er alle gamle legitimasjonspapirer ugyldige, med mindre en kan forevise navneendringsattest i tillegg. Det må en person gjøre så lenge legitimasjonsdokumentene ikke er oppdatert til nytt navn, eller i påvente på å få nye legitimasjonsdokumenter. Å forevise legitimasjonsdokumenter uten navneendringsattesten i slike tilfeller, er straffbart per lov og regnes som svindel eller forsøk på svindel.

Hva med å he lagt til et mellomnavn?

Har jo da samme fornavn og etternavn, og på de fleste papirer vil jo sannsynligvis dette nye mellomnavnet bli en bokstav fra eller til.

(Har et helt unikt navn fra før, så det er jo ikke som om jeg forsøker å utgi meg for å være noen andre.)

Regner med det kan ta litt tid fra jeg gifter meg til jeg orker å oppdatere alle legitimasjonsdokumenter, som bankkort og førerkort.

Ang. skandiabanken...

Sender de ut nytt kort med det nye navnet etter at de får det fra folkeregisteret, eller venter de til du selv bestiller et nytt kort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men svarer likevel! Vi la nemlig også merke til det, og satte verden på hodet for å få underskrifter og rakk AKKURAT ligningskontoret! MEN! Det er bare en kopi! Du får den rette i posten om noen dager!

Så ingen grunn til å uroe deg! Len deg tilbake og nyt dagene som nygift!! :klem:

Skrevet

Har jo da samme fornavn og etternavn, og på de fleste papirer vil jo sannsynligvis dette nye mellomnavnet bli en bokstav fra eller til.

(Har et helt unikt navn fra før, så det er jo ikke som om jeg forsøker å utgi meg for å være noen andre.)

Regner med det kan ta litt tid fra jeg gifter meg til jeg orker å oppdatere alle legitimasjonsdokumenter, som bankkort og førerkort.

Ang. skandiabanken...

Sender de ut nytt kort med det nye navnet etter at de får det fra folkeregisteret, eller venter de til du selv bestiller et nytt kort?

Jeg ringte banken min (DnbNor) og de endrer ingenting før jeg kommer. Da må man ha med vigselsattesten! Jeg har også lagt til et mellomnavn, men kommer ikke til å endre hverken i pass eller banken før vi kommer hjem fra utveksling til jul! Ingenting endres før jeg personlig gjør noe med det!

Kan seff hende det er annerledes i andre banker!

Skrevet
Ang. skandiabanken...

Ja, dette lurer jeg også veldig på. Noen som kan svare på det? :)

Skrevet (endret)

Ang. skandiabanken...

Om det nye navnet er registrert som en bokstav (når det er for liten plass til å skrive navnet fullt ut) er ikke noe problem. Da er legitimasjonspapirer og andre offentlige dokumenter oppdatert.

Hvis det tar tid fra du gifter til legitimasjonsdokumenter har blitt rettet til nytt navn, må du bære vielsesattest eller navneednringsattest (heretter omtalt som attest). Det virker for meg mer tungvindt enn å endre navnet første gangn du er hos institusjonen og kan endre dette med en gang. Å forvise disse dokumentene uten rett navn, og uten attest er straffbart. Det regnes som svindel eller forsøk på svindel.

Dokumentforfalsk er den kriminelle handlingen som flest kvinner gjør seg skyldig i, både uvitende og med vitende og vilje. Det som overrasker meg mest er kvinner jeg møter i arbeidssitusjon, som foreviser slike ugyldige og ikke oppdaterte dokumenter bare å "se om det går bra". Noen av dem gjør dette med vilje for å se om jeg klarer å fange opp feilen. De blir litt spakere når vi inndrar dokumentene og kontakter politiet, noe som igjen fører til at disse kvinnene havner i kriminal statistikken sammen med andre kriminelle.

Skandiabanken sitt bankkort har ikke legitimasjonsdel, så egentlig skal legitimasjon forevises sammen med kortet når underskrift skal bekreftes (ved nødløsning i butikk eller offline visa transaksjoner). Men denne banken er også pliktet til å oppdatere sitt kontomateriell slik at det er gyldig når kunde eller folkeregister har gitt beskjed om nytt navn. Et bankkort som ikke inneholder fullt navn er ugyldig uansett. Men om det betyr at de sender nytt bankkort automatisk, vet jeg ikke. Det jeg vet er at mistet/stjålet kort ikke automatisk erstattes, slik at kunden må bestille nytt bankkort i disse tilfelle. Andre banker gjør dette automatisk ved tap av bankkort, men venter på at kunden skal bestille nytt kort ved navneendring.

Endret av Bobeline
Skrevet
Ja, dette lurer jeg også veldig på. Noen som kan svare på det?  :)

Kontakt skandiabanken per epost så svarer banken på det. Det kan være at rutiner har forandret siden sist noen på KG gjorde dette.

Gjest Gjest
Skrevet
Den formelle underskirften ligger i ppirene man har sendt inn i forkant.

Stemmer dette? Prøvingspapirene var det eneste vi sendte inn i forkant, og de skal jo bare vise at vi har lov til å gifte oss. Vi signerte noen papirer sammen med vigsler og forlovere på selve dagen, også sendte vigsler inn. 2 uker etterpå fikk vi vielsesattest i posten (Et stygt, hvit A4-ark. Ble litt skuffet...). Trodde ikke prøvingspapirene hadde noen annen formell rolle enn at du må ha de for å få gjennomføre selve vielsen...

