Gå til innhold

Vielsesattesten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, nå er jeg gift :hjerte:

Etter vielsen fikk vi en vielsesattest av presten. Denne har kun presten signert enda. Nederst står det at det skal sendes kopi av den innen 3 dager. Betyr det at forloverne våre og vi (brudeparet) må skrive under og at vi da må sende inn denne på mandag? Hvor skal den sendes?

Skal jeg skrive under med mitt nye eller med mitt gamle etternavn??

Har også et spørsmål til. Dere som sendte inn navneendringsskjema sammen med prøvepapirene, som skrev at navneendringen skulle tre i kraft fra bryllupsdatoen, - fikk dere noen bekreftelse i posten på forhånd om at det var bare å bruke navnet fra den datoen eller bare heter jeg automatisk noe annet nå?

Temmelig forvirrende dette her, håper det er noen som vet svaret på mine spørsmål, for om vi må sende den mandag så har jeg det litt travelt med å finne det ut og søndag er jo alt stengt.... :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hm. Vi har ikke sendt inn kopi av noe som helst, og er vitterlig registrert i Folkeregisteret som ektefeller likevel. (Men ingen byttet navn)

Gjest Gjest
Skrevet

Du får noke en kopi fra folkeregisteret, kirken har nok sendt inn de papirene som dere alle skrev under på i kirken.

På vår ielsesattest som vi fikk etter en stund fra folkeregisteret, stod mitt nye navn.

Skrevet

Vi skrev ikke under på noe i kirken..

Skrevet

Hæ?

Det trodde jeg alle gjorde...

Da tror jeg at jeg hadde ringt kirken i morgen og spurt. Brudeparet, vigsler og forlovere skal jo skrive under på papiret etter selve sermonien.

Skaffe deg underskrift fra forloverene og dere da - du hadde fra presten? Gå ned på folkerregisteret og spør hva du skal gjøre - om du ikke får noe svar fra kirken da...

Du skal skrive under med ditt nye etternavn ja.. Ei venninne skrev med det gamle og da kommenterte vigsleren det...

Skrevet

Vi skrev aldri under på noe i kirken (men det er 5 år siden da), alt sånt som forlovererklæinger og sånt var jo sendt inn på forhånd.

Skrevet (endret)

Hvis du har byttet etternavn vil du trenge en navneedreingsattest fra folkeregisteret eller vielsesattesten for å bevise at du har byttet etternavn. Send gjerne en kopi av vielsesattesten til folkeregisteret i kommunen der du bor, så er du på den sikre siden. Ellers vil du trenge vielsesattesten i banken for å vise at du har byttet etternavn, og få navnet rettet på konti og eventuelt bankkort. Det samme gjelder endringer på ditt navn hvis du har disposisjonsrett på ektemanns konti. Det samme gjelder andre legitimasjonspapirer som førerkort, pass, identitetskort og lignende.

Du skal bruke det nye etternavnet, siden det er etternavnet du bærer nå. Men så lenge legitimasjonspapirene dine ikke er oppdatert, må du bruke vielsesattesten i tillegg for å bekrefte nytt etternavn.

Disse endringene blir ikke gjort automatisk av seg selv, da mange interne systemer ikke samarbeider med folkeregisteret (og det er det mange gifte kvinner som tror skjer automatisk, så jeg har tatt i mot en del kjeft for dette). Det er ditt ansvar å bekrefte etternavn med vielsesattesten, og få legitimasjonsdokumenter rettet til nytt etternavn. Å prøve å bruke det gamle etternavnet nå som du har fått et nytt etternavn regnes som svindel. Å presentere gamle legitimasjonsdokumenter med gammelt etternavn, er å regne som dokumentsvindel.

Husk å aldri gi fra deg originalen, den vil sikkert få brukt oftere enn du regner med i den første tiden. Det er lurt å ta med med selv når en tror en ikke får bruk for den i banken og til andre offentlige instanser.

Endret av Bobeline
Skrevet

Takk for svar! Da skaffer jeg underskrifter fra forloverne, også kontakter jeg presten og får sjekket det opp slik at vi finner ut av det. :)

Skrevet (endret)

Gratulerer, Lassie!!

Vi skrev heller ikke under i kirken, men forloveren hans hadde fått med attesten som vi skrev under på mandagen. Da skrev jeg under med mitt nye navn.

Og ja - du heter ditt nye navn fra du har sagt ja i kirken - i alle fall fra du får attesten tilbake fra folkeregisteret. Det blir jo en liten overgangsfase før navnet ditt er endret over alt, men det meste endres automatisk av folkereg.

Endret av Netten
Skrevet

Takk, netten! Men hva gjorde dere med papiret, kopierte og sendte noe sted? Hvor?

Skrevet (endret)
Takk, netten! Men hva gjorde dere med papiret, kopierte og sendte noe sted? Hvor?

Vi sendte inn orginalen til folkereg. så vidt jeg husker. Det du får tilbake av folkereg. er den "ekte" vielsesattesten.