Skrevet

Ang. skandiabanken...

Du må bestille nytt kort hos Skandiabanken, og dermed må du også betale nytt Visagebyr og få ny kode til kortet. Dumt, spør du meg.

Jeg ringte banken min (DnbNor) og de endrer ingenting før jeg kommer. Da må man ha med vigselsattesten! Jeg har også lagt til et mellomnavn, men kommer ikke til å endre hverken i pass eller banken før vi kommer hjem fra utveksling til jul! Ingenting endres før jeg personlig gjør noe med det!

Jeg har konto i DnB Nor, og jeg gikk bare inn i banken og skrev under med min nye underskrift, så tok de et bilde av meg og så fikk jeg kortet i posten. Trengte ikke noe attest med, så da har de tydeligvis ulike prosedyrer på det. Men skulle jo være unødvendig med attesten når navnet allerede er endret i nettbanken. Det beste er vel å ta med seg attesten uansett.

Skrevet
Nå har jeg ikke lest hele tråden, men svarer likevel! Vi la nemlig også merke til det, og satte verden på hodet for å få underskrifter og rakk AKKURAT ligningskontoret! MEN! Det er bare en kopi! Du får den rette i posten om noen dager!

Så ingen grunn til å uroe deg! Len deg tilbake og nyt dagene som nygift!! :klem:

:ler: Godt det ikke bare er vi som er litt trege i oppfattelsen! :ler: Vi endte med å ringe presten vår, vi, hehe.. Men det var bare hyggelig det da, men iallfall så har kirken fikset alle papirer vi trenger, det er bare en midlertidig vielsesattest som vi får i kirken, også får vi tilsendt i posten den skikkelige om noen dager. :)

Men - greit vi sjekka det ut, så vet alle kommende bruder det også, at de ikke trenger å stresse med å få underskrift av forlovere på papirene ;)

Skrevet

Men - greit vi sjekka det ut, så vet alle kommende bruder det også, at de ikke trenger å stresse med å få underskrift av forlovere på papirene ;)

Måtte dere ikke? Vi måtte ha underskrift av forloverne før vi sendte inn attesten som vi fikk av presten... Det er tydeligvis forskjellige måter å gjøre ting på rundt omkring :sjenert:

Skrevet

Vi skal ikke sende inn attesten vi fikk av presten, vi. Det var en midlertidig vielsesattest, et midlertidig bevis på at vi er gift. Den vielsesattesten vi skal ha får vi i posten om ikke så lenge, og den er det kirken/presten som har ordnet med.

Skrevet
Kontakt skandiabanken per epost så svarer banken på det. Det kan være at rutiner har forandret siden sist noen på KG gjorde dette.

Nå har jeg lett og lett, men finner ikke noe e-post adresse til Skandiabanken på sidene dems... Er ikke det litt rart?! Er det bare jeg som ikke ser det, kanskje?? :klø:

Skrevet

Du må bestille nytt kort hos Skandiabanken, og dermed må du også betale nytt Visagebyr og få ny kode til kortet. Dumt, spør du meg.

Jeg har konto i DnB Nor, og jeg gikk bare inn i banken og skrev under med min nye underskrift, så tok de et bilde av meg og så fikk jeg kortet i posten. Trengte ikke noe attest med, så da har de tydeligvis ulike prosedyrer på det. Men skulle jo være unødvendig med attesten når navnet allerede er endret i nettbanken. Det  beste er vel å ta med seg attesten uansett.

Husk at DnB, tidligere Gjensidige Nor og Postbanken som har gått sammen i Dnb NOR konsernet ikke samarbeider på alle områder. De har ulike interne systemer og rutiner. Det kan være en grunn til forskjellige rutiner. Dette skilles mellom kontonummere i 7- og 5- serien.

Skrevet (endret)
Nå har jeg lett og lett, men finner ikke noe e-post adresse til Skandiabanken på sidene dems... Er ikke det litt rart?! Er det bare jeg som ikke ser det, kanskje?? :klø:

Epost adressen finner du under menyvalget "kontakt oss", deretter overskriften "kontaktskjema" og linken "klikke her". Da kommer epost adressen, xx frem.

E-postadressen er fjernet. Våre regler.

Druscilla - mod

Endret av Druscilla
Gjest Gjest
Skrevet
Hæ?

Det trodde jeg alle gjorde...

Da tror jeg at jeg hadde ringt kirken i morgen og spurt. Brudeparet, vigsler og forlovere skal jo skrive under på papiret etter selve sermonien.

Skaffe deg underskrift fra forloverene og dere da - du hadde fra presten? Gå ned på folkerregisteret og spør hva du skal gjøre - om du ikke får noe svar fra kirken da...

Du skal skrive under med ditt nye etternavn ja.. Ei venninne skrev med det gamle og da kommenterte vigsleren det...

Ved kirkelig vigsel behøver ikke brudepar og forlovere skrive under prøvingsattesten slik det er på HEF og borgerlige seremonier. Det er kanskje noen kirker som praktiserer underskriving i seremonien, men det er ingen nødvendighet at dokumentet er underskrevet at brudeparet. Det holder at presten har skrevet under og stemplet.

Prøvingspapirene og forlovererklæringene som sendes inn på forhånd er de eneste papirene man må skrive under på ved kirkelig vigsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...