Endret av Netten
Skrevet

Tusen takk for svaret! :)

Skrevet
Og ja - du heter ditt nye navn fra du har sagt ja i kirken - i alle fall fra du får attesten tilbake fra folkeregisteret. Det blir jo en liten overgangsfase før navnet ditt er endret over alt, men det meste endres automatisk av folkereg.

Legitimasjonspapirer (pass, bankkort, førerkort, identitetskort og lignende) endres ikke av folkeregisteret. Det må du ordne selv, Lassie. Husk å ta med navneendringsattesten/vielsesattesten når du gjør det hos de rette instansene. Frem til dette er ordnet og du har fått nye legitimasjonspapairer må du bære attesten sammen med legitimasjonspapirene for å bekrefte nytt navn.

Husk at mange instanser har interne systemer som ikke samarbeider med folkeregisteret både når det gjelder og adresser. Disse må du, som har byttet navn, ta kontakt med selv, og bekrefte overfor dem ditt nye navn med attesten.

Forresten; gratulerer Lassie (det glemte jeg i det første innlegget mitt)

Skrevet (endret)

Du trenger ikke vielsesattesten når du ordner nytt bankkort/førerkort/pass, siden det allerede er endret av folkereg. og disse instansene sjekker oppl. opp mot folkereg. uansett. Når det gjelder andre instanser, så har det holdt for meg å endre det via internett/mail.

Endret av Netten
Gjest Gjest
Skrevet
Vi skrev ikke under på noe i kirken..

Ikke vi heller. Den formelle underskirften ligger i ppirene man har sendt inn i forkant. Noen kirker har kirkebok, men det er tradisjon, ikke noe med jussen å gjøre.

Skrevet
Du trenger ikke vielsesattesten når du ordner nytt bankkort/førerkort/pass, siden det allerede er endret av folkereg. og disse instansene sjekker oppl. opp mot folkereg. uansett. Når det gjelder andre instanser, så har det holdt for meg å endre det via internett/mail.

Greit, da sier vi det. Jeg jobber med dette til daglig i en bank, og vi krever bekreftelse på navneendring. Vi oppdaterer ikke dette automatisk fra folkeregisteret siden vi har egne interne systemer som ikke samsvarer med folkeregisterets.

Dette gjelder en av landets største banker, og jeg tenkte det kanskje kunne være greit for trådstarter å være forbredt på dette så hun slipper problemer hvis dette skulle oppstå.

Skrevet
Greit, da sier vi det. Jeg jobber med dette til daglig i en bank, og vi krever bekreftelse på navneendring. Vi oppdaterer ikke dette automatisk fra folkeregisteret siden vi har egne interne systemer som ikke samsvarer med folkeregisterets.

Dette gjelder en av landets største banker, og jeg tenkte det kanskje kunne være greit for trådstarter å være forbredt på dette så hun slipper problemer hvis dette skulle oppstå.

Jeg måtte vise vielsesattesten i nordea for å få bytte navn på kontoer o.l.

Skrevet

Ja vel. Da varierer det tydeligvis fra bank til bank. Beklager, men det visste ikke jeg. En uke etter bryllupet var i alle fall mitt nye navn oppdatert hos både DnB og Skandiabanken uten at jeg hadde gjort noe som helst.

Skrevet

Skandiabanken oppdaterer seg etter folkeregisteret, det skriver de også på sine hjemmesider. Instanser som ikke er knyttet opp til folkeregisterets systemer, må ha bekreftelse på navneendring. Ellers blir det altfor enkelt å bestille falske legitimasjonsdokumenter. Det er av sikkerhetsmessige tiltak at finansinstitusjoner med interne systemer som ikke oppdateres automatisk av folkeregisteret, krever en bekreftelse på navneendring. Etter at en person har endret navn (fornavn eller etternavn) så er alle gamle legitimasjonspapirer ugyldige, med mindre en kan forevise navneendringsattest i tillegg. Det må en person gjøre så lenge legitimasjonsdokumentene ikke er oppdatert til nytt navn, eller i påvente på å få nye legitimasjonsdokumenter. Å forevise legitimasjonsdokumenter uten navneendringsattesten i slike tilfeller, er straffbart per lov og regnes som svindel eller forsøk på svindel.

Skrevet
Skandiabanken oppdaterer seg etter folkeregisteret, det skriver de også på sine hjemmesider. Instanser som ikke er knyttet opp til folkeregisterets systemer, må ha bekreftelse på navneendring. Ellers blir det altfor enkelt å bestille falske legitimasjonsdokumenter. Det er av sikkerhetsmessige tiltak at finansinstitusjoner med interne systemer som ikke oppdateres automatisk av folkeregisteret, krever en bekreftelse på navneendring. Etter at en person har endret navn (fornavn eller etternavn) så er alle gamle legitimasjonspapirer ugyldige, med mindre en kan forevise navneendringsattest i tillegg. Det må en person gjøre så lenge legitimasjonsdokumentene ikke er oppdatert til nytt navn, eller i påvente på å få nye legitimasjonsdokumenter. Å forevise legitimasjonsdokumenter uten navneendringsattesten i slike tilfeller, er straffbart per lov og regnes som svindel eller forsøk på svindel.

Oki! :) Det greieste er jo å ta den med uansett. Takk for informasjonen! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...